ثبت‌نام 4322 نفر از جامعه ایثارگری فاقد شغل آذربایجان‌غربی در سامانه سجایا
کد خبر: 4093340
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹

ثبت‌نام 4322 نفر از جامعه ایثارگری فاقد شغل آذربایجان‌غربی در سامانه سجایا

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با پیگیری‌های انجام شده 110 هزار نفر از جامعه ایثارگری فاقد شغل در کشور تبدیل وضعیت شده‌اند و در حال حاضر در آذربایجان‌غربی چهار هزار و 322 نفر از جامعه ایثارگری فاقد شغل در سامانه سجایا ثبت‌نام کرده‌اند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگرانبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ۲۸مهر در پانزدهمین جلسه شورای ترویج و توسعه ایثار و شهادت اظهار کرد: آذربایجان‌غربی نقش تمدنی در سابقه ایران دارد و چهارراه اقوام و مذاهب است و تاکنون در این استان 9 هزار و 830 مزار شهید که شامل 98 درصد مزار شهدای آذربایجان‌غربی است ساماندهی شده و 166 مزار ساماندهی می‌شود که برای این امر 6 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی افزود: با گذشت تصویب قانون تبدیل وضعیت ایثارگران، این قانون به طور کامل در کشور اجرا نمی‌شود و تاکنون و با پیگیری‌های انجام شده 110 هزار نفر در کشور تبدیل وضعیت شده‌اند و در حال حاضر در آذربایجان‌غربی چهار هزار و 322 نفر از جامعه ایثارگری فاقد شغل در سامانه سجایا ثبت نام کرده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: در سال‌جاری اعتبارات بنیاد شهید با افزایش 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده و طبق قانون باید از 10 درصد منابع اشتغال هر استان نیز در حوزه ایثارگری استفاده شود و 195 میلیارد تومان اعتبار برای اعطای تسهیلات اشتغال پیش‌بینی شده که بعد از معرفی جامعه هدف ایثارگران آذربایجان‌غربی اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: در آذربایجان‌غربی پنج هزار و 117 ایثارگر فاقد مسکن در اولویت دریافت تسهیلات مسکن هستند که باید این افراد در کمترین زمان از تسهیلات مسکن برخوردار شوند و در حوزه درمان چهار بیمارستان خصوصی استان همراه با تمام بیمارستان‌های دولتی با بنیاد شهید همکاری دارند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون 400 هزار ملاقات با خانواده شهدا و ایثارگران در سطح کشور انجام شده و در پرداخت شهریه دانشجویان جامعه هدف به دانشگاه‌ها هیچ مشکلی نداریم در حالی که پیش از این دو هزار میلیارد تومان به دانشگاه‌های کشور بدهی داشتیم که با تخصیص اعتبار و سهام توسط مجلس این بدهی پرداخت و این مشکل نیز رفع شده است.

اجرای قانون سهمیه ایثارگران مطالبه جدی خانواده شهدا است

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: این استان از قبل انقلاب تاکنون در چندین جبهه در حال جنگ بوده تا امنیت و آرامش کشور را تامین کند و در عرصه‌های امنیت و مدافع حرم شهید و جانباز تقدیم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است.

وی افزود: میانگین سنی جامعه ایثارگران استان 60 سال و والدینشان به ۸۰ سال رسیده و در حال حاضر 350 جانباز بالای 70 درصد در آذربایجان‌غربی وجود دارد که نگهداری این افراد به دلیل بالا رفتن سن خود و همراهان‌شان مشکل شده و نیازمند ایجاد مراکز نگهداری این افراد هستیم و باید تمام نهادها پای کار بیایند.

معتمدیان بیان کرد: طبق آمار واصله 13 هزار و 500 فرزند شهید بیکاردر استان داریم که اشتغال هزار نفر از آن‌ها در حال پیگیری است و بیکاری فرزندان شهدا که ولی‌نعمتان ما هستند نشان می‌دهد که ما نتوانستیم دین خود را به این عزیزان ادا کنیم که باید زمینه را بیش از پیش فراهم کنیم.

وی ادامه داد: قانون سهمیه ایثارگران استان به بهانه‌های مختلف اجرا نشده و امروز اجرای این قانون مطالبه جدی خانواده شهدا است و دولت سیزدهم برای تامین مسکن ایثارگران در کشور تصمیم جدی دارد و در این استان تخصیص زمین برای تامین مسکن در سطح استان آمادگی لازم را داریم و امیدواریم تا پایان دولت مشکل مسکن جامعه ایثارگران مرتفع شود.

شناخت نیازهای واقعی جانبازان، خانواده معظم شهدا و ایثارگران مورد توجه قرار گیرد

حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار کرد: آذربایجان‌غربی قبل از انقلاب و زمان انقلاب به اندازه چند استان شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده و اکنون نیز به واسطه مرزی بودن استان و حساس بودن منطقه شهدای زیادی تقدیم نظام مقدس اسلام می‌کند.

وی افزود: در مورد سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری نسبت به ترویج، تحکیم و اشاعه فرهنگ ایثار و جهاد و سامان دهی امور ایثارگران نیاز به توجه و سیاست  گذاری و عملیاتی کردن دارد که در بند هفت آن اولویت دادن به خانواده‌های ایثارگران در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ها، قوانین کشور و تخصیص و توزیع امکانات و حمایت‌های دولتی و فعالیت‌ در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشوربه تناسب ایثار و جهاد در جهت اسلام و اهداف انقلاب اسلامی را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام ذاکر بیان کرد: شناخت نیازهای واقعی جانبازان و خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و ارائه خدمات مورد نیاز نیز مورد توجه قرار گیرد که یکی از خدمات موضوع اشتغال خانواده‌های شهدا و فرزندانشان است که باد مشکلات مرتبط با آن مرتفع شود زیرا در کشور چندهزار فرزند شهید بیکار وجود دارد و از دیگر نیازهای جانبازان موضوع پرستاری و تامین امکانات رفاهی است.

انتهای پیام
captcha