نیازمند سازمان احیای فرهنگ‌ اقوامیم
کد خبر: 4093282
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
حسن عابدی:

نیازمند سازمان احیای فرهنگ‌ اقوامیم

حسن عابدی گفت: برای فراموش نشدن آداب و رسوم و انتقال آنها به نسل‌های آینده ما به یک سازمان احیای فرهنگ‌ها و سنت‌های اقوام نیاز داریم.

حسن عابدی نویسنده و کارگردان نمایش‌های سنتی و آیینی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: ایجاد فضای نشاط و شادابی در هفته وحدت اقدام تحسین‌برانگیزی بود که سازمان فرهنگی هنری انجام داد و اقوام مختلف ایرانی را در جشنواره «ایران عزیز» دور هم جمع کرد ولی نهادهای دیگر مانند وزارت میراث فرهنگی هم باید به میدان بیایند چرا که ما به یک سازمان احیای فرهنگ‌ها و سنت‌های اقوام نیاز داریم.

وی درباره نمایش اجراشده این گروه گفت: سنت دعای باران یکی از موضوعاتی است که در اجرا به آن پرداختیم. در خراسان شمالی وقتی مدت زیادی باران نمی‌بارد، مردم بر سر زمین‌ها و چشمه‌ها جمع می‌شوند، آش می‌پزند و همزمان با نواختن قوشمه حرکاتی انجام می‌دهند که خود را در باورهایشان به خدا نزدیک می‌کنند و از خداوند باران را طلب می‌کنند. علاوه بر این، در نمایش ما جدال همیشگی خیر و شر در دو لباس سفید و قرمز نیز به نمایش در آمد. اسب چوبی حاضر در میدانگاه، از دیگر جذابیت‌های این اجرا بود که بدون دیالوگ و با حرکات فرم روی صحنه رفت.

وی بیان کرد: بخشی رحمان اسلامی یکی از بخشی‌های خوب استان خراسان شمالی در این اجرا به روایت‌خوانی پرداخت و پس از آن هم حرکات آیینی اجرا شد. روایت‌خوانی همان اوسنه‌خوانی یا افسانه‌خوانی است. این راویان افسانه‌های قدیمی را که نسل به نسل روایت شده است، همراه با دوتارنوازی و هیجان ویژه‌ای که دارند، روایت می‌کنند. در زمان‌های قدیم که هیچ ابزار ارتباطی‌ای وجود نداشت، کودکان از همین بخشی‌ها داستان‌ها را یاد می‌گرفتند. گل سرسبد مجالس هنوز هم روایت‌خوانی بخشی‌هاست؛ روایت‌هایی مانند افسانه کرم و اصلی، کوراوغلو، لیلی و مجنون و... که در خراسان شمالی پرطرفدار هستند.

عابدی با بیان اینکه فرهنگ و آیین اقوام ایرانی به قدری جذاب، دیدنی و شنیدنی است که نیاز به یک تشکیلات منسجم‌تر دارد، اضافه کرد: فرهنگ نشاط و شادمانی امروز می‌تواند از فرهنگ غربی به سمت فرهنگ اصیل خودمان بازگردد، به شرطی که به آن توجه شود. سازمان فرهنگی هنری در این مقطع به این موضوع توجه کرد، ولی نهادهای دیگر مانند وزارت میراث فرهنگی هم باید به میدان بیایند. ما به یک سازمان احیای فرهنگ‌ها و سنت‌های اقوام نیاز داریم.

وی در پایان گفت: اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان رسیدگی بیشتری به فعالان این حوزه داشت. بخشی‌هایی که امروز خانه‌نشین شده‌اند، ملودی‌هایی که فراموش شده‌اند، افسانه‌هایی که از یاد رفته‌اند و... اینها نیاز به یک بانک جمع‌آوری اطلاعات دارند تا حفظ شوند. در تمام طول سال می‌توان فضاهای شاد و مفرحی مانند جشنواره «ایران عزیز» ایجاد کرد.

 جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» تا ساعت 22 امشب در دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار می‌شود و هر شب به یکی از اقوام اختصاص دارد. در نمایش ویژه فرهنگ و هنر و آداب و رسوم خراسان، عابدی با گروه نمایش چیکسای از خراسان شمالی نمایشی را روی صحنه برد.

انتهای پیام
captcha