ضرورت حضور تیم روانشناس در دادگاه‌های ویژه کودکان
کد خبر: 4092756
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

ضرورت حضور تیم روانشناس در دادگاه‌های ویژه کودکان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اهمیت مددکاری و روانکاوی تخصصی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست کانون اصلاح و تربیت قبل از صدور هرگونه حکم کیفری، گفت: حضور تیم روانشناس و مددکار در کنار قضات دادگاه‌های ویژه کودکان ضروری است.

علیرضا وحیدزاده مدیر کل بهزیستی کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی بهزیستی، علیرضا وحیدزاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان در جلسه کارگروه حمایت از حقوق کودکان بی‌ سرپرست و بد سرپرست کانون اصلاح و تربیت که با حضور معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مدیرکل زندان‌های استان، قضات حوزه کودک و نوجوان، معاونین و کارشناسان بهزیستی در کانون اصلاح و تربیت کرمان برگزار شد، گفت: هدف همه دستگاه‌های حمایتی و مجموعه قضایی، اصلاح و بازگشت سعادتمندانه مدجویان کانون اصلاح وتربیت به جامعه است.

وی افزود: با تشکیل نشست‌های تخصصی و کارآمد در زمینه مددکاری، درمان و شناسایی مشکلات پیچیده این کودکان آسیب‌دیده، با تفکیک و مشخص کردن وظایف مجموعه‌های ذیربط، می‌توان آسیب‌ها را به کمترین میزان خود رساند.

وحیدزاده با اشاره به اهمیت مددکاری و روانکاوی تخصصی این کودکان قبل از صدور هرگونه حکم کیفری افزود: حضور تیم روانشناس و مددکار در کنار قضات دادگاه‌های ویژه کودکان ضروری است چرا که اکثر این کودکان که مرتکب اعمال خارج از عرف و اصول زندگی اجتماعی می‌شوند بدون آگاهی و برنامه‌ریزی قبلی به این اعمال دست می‌زنند که با کار حمایتی تخصصی می‌توان به راحتی و بدون ارجاع آنها به اینگونه اماکن مسیر زندگیشان را اصلاح کرد.

وی با اعلام آمادگی برای ورود به این مهم توسط بهزیستی، تأمین زیر ساخت‌های لازم با همکاری همه مجموعه‌های دولتی و نهادهای غیردولتی ذیربط ذکر شده در قانون را ضروری دانست و تأکید کرد: حرکت و کسب نتیجه در این مسیر منوط به همکاری مسئولانه و همراهی همه جانبه همه ساختارهای اداری دولتی و غیردولتی خواهد بود و بی‌تردید ورود یک یا چند دستگاه دولتی با امکانات محدود به این مقوله هرگز پاسخگوی نیاز جامعه در این زمینه نیست.

سیدمجتبی حسینی، مدیرکل زندان‌های استان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از جمعیت کیفری استان، گفت: در کانون اصلاح و تربیت کرمان، برنامه‌های آموزشی بسیاری در زمینه فرهنگی، ورزشی، اعتقادی و حرفه‌آموزی برای کودکان برگزار می‌شود اما باید برای آزادی و برگشت آنها به جامعه اقدامات مؤثری صورت پذیرد.

وی با اشاره به ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، مصوبه سال ۱۳۹۹، افزود: با اجرای قانون و همکاری و همدلی مجموعه قضایی و دستگاه‌های حمایتی همچون بهزیستی، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود که مانع بازگشت مجدد کودکان و نوجوانان به زندان گردد.

سید مهدی قویدل، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز، ضمن ارائه گزارشی از مراکز مهر خانواده، مشاوره و دفترهای حمایت از کودک و خانواده، بر نقش و وظایف ادارات و مراکز حمایتی و ترک فعل این سازمان‌ها و مراکز تأکید کرد و گفت: با آموزش نحوه حل مشکلات خانوادگی و اجتماعی و درمان بیماری‌های روانی کودکان، می‌توان کانون اصلاح و تربیت را به عنوان آخرین مرحله حل مشکل در کودکان در نظر گرفت.

انتهای پیام
captcha