فعالیت‌های قرآنی ارتش مکمل اقتدار نظامی است + فیلم
کد خبر: 4092612
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۸
حجت‌الاسلام روشندل:

فعالیت‌های قرآنی ارتش مکمل اقتدار نظامی است + فیلم

رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اینکه در جنگ تنها ابزار فیزیکی کارساز نیست، گفت: باید نیرویی فراتر از نیروی جسمی و فیزیکی وجود داشته باشد تا بتواند هدایت کند، یعنی باید پشت سر اقتدار نظامی اقتدار معنوی هم باشد.

فعالیت‌های قرآنیِ ارتش کامل کننده اقتدار نظامی

24 مهر 1358 به فرمان امام خمینی(ره) و پیشنهاد آیت‌الله خامنه‌ای(عضو وقت شورای انقلاب) سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. این سازمان مستقل و متمرکز و تابع فرماندهی کل قواست و نیز از نظر انسانی و آماد و پشتیبانی تابع ستاد مشترک ارتش است.

این سازمان وظیفه «نظارت بر حفظ و اجرای موازین اسلامی، ارائه آموزش‌های عقیدتی و سیاسی، ارتقای بینش دینی و سیاسی کارکنان ارتش، انتشار نشریات، کتاب‌ها و دیگر محصولات فرهنگی و هنری و انجام تمامی وظایف روابط عمومی در ارتش» را برعهده دارد.

به مناسبت سالروز تأسیس این سازمان در ارتش جمهوری اسلامی ایران طی روزهای گذشته، ایکنا میزبان جمعی از مدیران عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی آجا بود. در بخشی از این بازدید گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر روشندل، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش، صورت گرفته که مشروح آن در ادامه آمده است. پدافند هوایی یکی از چهار نیروی زیرمجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران است که وظیفه دفاع زمینی از حریم هوایی ایران را برعهده دارد.

ایکنا – لطفا در ابتدا درباره فلسفه تشکیل این سازمان توضیح دهید.

اکنون 43 سال از حکم امام خمینی(ره) برای تأسیس این نهاد مقدس می‌گذرد و این نهاد در ارتش در بین تمامی نیروها از سطح ستادی تا سرپنجه‌ها و از نیروی زمینی در مرزهای خشکی تا نیروی دریایی در دریاها حضور دارد و نیز در اقصی نقاط کشور در نیروی هوایی و نیروی پدافند در حال انجام وظیفه است.

وظیفه مهمی که این نهاد دارد مکتبی کردن ارتش است. بعد از پیروزی انقلاب و در حالی که هنوز چندماهی از آن پیروزی شکوهمند نگذشته بود، ضرورت تشکیل چنین نهادی از سوی مقام معظم رهبری و دوراندیشی حضرت امام نشان می‌دهد که حضور چنین نهادی در ارتش لازم بود. دشمنان انقلاب اسلامی در همان سال‌های پیروزی انقلاب شعار انحلال ارتش را سر می‌دادند، اما حضرت امام(ره) ایستادگی کردند و فرمودند که برخی فرماندهان وابسته هستند، اما بدنه ارتش از ملت است. برای اینکه ارتشیان آگاهی بیشتری از مباحث اعتقادی، فرهنگی و اخلاقی داشته باشند، از نظر حضرت امام خمینی تشکیل چنین نهادی ضروری بود.

ایکنا – از آن زمان تاکنون شاهد فعالیت‌ اثرگذار این نهاد بوده‌ایم و از جمله فعالیت‌ در حوزه قرآن کریم که برگزاری بیش از 40 دوره مسابقات قرآن در همین زمره است. از دیگر فعالیت‌های قرآنی این سازمان بگویید.

وقتی وظیفه این نهاد مقدس مکتبی کردن ارتش است و در این مسیر گام برمی‌دارد، به نظرم هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه از این کتاب مقدس استفاده کنیم، یعنی حضور روحانیون در جبهه‌ها طی هشت سال دفاع مقدس در کنار کارکنان ارتش با بهره‌گیری از آیات جهاد و ایجاد روحیه جهادی و استقامت و صبر بوده و این امر با استفاده از قرآن صورت گرفته است. بخش مهمی از فعالیت‌های این نهاد مقدس مربوط به قرآن است، یعنی ما بخش ویژه‌ای را در سازمان عقیدتی - سیاسی داریم که به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارد و با عنوان مرکز قرآن، عترت و نماز شناخته می‌شود. ریاست محترم سازمان و نماینده ولی فقیه در ارتش این مرکز را به صورت مجزا در نظر گرفته است تا فعالیت‌های قرآنی هم مدیریت بهتر و هم تبلیغ بهتر و بیشتری داشته باشد و این مدیریت از سطح تا سرپنجه‌ها و یگان‌های کوچک انجام شود.

گمان می‌‌کنم هیچ نهاد فرهنگی وجود نداشته باشد که مانند سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش از بعد از پیروزی انقلاب توانسته باشد که 42 دوره مسابقات قرآن را برگزار کند. این مسابقات در بین کارکنان پایور و وظیفه برگزار می‌شود. در حال حاضر مرحله مقدماتی این رویداد در سطح نیروها در حال انجام است و مرحله پایانی در دی‌ برگزار خواهد شد.

برای همسرانِ کارکنان و فرزندان آنها نیز برنامه‌های قرآنی متعددی تعریف شده است. امسال بیست و دومین دوره مسابقات قرآن همسران و فرزندان کارکنان و خواهران شاغل در ارتش جمهوری اسلامی را داشته‌ایم که به میزبانی اداره عقیدتی - سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش در مشهد مقدس برگزار شد.

فراگیر بودن فعالیت‌های قرآنی نه فقط در ساعات اداری برای کارکنان بلکه در خانه‌های سازمانی برقرار است. در حال حاضر کلاس‌های قرآنی و مدارس قرآنی در خانه‌های سازمانی برقرار است و خوشبختانه اساتید خوبی در مجموعه ارتش و در این نهاد مقدس حضور دارند که از سوی آنها کلاس‌ها اداره می‌شود. در طول هفته هر سه‌شنبه اولین ساعت شروع فعالیت (ساعت 7 تا 8 صبح) در سطح کل ارتش کلاس‌های قرآن برقرار است. برای مثال در پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حدود 700 کلاس قرآنی دایر شده که سه‌شنبه هر هفته برگزار می‌شود و این رقم برای کل ارتش حدود هفت هزار کلاس است.

ایکنا – به مسابقات قرآن اشاره کردید و اینکه مسابقات ارتش در سطح بسیار بالایی برگزار می‌شود. اخیراً در مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن نیروی زمینی سپاه پیشنهادی مبنی بر اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی راه‌اندازی شود، مطرح شد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا چنین ظرفیتی در بین نیروهای مسلح جهان اسلام وجود دارد؟

در میان نیروهای مسلح مسابقات قرآن به خوبی برقرار است و ارتش، سپاه، وزارت دفاع و فرماندهی نیروی انتظامی مسابقات خود را به بهترین شکل ممکن برگزار می‌کنند. در سطح بین‌المللی نیز قبلاً (در دهه هفتاد) شاهد برگزاری چند دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ارتش‌های جهان اسلام بودیم.

ایکنا – منظور شما مسابقات قرآن نیروهای مسلح ایران و عمان است؟

قبل‌تر از مسابقات ایران و عمان، مسابقات قرآن ارتش‌های جهان اسلام برگزار می‌شد که بعدها محدود شد. لذا ما سابقه برگزاری مسابقات قرآن ارتش‌های جهان اسلام را داریم و این ظرفیت وجود دارد که ادامه پیدا کند.

ایکنا – شاید برای بسیاری از شهروندان این سؤال به وجود بیاید که چه ضرورتی وجود دارد تا یک نظامی به برنامه‌های قرآنی بپردازد. نظر شما در این مورد چیست؟

در جنگ تنها ابزار فیزیکیِ جنگی کارساز نیست، بلکه باید نیرویی فراتر از نیروی جسمی و فیزیکی نظامی وجود داشته باشد تا بتواند هدایت کند. یعنی پشت سر این اقتدار نظامی باید اقتدار معنوی هم باشد، زیرا در غیر این صورت بسیاری با یک نهیب یا حمله تسلیم می‌شوند یا شکست می‌خورند. اگر اقتدار معنوی پشت سر اقتدار نظامی باشد، افراد به اهداف خود می‌رسند. قرآن می‌فرماید: «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّه»؛ این فئه قلیل، چگونه می‌تواند فئه کثیر را شکست دهد؟ آنها ابزار جنگی و نیروی انسانی بیشتری دارند و چگونه این نیروی انسانی کم پیروز می‌شود؟ پس فقط ابزار جنگی و نیروی انسانی ملاک پیروزی نیست و وقتی پیروزی محقق می‌شود که اقتدار نظامی همراه با اقتدار معنوی باشد.

آیا امکان دارد که اقتدار معنوی منهای قرآن برای نیروهای مسلح پیش بیاید؟ امکان ندارد. اقتدار معنوی از سوی قرآن و در کنار آن از سنت پیغمبر(ص) و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت به دست آمده و اینها یک مقتدر معنوی را پشت این ابزار نظامی تربیت می‌کند، به حدی که یک نفر آن طبق قرآن کریم 10 نفر و یک نفر 100 نفر می‌شود. ارتش هم به این نیاز توجه کرده است و فرماندهی محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به فعالیت‌های قرآنی اهتمام دارند. در کنار کار قرآن چند سالی هست که سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش برنامه‌های سال‌های گذشته را با سبک جدیدی و با عنوان مصابیح 16گانه و شامل 16 موضوع ارائه می‌کند.

موضوعاتی که ویژه سربازان، همسران، کارکنان، توانمندسازی روحانیون و... است و بخش مهمی هم در رابطه با دانشگاه‌های افسری جمهوری اسلامی و جوانان ارتش است. این 16 موضوع در حقیقت سرمایه‌ای است که از قرآن و سنت و احادیث ائمه گرفته می‌شود. در نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، که حافظ امنیت آسمان میهن اسلامی است و شبانه‌روز چشم‌ها بیدار است تا بیش از 80 میلیون نفر با آرامش سر بر بالین بگذارند، فضای معنوی از سوی این نهاد مقدس گسترده شده است.

همچنین، یک‌سری فعالیت‌های سیاسی داریم. سیاست‌بازی در ارتش نیست. ارتش یک سیاست واحد دارد که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آن را ترسیم کرده و ارتش نیز در آن مسیر است، اما بی‌نیاز از آگاه‌سازی از مباحث سیاسی داخلی و خارجی نیستیم. لذا بخش مهمی از مباحث سیاسی اعم از موضوعات داخلی و منطقه‌ای و جهانی را به صورت دوره‌های آگاه‌سازی و با دعوت از کارشناسان سیاسی برای سطوح مختلف از بالا تا میانی و حتی کارکنان وظیفه و سرپنجه‌ها برگزار می‌کنیم.

ایکنا – فعالیت‌های سیاسی ارتش بیشتر است یا عقیدتی؟

فعالیت‌های ما با احترام به بخش‌های دیگر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش شامل سه بخش قرآن، عترت و نماز است.

ایکنا – چیزی که مشاهده می‌شود هم همین را نشان می‌دهد.

شکی نیست.

ایکنا – از میزان فعالان قرآنی پدافند هوایی ارتش آماری دارید؟

حدود چهار هزار نفرجزء حافظ قرآن از یک جزء تا کل قرآن کریم داریم. این آمار در کل ارتش به حدود 31 هزار نفر جزء می‌رسد. طبق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، سهمیه‌ای که برای ما در نظر گرفته بودند حدود 60 هزار نفر بوده است که در این زمینه از برنامه زمانی جلوتر هستیم.

ایکنا – ارتش یکی از منظم‌ترین سازمان‌ها و نهادهایی است که برنامه‌های تشویقی مطلوبی را برای جذب کارکنان خود به فعالیت‌های قرآنی دارد. در مورد این مشوق‌ها توضیح دهید.

مشوق‌ها مختلف است، اما در حد توان تشویق‌ها را برای کارکنان پایور و وظیفه و همسران و خواهران شاغل و فرزندان آنها در نظر می‌گیریم. برای مثال برای حافظان وظیفه مشوق‌هایی مشخص شده است و برای حفظ هر جزء قرآن از خدمت آنها کسر خواهد شد. برای کارکنان پایور نیز مشوق‌های درون‌سازمانی تعیین شده است.

ایکنا – اگر نکته خاصی باقی مانده است، بفرمایید.

از خبرگزاری ایکنا قدردانی می‌کنم، زیرا با نهادهای مختلف و معاونت فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش ارتباط برقرار و نیز اخبار قرآنی را منعکس می‌کنید.

انتهای پیام
captcha