ضرورت نیازسنجی توسعه رشته‌های قرآنی در مراکز علمی ـ کاربردی
کد خبر: 4091929
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴

ضرورت نیازسنجی توسعه رشته‌های قرآنی در مراکز علمی ـ کاربردی

سرپرست دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان مرکزی با بیان اینکه یکی از رسالت‌ها و مأموریت‌های این دانشگاه تربیت نیروهای ماهر و آماده به کار است، گفت: خبرگزاری ایکنا با برگزاری نشست نیازسنجی برای توسعه رشته‌های قرآنی را انجام دهد.

نشست خبری سرپرست دانشگاه علی کاربردی استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علیرضا نظام‌آبادی، سرپرست دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان مرکزی، امروز، 23 مهر در نشست مطبوعاتی که به منظور بزرگداشت سی و یکمین سال تأسیس این دانشگاه برگزار شد، یکی از عوامل رشد جوامع را تربیت نیروی انسانی متخصص و علمی آن جامعه با استفاده از تکنیک مهارت‌افزایی دانست و گفت: مراکز فعال در علمی کاربردی مراکزی برای رشد و پیشرفت هستند و فعالیت در راستای نخبه‌پروری در این مراکز آموزشی به صورت مستمر ادامه دارد.

وی یکی از رسالت‌ها و مأموریت‌های دانشگاه علمی ـ کاربردی را تربیت نیروهای ماهر و آماده به کار بیان کرد و افزود: فعالیت دانشگاه‌های ایران در سال‌های قبل از انقلاب محدود بود و قطعاً همه جوانان نمی‌توانستند از مزیت تحصیل در دانشگاه برخوردار باشند. این محدودیت‌ها در دهه 60 و اوایل دهه 70 نیز وجود داشت، محدودیت‌ها به‌گونه‌ای بود که خانواده‌ها نسبت به قبولی فرزندان خود در دانشگاه تعصب داشتند و اگر جوانی در دانشگاه پذیرفته نمی‌شد مایه سرشکستگی محسوب می‌شد.

نظام‌آبادی ادامه داد: بر اساس حرکت منطقی و هوشمندانه در اول دهه 70 دانشگاه‌هایی با عنوان علمی و کاربردی با اهدافی تعیین شده به منظور سازندگی و پویایی هرچه بیشتر و بهتر کشور با سرعت عمل بیشتر از سایر دانشگاه‌ها فعالیت خود را در قالب دوره‌های کوتاه مدت و پودمانی آغاز کرد و تاکنون به وظایف محول شده به خوبی عمل کرده است.

جایگاه مطلوب دانشگاه علمی - کاربردی در حوزه مقالات

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی ـ کاربردی در این سه دهه در حوزه‌های پژوهشی، مقاله‌نویسی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان به  توفیقات خوبی دست یافته است، گفت: مراکز دانشگاهی در این مجموعه در حوزه نگارش و ارسال مقالات صاحب جایگاه خاصی است؛ چراکه با تقویت اهداف (آموزش نیروی متخصص) حرکت‌ها و فعالیت‌های خوبی در سطح کشور و منطقه ایجاد شده است.

نظام‌آبادی تأکید کرد: دانشگاه علمی ـ کاربردی با رویکرد مهارت‌افزایی ایفای نقش کرده و نیروهای خوب و حاذق را وارد بازار کرده است. سیاست‌های تعریف شده از مرکز، سیاست‌های متفکرانه و همراه با برنامه‌ریزی است که می‌تواند افق و چشم‌انداز مثبت و روشنی را برای کشور ترسیم کند. این دانشگاه، دانشگاهی به وسعت ایران اسلامی است. تقویت مهارت دانشجویانی که در این دانشگاه در تحصیل هستند با در نظر گرفتن پیشرفت علمی از رویکردهای این مجموعه علمی و آموزشی است.

وی داشتن بدنه‌ای چابک را از دیگر امتیازهای این مرکز علمی عنوان و تصریح کرد: افرادی که در این مجموعه فعال هستند در کنار کسب مهارت به مباحث علمی نیز می‌پردازند تا همزمان بتوانند به توسعه و رونق چرخه تولید در کشور کمک کنند. این دانشگاه به نیاز کشور در مقاطع خاص زمانی اهمیت داده و قادر است با توجه به شرایط خاص رشته‌ای را متناسب با نیاز همان استان با در نظر گرفتن شرایط لازم راه‌اندازی کند.

نظام‌آبادی با بیان این مطلب که آموزش‌های صورت گرفته در این دانشگاه به‌گونه‌ای است که دانشجو نیاز به آموزش مجدد نداشته باشد، اظهار کرد: دانشگاه علمی ـ کاربردی انحصاری‌تربن دانشگاه کشور است که به اشتغالزایی دانشجویان با جدیت فکر می‌کند. این دانشگاه دنبال تأسیس مراکز جدید نیست مگر اینکه تضمین کند ۷۰ درصد دانشجویان آن مرکز جذب بازار کار شوند.

رویکرد دانشگاه علمی کاربردی

نظام‌آبادی با اشاره به اینکه عملکرد دانشگاه‌های علمی کاربردی برعکس سایر دانشگاه‌هاست، اضافه کرد: آموزش عملی دانش‌آموختگان این دانشگاه 70 درصد عملی و 30 درصد تئوری است در حالیکه این رقم در دیگر دانشگاه‌ها عکس است. با توجه به اینکه رهبرمعظم انقلاب در فرمایشات خود به بحث اشتغالزایی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید دارند و از سوی دیگر دولت نیز در برنامه‌های آینده خود بنا بر رشد اشتغازایی دارد؛ از این رو لازم است که ما نیز در حوزه صنعتی، علمی و کشاورزی نیز جدی‌تر وارد میدان شویم.

وی ظرفیت‌های موجود کشاورزی، صنعتی و علمی در کشور را یکی از بی‌نظیرترین ظرفیت‌های موجود در کشو دانست و ادامه داد: متوسط نسبت شهروند به دانشجو در این استان ۲ برابر دیگر استان‌های کشورست و باید از این امر بهره‌وری لازم صورت گیرد. شناسایی نخبگان دارای مهارت یکی از ویژگی‌های این دانشگاه است؛ چراکه گاه این مهم از نظر دیگران مغفول مانده و اطلاع کافی از این مهم ندارند.

 این مقام مسئول بیان کرد: این استان صنعتی نباید درگیر چالش‌های صنعتی و تولیدی باشد. بخشی از این مشکلات به دلیل وجود تحریم‌ها و محدودیت‌هاست، اما در کنار آن کمبود نیروی متخصص برای رفع این مشکلات در صنایع عامل دیگری است که  امروز صنایع با آن روبرو هستند. دانشگاه علمی کاربردی با افزایش مهارت‌آفرینی می‌تواند به کم صنایع آمده و مشکلات آنان را برطرف کنند.

رویکرد استارتاپ‌های قرآنی مشخص شود

نظام‌آبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبتنی بر توسعه رشته‌های قرآنی در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک و برگزاری استارتاپ‌های قرآنی اظهار کرد: برگزاری استارتاپ گردشگری صنعتی و تهیه اپلیکیشن گردشگری از سوی مرکز جامع علمی کاربردی جهاددانشگاهی انجام شده است. با برگزاری نشست با محوریت این خبرگزاری و دعوت از اساتید قرآنی نیازسنجی جهت اضافه کردن رشته‌های قرآنی صورت گیرد تا بتوان از برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت بهترین خروجی را دریافت کرد. همچنین این خبرگزاری رویکرد استارت‌آپ‌های قرآنی را جهت برگزاری مشخص و به دانشگاه اعلام کند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود اضافه کرد: اگر مراکز علمی کاربردی اهداف اصلی دانشگاه را دنبال کنند، قطعاً هیچ‌یک از فارغ‌التحصیلان بیکار نخواهند بود. کارفرمایان تشنه جذب نیروی کار ماهر هستند و با تجدیدنظر در خروجی دانشگاه‌ها می‌توان نیاز صنایع را برطرف کرد.

سرپرست مرکز جامع علمی ـ کاربردی استان با اشاره به اینکه ۶۰ درصد صنایع کمتر از ظرفیت اسمی فعال هستند و قصد داریم رشته‌هایی که نیاز صنایع را رفع می‌کنند راه‌اندازی کرده و این مراکز را به عرصه‌های‌تک نزدیک کنیم، ادامه داد: در فضای مه‌آلود نمی‌توان رشته تأسیس کرد، بلکه باید براساس نیازها پیش رفت، با برنامه‌ریزی درست می‌توان داعش بیکاری را با حماسه‌آفرینی شکست داد.

وی در پایان گفت: وقتی حال صنایع خوب می‌شود، کمبود نیروی متخصص خود را بیشتر نشان می‌دهد. این روزها که هپکو به رونق تولید بازگشته است، مدیرعامل جذب نیرو را به مراکز جامع علمی کاربردی این شرکت واگذار کرده و تا پایان سال حداقل ۱۵۰ نفر جذب می‌شوند.

انتهای پیام
captcha