پایان رأی گیری دور دوم پارلمان عراق/ عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق شد
کد خبر: 4091640
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶

پایان رأی گیری دور دوم پارلمان عراق/ عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق شد

جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور ساعاتی پیش با حضور ۲۶۹ نماینده آغاز شد و در جریان دور دوم رأی‌گیری «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق شد؛ در رقابت میان وی و برهم صالح ، رشید 162 رأی و صالح 99 رأی را کسب کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری عراق، صبح امروز ابتدا پارلمان عراق تعویق جلسه تعیین رئیس‌جمهور این کشور را تکذیب و اعلام کرد، این جلسه ساعت 11 صبح به وقت محلی تشکیل خواهد شد. همچنین ریبر احمد و عمر البرزنجی از رقابت برای کسب جایگاه ریاست جمهوری عراق، انصراف دادند.

جلسه پارلمان عراق برای تعیین رئیس جمهور این کشور برگزار شد و در دور اول پس از شمارش آراء عبداللطیف رشید با ۱۵۷ رأی و برهم صالح با ۹۹ رأی به ترتیب بیشترین رأی را کسب کردند.

از آنجایی‌که هیچ کدام از این دو نفر موفق به کسب دو سوم آراء نمایندگان نشدند، دور دوم رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید عراق، برگزار شد.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، نمایندگان را برای رأی‌گیری دور دوم به صحن پارلمان فراخواند. در دور دوم رأی‌گیری، نمایندگان به عبداللطیف رشید و برهم صالح رأی دادند.

ساعت ۱۷:۲۸ به وقت بغداد، رأی‌گیری دور دوم به پایان رسید و پس از شمارش کلیه آراء اخذ شده در دور دوم رأی‌گیری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید موفق شد ۱۶۲ رأی را به خود اختصاص دهد و برهم صالح را با ۹۹ رأی از دور رقابت خارج کند.

یادآوری می‌شود؛ طبق قانون اساسی عراق، نامزدی که دو سوم آراء نمایندگان را کسب کند، به عنوان رئیس جمهور معرفی خواهد شد. اما اگر حد نصاب لازم را هیچ یک از نامزدها کسب نکنند، برای بار دوم میان دو نامزدی که بیشترین رأی را کسب کرده‌اند، رأی‌گیری خواهد شد و هر نامزدی که بیشترین رأی را کسب کند، رئیس‌جمهور جدید این کشور خواهد شد.

«عبداللطیف جمال رشید» وزیر منابع آبی دولت منطقه کردستان بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱ میلادی بوده و از سال ۲۰۱۰ تا به امروز نیز مشاور ریاست جمهوری عراق بوده است.

انتهای پیام
captcha