پشتیبانی حقوقی و قضایی جامعه قرآنی مدنظر باشد
کد خبر: 4085453
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
لطفی‌نیا:

پشتیبانی حقوقی و قضایی جامعه قرآنی مدنظر باشد

پیشکسوت قرآنی کشورمان خواستار تشکیل نهادی برای احقاق حقوق اجتماعی جامعه قرآنی شد و گفت: این مسئله در گام دوم انقلاب مهم‌ترین اولویت است، چراکه اکنون آسیب‌هایی به جامعه قرآنی وارد می‌شود.

محمود لطفی نیامحمود لطفی‌نیا، پیشکسوت قرآنی و داور مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، گفت: اکنون پس از دوران مدیدی از گذشت تربیت نسل‌های مختلف در امور و همه شئونات قرآنی اعم از تلاوت و حفظ قرآن تا اساتید، هنرمندان و اندیشمندان قرآنی باید متکفل یک برنامه‌ریزی کاربردی برای آن‌ها باشند.

وی ادامه داد: این مسئله نیازمند تشکلی است که یکی از وظایفش این باشد که از این گروه‌ها پشتیبانی حقوقی کند؛ حقوق به معنای اعم کلمه؛ یعنی تمام آنچه که در حوزه حقوق انسانی و شهروندی می‌تواند شامل شود.

این پیشکسوت قرآنی افزود: اینکه حافظ بپروریم و بعد او را به حال خود رها کنیم، صحیح نیست. چنانچه مشاهده می‌کنیم حافظانی داریم که بعد از مدتی چون کاربری‌‌ای برای حفظ خود نمی‌بینند، آن را رها می‌کنند و زحمات از بین می‌رود و یا قاریانی که نمی‌دانند چگونه در این عرصه باقی بمانند. بنابراین علاوه بر پرورش حافظ و قاری قرآن باید برای آینده آن‌ها فکری کنیم و این نیازمند یک تشکل قوی است که از آن‌ها پشتیبانی کند و چه بسا در بسیاری از موارد و شئونات اجتماعی باید یک پشتیبانی حقوقی و قضایی باشد.

لطفی‌نیا با تأکید بر اینکه در واقع قانونی در این زمینه تدوین و تشکلی ایجاد شود که متکفل حقوق اجتماعی جامعه قرآنی باشد، اظهار کرد: این مسئله را برای گام دوم انقلاب مهم‌ترین اولویت می‌بینم چون اکنون آسیب‌هایی که دارد به جامعه قرآنی وارد می‌شود را مشاهده می‍‌کنیم و این بسیار مهم است.

این داور مسابقات قرآن کریم تصریح کرد: همه نهادهایی که از وجود قاریان و حافظان قرآن بهره‌مند می‌شوند اعم از صدا و سیما، تشکل‌های فرهنگی، نهادها و وزارتخانه‌ها و در رأس این‌ها متولیان امور قرآنی باید در این زمینه فکری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه فعالیت‌های قرآنی چون همیشه از قدیم درگیر مسائل اقتصادی بودیم، بسیاری از برنامه‌هایی که منجر به نشاط و شادابی جامعه قرآنی بوده است را کنار گذاشتیم، گفت: این برنامه‌ها در دهه اول و دوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در حوزه فعالیت‌های دانش‌آموزی بوده اما به دلیل بسیاری از گرفتاری‌های اقتصادی کنار گذاشته شده است که باید دوباره همان نشاط را ایجاد کنیم چراکه نباید جامعه قرآنی ما افسرده باشد و این نشاط در اجتماع قرآنیان باعث جذب بیشتر نوجوانان و جوانان به فضای قرآنی می‌شود.

لطفی‌نیا در پایان با تصریح اینکه اینگونه نیست که بگوییم فقط قرآن خواندن و صرفاً حفظ آن جذابیت دارد، افزود: باید فعالیت‌های انسانی را در حوزه روابط اجتماعی در جامعه قرآنی افزایش دهیم و همچنین برای آن برنامه تعریف کنیم تا جامعه بانشاط‌تری داشته باشیم و نیز حوزه جذب ما نسبت به جوانان و نوجوانان فراتر رود تا استعدادهای بسیاری که وجود دارد را بتوانیم حفظ و مطابق با تربیت‌های قرآنی و اهل بیت(ع) بهتر تربیت کنیم.

انتهای پیام
captcha