نبوغ و پژوهش‌های بوعلی سینا در تاریخ علم ماندگار است
کد خبر: 4080192
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

نبوغ و پژوهش‌های بوعلی سینا در تاریخ علم ماندگار است

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه تمدن اسلامی علم‌محور است، بیان کرد: نبوغ، فعالیت علمی و پژوهش‌های بوعلی سینا در تاریخ علم ماندگار است. بوعلی بخشی از «کتاب شفا» را روی شتر در سفر گرگان نوشته است و تا قرن ۱۶ میلادی کتاب‌های آن مرجع بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی نماینده ولی‌فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، امروز، یکم شهریورماه در مراسم گرامیداشت ابوعلی‌سینا که در محل آرامگاه بوعلی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از پایه‌های هر تمدن تلاش برای توسعه علم و هنر است و هر تمدنی بتواند علم را توسعه بدهد، موفق‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در تمدن اسلامی اولین حرف پروردگار به پیامبر(ص) «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» بود و این نشان می‌دهد که تمدن اسلامی با علم و اندیشه‌ای آغاز شده که هدف دارد، تمدن اسلامی علم‌محور است.

شعبانی موثقی با اشاره به اینکه شریعت و اسلام انگیزه‌هایی برای کسب علم در جامعه ایجاد کرده است، توضیح داد: ایران قبل از اسلام هم بزرگانی دارد، اما ایران بعد از اسلام بسیار متفاوت است و بوعلی‌ها و خوارزمی‌ها را دارد. سه کتاب از کتب اربعه شیعیان را ایرانیان نوشتند همچنین خیلی از کتاب‌ها از شش کتاب اصلی اهل سنت را ایرانیان به رشته تحریر درآوردند.

امام‌جمعه همدان با بیان اینکه اسلام جامعه را با عقلانیت، تحقیق، پژوهش و علم پیش می‌برد، مطرح کرد: در قرن چهارم هجری وقتی که به بوعلی می‌رسیم دیگر نهضت ترجمه کمرنگ می‌شود و کتاب جالینوس یا بقراط که کتاب درسی بودند با القانون به فراموشی سپرده می‌شوند.

شعبانی موثقی با اشاره به اینکه ملت ما چنین تمدن بزرگی و فرهنگ عمیقی داشته است، گفت: دانشمندان و علومی که به آن دست پیدا کردیم برای ما قابل افتخار است اما صرف افتخار، کفایت نمی‌کند و نباید جامعه ما متوقف شود. همان دوران که علم در اروپا متوقف بود ما یک پزشک مانند بوعلی داشتیم.

وی بیان کرد: نبوغ، فعالیت علمی و پژوهش‌های بوعلی سینا در تاریخ علم ماندگار است. بوعلی بخشی از «کتاب شفا» را روی شتر در سفر گرگان نوشته است و تا قرن ۱۶ میلادی کتاب‌های آن مرجع بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به صحبت‌هایی که در تعارض طب جدید، قدیم، سنتی و سینوی مطرح می‌شود، تأکید کرد: تفاوت و تعارضی بین طب سنتی و طب جدید وجود ندارد. نمی‌توان خدمات طب جدید و تحقیقات طب سینوی را کنار گذاشت و باید کنار هم و مکمل هم باشند.

انتهای پیام
captcha