اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای آثار تاریخی بم
کد خبر: 4079862
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای آثار تاریخی بم

مدیر‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان بیان کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی حوزه‌های مختلف میراث‌ فرهنگی پیش‌بینی شد که مبلغ ۱۵ میلیارد تومان آن برای شهرستان بم در نظر گرفته شده است.

ارگ تاریخی بم

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، فریدون فعالی، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان در سفر یک روزه به شهرستان بم در حاشیه بازدید از بناهای تاریخی این شهرستان بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های سه حوزه میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی از اولویت‌های مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان بود که خوشبختانه اعتبار خوبی برای این حوزه‌ها در نظر گرفته شد.

وی افزود: از اعتبارات در نظر گرفته شده مبلغ ۳ میلیارد تومان برای خانه عامری، ۲ میلیارد تومان مرمت و تجهیز موزه باستان‌شناسی، سه میلیارد تومان مرمت مسجد وکیل، ۲ میلیارد تومان ساماندهی قنات‌های جهانی اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات و همچنین مبلغ ۵ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی ارگ تاریخی بم اختصاص یافته است.

فعالی با بیان اینکه پروژه‌های ثبت جهانی استان کرمان از جمله ارگ تاریخی بم در اولویت مصوبات سفر رئیس‌جمهور بود، گفت: نگاه میراث ‌فرهنگی به بناهای تاریخی انتفاعی نیست بلکه ارائه خدمات مناسب است و عقیده داریم باید هرچه سریع‌تر بناهای تاریخی مرمت شده و به بهره‌برداری برسند.

وی ادامه داد: برای واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی و همچنین ارائه تسهیلات مناسب هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و از ورود سرمایه‌گذاران به بخش گردشگری استقبال می‌کنیم.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان افزود: سود تسهیلات پروژه‌های گردشگری در مناطق برخوردار ۱۱ درصد، غیر برخوردار ۹ درصد و مناطق روستایی نیز ۶ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران سقفی در نظر گرفته نشده است افزود: در یک سرمایه‌گذاری ۳۰ درصد آورده سرمایه‌گذار بوده و ۷۰ درصد مابقی آن توسط اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی این استان اختصاص داده می‌شود.

فعالی با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی وکیل بم شامل حمام، مسجد و بازارچه می‌شود، گفت: این مجموعه از بعد از زلزله سال ۸۲ نیاز به مرمت و بازسازی دارد که به‌زودی با مشارکت اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی استان و مالکان منابعی برای ساماندهی و بهره‌برداری آن اختصاص می‌یابد.

فعالی گفت: بنای تاریخی کارخانه حناسایی و خانه عامری نیز با مشارکت سرمایه‌گذاران مرمت خواهد شد تا در حوزه گردشگری از این بناهای تاریخی استفاده شود.

انتهای پیام
captcha