فرصت‌های گردشگری قطر پس از جام جهانی 2022 چیست؟
کد خبر: 4073458
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۸

فرصت‌های گردشگری قطر پس از جام جهانی 2022 چیست؟

قطر حدود 300 میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌ها و آماده کردن خود برای میزبانی جام جهانی هزینه کرده است. به نظر می‌رسد که جام جهانی شروع توسعه گردشگری این کشور و سهم‌ گرفتن بیشتر این صنعت در تولید ناخالص ملی است.

به گزارش ایکنا به نقل از Salaam Gateway، بعد از 17 کشور، قطر اولین کشور عربی بوده که میزبان جام جهانی فوتبال شده است. زمانی که این تورنمنت سه هفته‌ای فوتبال در 21 نوامبر آغاز می‌شود به نوعی فصل گردشگری زمستانی منطقه آغاز می‌شود. این کشور 300 میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌ها قبل از مسابقات جام جهانی سرمایه‌گذاری کرد.

در حالی که عملکرد بخش گردشگری و اقامت قطر در سه ماهه اول سال 2022 تا 62.5 درصد کاهش یافت (2021: 77.4 درصد)، نرخ رزرو پروازهای فعلی دلگرم‌کننده است و کارشناسان می‌گویند که با حمایت از چشم‌انداز قوی تولید ناخالص داخلی (GDP)، تغییر تمرکز قطر از توسعه زیرساخت‌ها به گردشگری خواهد کرد.

هدف مسئولان قطری این است که استفاده از جام جهانی فوتبال را به حداکثر برسانند زیرا این کشور امیدوار است بعد از 14 میلیارد دلاری که در سال 2018، جام جهانی به اقتصاد روسیه اضافه شد، موج مشابهی در قطر به وجود بیاید.

اولیویر پونتی، معاون بینش در شرکت اطلاعات سفر و تجزیه و تحلیل Forward Keys، به Salaam Gateway گفت: از 1 ژوئیه 2022، رزرو پرواز برای قطر در طول جام جهانی فوتبال در حال حاضر 2 درصد بیشتر از زمانی است که در سال 2019 و قبل از همه‌گیری وجود داشت. رزرو بلیط برای 9 روز اول مسابقات 98 درصد جلوتر است.

او انتظار دارد پس از مشخص شدن نتایج بازی‌های دور مقدماتی و حمایت هواداران از تیم‌های خود در دورهای آخر، رزرو پروازها کاهش پیدا کرده و تا حدی لغو شود.

این مسابقات که در سال 2018 در روسیه برگزار شد تقریباً سه میلیون بازدیدکننده خارجی را به خود جذب کرد. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) که در ژوئن منتشر شد، نشان می‌دهد که پایان درگیری دیپلماتیک بین قطر و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر، که از ژوئن 2017 تا ژانویه 2021 ادامه داشت، سفر‌های منطقه‌ای در داخل کشور تقویت خواهد شد. این به غیر از طرفدارانی که از خارج منطقه به قطر سفر می‌کنند.

برنامه‌های سفرهای فراملی در طول دوره جام جهانی همچنین تقاضای گردشگری را در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) افزایش می‌دهد و بازدیدکنندگان باعث می‌شوند مالیات غیر مستقیم و درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده را در کشورهای مربوطه افزایش یابد.

عمان و امارات احتمالاً بیشترین سود را خواهند برد زیرا با توجه به گزینه‌های اقامتی محدود در کشور میزبان، طرفداران ممکن است در این کشورها بمانند. خدمات شاتل پروازی یک روزه قطر ایرویز از مسقط و دبی که با قیمت 258 دلار در کلاس اکونومی و 998 دلار در کلاس تجاری تبلیغ می‌شود علاقه‌مندان به فوتبال را به بازی‌های دوحه خواهد آورد.

چیزی فراتر از جام جهانی فوتبال 

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی قطر بین سال‌های 2010، سالی که به این کشور حق میزبانی جام جهانی اعطا شد، تا سال 2020 رشد متوسط ​​4.5 درصدی را ثبت کرد. در سال 2022، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی قطر 4.1 درصد پیش‌بینی می‌شود که ناشی از افزایش قیمت هیدروکربن است.

بر اساس گزارش شرکت مشاوره و تجزیه و تحلیل داده  Global Data، این قطر را پس از عربستان سعودی با 5.1 درصد، دومین کشور در حال رشد را در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می‌کند.

بیشتر سرمایه‌گذاری‌های 300 میلیارد دلاری برای آماده‌سازی جام جهانی شامل پروژه‌های زیرساختی عمومی مانند ساخت سیستم یکپارچه راه‌آهن و مترو، توسعه جاده‌ها، گسترش فرودگاه و ساخت شهرلوسیل (Lusail) است که در آن خارجی‌ها می‌توانند ملک بخرند. قطر بین 6.5 تا 10 میلیارد دلار برای ساخت این هشت استادیوم هزینه کرد. مبلغی که صندوق بین‌المللی پول گزارش می‌کند با هزینه‌های کشورهای میزبان قبلی مطابقت دارد. این پروژه‌های زیرساختی استراتژی جاه‌طلبانه گردشگری قطر، از جمله گسترش گردشگری در سراسر کشور به جای دوحه را محقق می‌سازد.

فرصت‌های گردشگری قطر پس از جام جهانی 2022 چیست؟

یکی از سخنگویان گردشگری قطر به Salaam Gateway گفت که این برنامه‌ها شامل تمرکز گردشگری مسلمان‌پسند خاصی نیست، این استراتژی بر حفظ هویت عربی و اسلامی قطر تأکید دارد. اینها شامل تشویق ارزش‌های خانوادگی به عنوان یکی از چهار اصل راهنمای آن است.

برتولد ترنکل، مدیر ارشد اجرایی در گردشگری قطر، اوایل سال جاری طی سخنانی در یک رویداد صنعتی گفت که قطر حضور شش تا هفت میلیون بازدیدکننده را تا سال 2030 هدف قرار داده است، که تقریباً سه برابر بیشتر از 2.1 میلیون بازدیدکننده ثبت شده در سال قبل از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا (سال 2019) است.

ترنکل گفت: ما همچنین در مورد دو برابر کردن سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی به 12 درصد صحبت می‌کنیم.

به عنوان راهی برای رشد گردشگری، ترنکل از گردشگری کشتی‌های کروز نام می‌برد که در سال 2019، 190 هزار بازدیدکننده داشته است که با افتتاح ترمینال بزرگ جدید بندر دوحه قبل از شروع جام جهانی این میزان بیشتر هم شده است.

به گفته وب‌سایت قطر توریسم، ترمینال 24 هزار مترمربعی می‌تواند روزانه 12 هزار مسافر جابه‌جا کند و خدمات و امکاناتی مشابه فرودگاه بین‌المللی حمد به آنها ارائه می‌دهد. این شامل تسهیلات مهاجرتی، گمرک و خرید و فروش ارز خارجی و سایر خدمات گردشگری می‌شود.

بازارهای گردشگری آینده قطر

در حالی که صنعت گردشگری قطر انتظار دارد تعداد بازدیدکنندگان از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس افزایش یابد _ به عنوان مثال از طریق همکاری اخیر با Emerald  Cruises که سفرهای دریایی لوکس جدید را با سوپرقایق‌های تفریحی معرفی می‌کند و برنامه‌های سفر هشت روزه را با توقف در اطراف منطقه خلیج فارس ارائه می‌دهد _ به نظر می‌رسد که گردشگری این کشور تبدیل به یک بازار بزرگ توریسم خواهد شد.

بر اساس گزارش Fitch Solutions، قطر بازارهای مبدا خود را گسترش داد زیرا محاصره به رهبری عربستان سعودی که از اواسط سال 2017 تا اوایل سال 2021 ادامه داشت، این کشور را تشویق کرد تا بازارهایی غیر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را پیدا کند و روابط گردشگری جدیدی با چین، اروپا و ایالات متحده ایجاد کند.

فرصت‌ حضور گردشگران خارجی در حاشیه بازی‌های جام‌جهانی

برای سال 2022، ورود 303 هزار گردشگر هندی به قطر  پیش‌بینی می‌شود و پس از آن بازارهای اصلی شورای همکاری خلیج فارس قرار دارند. 10 بازار برتر شامل عربستان سعودی (291000)، امارات (65300)، عمان (64000) و کویت (46000) هستند. بریتانیا (111260)، ایالات متحده (77000) و فرانسه (34900) سه کشور دوری هستند که در رده‌بندی 10 کشور گردشگر نخست به قطر حضور دارند.

Fitch Solutions پیش‌بینی می‌کند که ورودی‌های خاورمیانه و شمال آفریقا از 711100 نفر در سال 2022 به بیش از 1.1 میلیون نفر تا سال 2026 افزایش یابد که بیشتر آنها را بازدیدکنندگان سعودی و امارات متحده عربی تشکیل می‌دهند. در همین بازه زمانی، گردشگران اروپایی از 308100 نفر در سال 2022 به 620600 نفر تا سال 2026 خواهند رسید، در حالی که بازدیدکنندگان آسیا-اقیانوسیه که عمدتاً گردشگران هندی و چینی آنها را تشکیل می‌دهند، تا سال 2026 به 905800 نفر افزایش خواهند یافت که از 534900 نفر در سال 2022 بیشتر شده است.

ترجمه: محمدحسن گودرزی 

انتهای پیام
captcha