ضرورت بازتولید آموزه‌های سیره رضوی با مسائل روز
کد خبر: 4070834
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد؛

ضرورت بازتولید آموزه‌های سیره رضوی با مسائل روز

تولیت آستان قدس رضوی گفت: باز تولید مفاهیم و آموزه‌های سیره رضوی در خصوص مسائل روز ضرورت دارد، چرا که ائمه اطهار(ع) در محدوده زمان و جغرافیا قرار نمی‌گیرند زیرا بیانشان تفسیر و تبیین قرآن است، همانگونه که قرآن نمی‌تواند هیچگونه محدودیتی ندارد نورانیت کلام ائمه(ع) نیز هیچگونه محدودیتی را بر نمی‌تابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز ۲۳ تیرماه در مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه ولایت و امامت، اظهار کرد: امید است که ما بتوانیم این جشنواره را با عمق بهتر، بیشتر و با کیفیتی عالی‌تر و اثرگذارتر در جامعه استمرار بخشیم. در قرآن مجید خداوند می‌فرماید: «ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ»، ‌قسم به قلم و قسم به آنچه به وسیله قلم نگاشته می‌شود. خدای متعال برای بیان بعضی از مسائل مهم از قسم استفاده می‌کند و قسم‌های خداوند در حقیقت نعمت‌های خداست.

وی عنوان کرد: همچنین خداوند بحث تعلیم، نوشتن و آموزش را بیان می‌کند و این بیانات اهمیت قلم، تاثیر و نقش‌آفرینی نوشتن را نشان می‌دهد. در حقیقت این‌ها نعمت‌های خداست که در قرآن مجید از این نعمت‌ها در موارد متعددی یاد کرده است. پس ما باید از این نعمت‌ها در بهترین صورت، محتوا، قالب و شکل استفاده و به جامعه تشنه معارف تقدیم کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در یکی دو سال اخیر بحث جهاد تبیین را مطرح کردند که مهم‌ترین ابزار جهاد تبیین، قلم است و اگر این قلم بود و به کار آمد بیان هم به کار خواهد آمد. پس باید قلم و نوشته، باشد تا انسان آن را بفهمد و به جامعه منتقل کند. در حقیقت با قلم است که می‌توانیم روشنگری کنیم، جامعه را هدایت و شبهات را رفع کنیم. لذا به همین جهت است که ایشان از این تعبیر جهاد استفاده کرده‌اند.

مروی خاطرنشان کرد: در حقیقت آنجایی که از جهاد تبیین استفاده شده تاثیرات زیادی را به دنبال داشته است، اما از طرفی، آنجایی که مانع از به کارگیری جهاد تبیین شده، لطمات سنگینی بر اسلام و مسلمین وارد شده است. آنجایی که مانع به کارگیری جهاد تبیین شدند، زمانی بود که در زمان خلیفه دوم، از ناحیه خلیفه که نقل حدیث پیغمبر(ص) به این بهانه که بیش از حد از پیغمبر(ص) نقل حدیث می‌شود و می‌ترسیم که قرآن مهجور واقع شود، به‌گونه‌ای که قرآن را در یک کفه و سخنان پیغمبر(ص) در کفه دیگری قرار دادند و بر این باور بودند که کفه احادیث پیغمبر(ص) سنگین تر است پس این کار ممنوع است تا کفه قرآن بالا بیاید.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: اما مگر سخنان پیامبر(ص) چیزی جز قرآن بود؟ مگر سخن پیامبر اسلام چیزی جز تفسیر و تبیین قرآن است؟ اما در اینجا مسئله چیزی دیگری بود و آن‌ها بهانه‌جویی کردند و در نهایت هم اجازه ندادند که جهاد تبیین صورت گیرد و سخنان پیامبر(ص) درباره علی(ع) که وصی و ادامه‌دهنده راه پیامبر(ص) بود به مردم منتقل نشود و همین امر باعث شد زمانی‌که امام علی(ع) در محراب نماز مورد سوء قصد قرار گرفتند، فردی از امام جماعت سوال کرد که مگر علی(ع) نماز می‌خواند که در محراب نماز مورد سوءقصد قرار گرفت و این نتیجه جلوگیری از جهاد تبیین است.

جهاد تبیین در روز عاشورا

مروی عنوان کرد: از طرفی نیز برکات جهاد تبیین بر کسی پوشیده نیست، مانند روز عاشورا که بنی‌امیه بر این تصور بود که در این نصف روز جریان اهل‌بیت(ع)، جریان علوی و جریان به حق را برای همیشه از بین برده است. قهقهه‌ها و کف زدن‌های مردم شام، دشمن را خوشحال کرده بود که نتیجه گرفته‌اند و آنچه را می‌خواستند به دست آورده‌اند، اما نتیجه دقیقا غیر آنچه که دشمن خیالبافی و هزینه کرده بود، شد و علت آن هم همانا جهاد تبیین بود.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در آن ۵۰ روز امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در فرصت‌های مختلف به جهاد تبیین پرداختند و در این فرصت کوتاه به لحاظ زمانی آن هم در آن شرایط به عنوان اسیر جنگی و شکست‌خوردگان به جهاد تبیین پرداختند و تبلیغات چندین ساله بنی‌امیه را نقش بر آب کردند تا جایی که یزید گفت من دستور نداده بودم که حسین(ع) را بکشند، بلکه عبیدالله خودسرانه این کار را انجام داده است و به ظاهر ابراز پشیمانی کرد، اما به واقع پشیمان نبود، زیرا جهاد تبیین تاثیرات خود را در این مسیر نتیجه‌بخش بود و توانست اثر‌گذار باشد.

مروی خاطرنشان کرد: سراسر زندگی امام سجاد(ع) جهاد تبیین است. مقام معظم رهبری سخنان بسیار عمیقی در مورد امام سجاد(ع) دارند. تعریف زیبایی که ایشان دارند این است که می‌فرمایند امام سجاد(ع) از بعد از عاشورا و پس از اینکه به مدینه بازگشتند بیش از ۴۰ سال زندگی کردند، اما کمتر به این سال‌های زندگی ایشان پرداخته شده که بدانیم ایشان در طول عمر خود چه کردند.

وی افزود: این در حالی است که ما امام سجاد(ع) را در عاشورا و نقش ایشان را در مجالس و نماز جمعه‌های یزید، دیده‌ایم و مطالبی را خوانده‌ایم و مطالب موجود نیز تنها به همین مقدار بسنده کرده‌اند اما امام سجاد(ع) از روز عاشورا تا آخرین لحظه عمر خود چه کردند را مورد بررسی قرار نداده‌ایم که در حقیقت اقدامات زیادی انجام داده بودند و این چیزی جز جهاد تبیین نیست.
وی ابراز کرد: یاران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) پس از واقعه عاشورا به تعداد انگشتان یکدست نبودند اما حضرت زین‌العابدین(ع) در طول دوران امامت خود با جهاد تبیین شاگردان زیادی را برای حوزه درس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تربیت کرده بودند که این شاگردان در حقیقت محصول رنج، تلاش و جهاد تبیین امام سجاد(ع) بودند.

تولیت آستان قدس رضوی جهاد تبیین را یکی از نیازهای امروز جامعه دانست و افزود: جهاد عرصه‌های گوناگونی همچون جهاد نظامی، علمی، خدمت اجتماعی و... را داست که امروزه با توجه به فعالیت‌های گسترده دشمن در وارونه‌‌سازی حقایق و تخریب ایمان و باورهای دینی جامعه، یکی از مهم‌ترین عرصه‌های جهاد، همانا جهاد تبیین است و در این شرایط نیز رسالت صاحبان قلم، اندیشه و رسانه ایجاب می‌کند که حقایقی را برای آحاد جامعه و به ویژه نسل جوانان بیان کنند.

جهاد تبیین منحصر به جغرافیای خاصی نیست

مروی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های جهاد تبیین آن است که برخلاف بسیاری از جهادهای دیگر منحصر به جغرافیا و مقطع زمانی خاصی نمی‌شود، مخاطب جهاد تبیین همه اقشار جامعه و تمام بشریت است و این در حالی است که سایر جهادها منحصر به یک منطقه جغرافیایی است و سپس تمام می‌شود مانند هشت سال دفاع مقدس. اما رسانه‌ها در این عرصه بی انتها که محدودیت زمانی، جغرافیایی و مخاطب ندارد بنا دارند که چه اقداماتی انجام دهند؟

اصحاب رسانه آموزه‌های سیره رضوی باز تولید کنند

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: بنابراین اهالی هنر و اصحاب رسانه باید مفاهیم و آموزه‌های سیره رضوی در رابطه با مسائل روز را باز تولید کنند، ائمه اطهار(ع) محدود به زمان و جغرافیا خاصی نیستند زیرا سخن و عمل آن حضرات تجلی قرآن است و می‌توان از این ظرفیت موجود استفاده کرد.

مروی بیان کرد: از این‌رو افرادی که در حوزه تولیدات هنری فعالیت دارند باید در تولید محتوای رسانه‌ای و هنری خود از مطالب متقن، معتبر و مستند استفاده کنند. همچنین جاذبه مغناطیس حرم مطهر رضوی که اقشار مختلفی را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی می‌کند، سوژه‌ فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و مستندسازی خود قرار دهند.

وی افزود: در حقیقت باز تولید مفاهیم و آموزه‌های سیره رضوی در خصوص مسائل روز ضرورت دارد، چرا که ائمه اطهار(ع) در محدوده زمان و جغرافیا قرار نمی‌گیرند زیرا بیانشان تفسیر و تبیین قرآن است، همانگونه که قرآن نمی‌تواند هیچگونه محدودیتی ندارد نورانیت کلام ائمه(ع) نیز هیچگونه محدودیتی را بر نمی‌تابد.

انتهای پیام
captcha