انتظارات مردم از قوه قضاییه را به رسمیت می‌شناسیم
کد خبر: 4065664
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱

انتظارات مردم از قوه قضاییه را به رسمیت می‌شناسیم

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: توقع مردم از دستگاه قضا بالا است و ما نیز این حق را به رسمیت می‌شناسیم؛ مردم حق دارند با کمترین هزینه خدمات مختلف را از نظام دریافت کنند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان، امروز، ۳۱ خردادماه و در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، بیان کرد: شهید بهشتی از شخصیت‌های بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی و به‌عنوان تأثیرگذارترین فرد در شکل‌گیری نظام اسلامی بعد از امام خمینی(ره) است.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی با ایده‌پردازی، شبهات وارد شده بر حکومت اسلامی را پاسخ می‌داد، به تلاش ایشان در تدوین قانون اساسی و انطباق آن با موازین شرعی و اسلامی اشاره کرد و افزود: نتیجه خدمات شهید بهشتی امروز در قوه قضاییه به خوبی قابل مشاهده است.

مقام عالی قضایی در استان کرمان در ادامه به اقدامات قضایی انجام شده در استان کرمان پرداخت و گفت: یکی از اقدامات انجام شده دادرسی الکترونیکی است و در حال حاضر ۷۵ سامانه الکترونیکی در استان برای خدمت به مردم وجود دارد تا بدون پرداخت هزینه و یا حضور فیزیکی در مجتمع‌های قضایی، مسائل خود را پیگیری کنند که از این حیث دستگاه قضا در استفاده از ابزار الکترونیکی  پیشتاز دستگاه‌ها است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه ابلاغ قضایی از بزرگترین کارهایی بود که با آن مواجه بودیم اما امروز ۹۲ درصد از ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی به دست مردم می‌رسد، ادامه داد: توقع مردم از دستگاه قضا بالا است و ما نیز این حق را به رسمیت می‌شناسیم؛ مردم حق دارند با کمترین هزینه خدمات مختلف را از نظام دریافت کنند.

حجت‌الاسلام حمیدی در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد دادگستری استان در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: آمارهای موجود زیبنده جامعه نیست و اگر بسترهای آسیب‌زا در جامعه نباشد این همه نزاع وجود نخواهد شد بنابراین آمار موجود آماری نیست که بخواهیم به آن افتخار کنیم.

وی با اشاره به وجود ۳۲ حوزه قضایی در استان که شامل ۱۶ حوزه شهرستانی و ۱۶حوزه دارای دادگاه عمومی بخش است و ۱۰ مجتمع قضایی، اداری و ستادی، بیان کرد: آمار پرونده‌های ورودی به دادگستری استان در سال گذشته ۶۱۷ هزار و ۴۰۹ است که نسبت به سال قبل از آن ۱۳ درصد افزایش داشته و ۱۰۶ هزار و ۶۳۵ پرونده رسیدگی نشده وجود دارد که در این بخش نیز رشد ۱۷ درصدی مشاهده می‌شود.

حجت‌الاسلام حمیدی تصریح کرد: بر اساس استانداردهای ملی، هر قاضی باید ماهیانه تعداد ۷۵ پرونده(هر روز ۳ پرونده) را رسیدگی کند که گرچه با استاندارهای جهانی فاصله دارد اما در حال حاضر ماهیانه ۱۳۲ پرونده یعنی دو برابر حد استاندارد ملی به هر قاضی ارجاع داده می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه ۹۷ درصد پرونده‌های ورودی سال گذشته رسیدگی شده و متوسط زمان رسیدگی ۸۱ روز است که زمان دادرسی نیز کاهش یافته است، به پرونده‌های«مسن» (یک سال از زمان تشکیل آن گذشته و رسیدگی نشده) اشاره کرد و گفت: تعداد این پرونده‌ها در استان بیش از ۳ هزار پرونده است و پرونده‌های رسیدگی نشده بالای دو سال در استان انگشت شمار است.

وی افزود: تعداد پرونده‌های ورودی به شوراهای حل اختلاف استان نیز ۶۱۷ هزار و ۴۰۹ پرونده است که ۵۴ درصد آن به صلح و سازش منجر شده که این آمار قابل قبول نیست.

حجت‌الاسلام حمیدی در ادامه به ۱۰ جرم اول استان بر اساس فراوانی پرونده‌ها اشاره و بیان کرد: سرقت با ۱۳ و نیم درصد کل پرونده‌ها، جرم اول در استان است که عدد بزرگی است بنابراین باید اولویت کار را پیشگیری از سرقت قرار داد زیرا روزانه یک‌هزار پرونده تشکیل می‌شود که احساس ناامنی ایجاد می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه شکایت از قضات بدون ملاحظه رسیدگی می‌شود؛ در خصوص گرانی و گران فروشی در جامعه گفت: دادگستری وظیفه ذاتی رسیدگی به بازار را ندارد زیرا این مسئله به عهده تعزیرات حکومتی است اما از ظرفیت دادستان‌ها استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha