افزایش بازاچه‌های عرضه صنایع‌دستی در کرمان
کد خبر: 4063160
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

افزایش بازاچه‌های عرضه صنایع‌دستی در کرمان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان اینکه افزایش مکان‌های عرضه صنایع‌دستی در قالب بازارچه‌های موقت و دائمی در دستور کار است، افزود: در این راستا بازسازی، احیا و واگذاری غرفه‌هایی در بازارچه قلعه محمود و اوشیدری در حال انجام است.

افزایش بازاچه‌های عرضه صنایع‌دستی در کرمان

کاظم حسین‌زاده، معاون‌ صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان به مناسبت ۲۰ خردادماه، روز جهانی صنایع‌دستی، از وجود ۱۰۱ رشته فعال صنایع‌دستی در استان خبر داد و گفت: وضعیت صنایع‌دستی در سه سال اخیر نسبت به گذشته رشد بسیار خوبی داشته است و علاقه‌مندان زیادی به‌ویژه نسل جوان در این حوزه ورود کرده‌اند و در حال حاضر ۷۰ هزار صنعتگر در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در استان مشغول فعالیت هستند که نزدیک به ۱۶ هزار نفر از آن‌ها ثبت سامانه شده‌اند.

وی با بیان اینکه سالانه بین ۵ تا ۶ هزار نفر هنرآموز صنایع‌دستی در استان وجود دارد که بخشی برای اشتغال و تعدادی برای گذراندن اوقات فراغت وارد این عرصه شده‌اند، افزود: به واسطه نقش صنایع‌دستی در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، این صنعت مورد پسند قرار گرفته است و منجر به اشتغال شده است.

حسین‌زاده با بیان اینکه تجاری سازی محصولات صنایع‌دستی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: آموزش‌ها و تولیدات بر اساس بازار و سلیقه مصرفی در حال انجام است که این امر موجب کاربردی شدن و رشد صنایع‌دستی استان شده است.

وی با اشاره به انتخاب کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی، ادامه داد: کرمان جزو قطب‌های صنایع‌دستی کشور است و در سال گذشته ۵ شهر کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی معرفی شدند که شهر قلعه‌گنج به‌عنوان شهر ملی حصیربافی، شهربابک شهر ملی فیروزه، راور شهر ملی قالی‌بافی و راین شهر ملی چاقو معرفی شدند.

حسین‌زاده تصریح کرد: در کرمان به لحاظ تنوع قومی، قبیله‌ای و پراکندگی جغرافیایی صنایع‌دستی متنوعی داریم. در غرب استان هنر بافندگی، در شرق و جنوب حصیربافی، مرکز استان مسگری و سوزن‌دوزی از رشته‌های فعال صنایع دستی هستند و در گلیم، پته‌دوزی، حصیربافی، فیروزه و چاقوسازی هنرمندان زیادی داریم و در این بین در شهر کرمان به واسطه جمعیت بیشتر، هنرمندان صنایع‌دستی نیز بیشتر هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان اینکه کرمان این ظرفیت را دارد که به‌عنوان یک برند جهانی در حوزه صنایع‌دستی معرفی شود، افزود: مسیر انتخاب شده در حوزه صنایع دستی استان مسیر درستی است البته ممکن است سرعت ما کم باشد اما با برنامه‌های پیش رو و راه‌اندازی کارگاه‌هایی که در دستور کار قرار دارد به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه به دنبال تکمیل زنجیره تولید صنایع‌دستی در استان هستیم که در این راستا اقداماتی در سیرجان برای تولید گلیم شیریکی‌پیچ در حال انجام است، گفت: در چند سال اخیر پته استان همواره مورد توجه قرار گرفته است و برگزاری مسابقات متعدد نشان از رشد خوب این رشته در استان بوده‌ است و کرمان در این زمینه مهر اصالت ملی را دریافت کرده است.

حسین‌زاده به ورود اتباع به تولید پته‌کرمان نیز اشاره کرد و گفت: بازار تابع شرایط عرضه و تقاضا است و اینکه گفته می‌شود پته از اصالت خود خارج شده است صحت ندارد زیرا عرضه کنندگان پته، کرمانی هستند و براساس سفارش مشتری کار را تولید می‌کنند بنابراین اصالت این هنر در طرح، نقش و دوخت حفظ می‌شود، ضمن اینکه ورود اتباع به این عرصه به‌عنوان یک نیروی کار خوب است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه افزایش مکان‌های عرضه صنایع‌دستی در قالب بازارچه‌های موقت و دائمی در دستور کار است، افزود: در این راستا بازسازی، احیا و واگذاری غرفه‌هایی در بازارچه قلعه محمود و اوشیدری در حال انجام است.

وی در پایان گفت: ۲۶۶ رشته صنایع‌دستی در حال حاضر ثبت‌محور شده‌اند و تعدادی نیز مجوز محور هستند که افراد اگر اطلاعات خود را ثبت کنند مورد حمایت قرار می‌گیرند. تلاش می‌کنیم صنایع‌دستی استان را به‌عنوان برند‌های ملی و جهانی معرفی کنیم و از تولیدکنندگان نیز برای ثبت برندهای تجاری حمایت خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha