اعتراض‌ کاربران مسلمان هندی به بازخواست معلم نمازخوان
کد خبر: 4061013
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵

اعتراض‌ کاربران مسلمان هندی به بازخواست معلم نمازخوان

انتشار کلیپی از التماس دانشجویان محجبه در ایالت کارناتاکا هند برای حضور با پوشش حجاب در کلاس‌های درس و همچنین خبر تصمیم یک مدرسه برای بازخواست معلمی که در حیاط مدرسه نماز خوانده بود با موج خشم در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، رسانه‌های هندی خبر دادند که 13 دانشجوی مسلمان به مدیریت دانشگاه مانگالور در ایالت جنوبی کارناتاکا درخواست داده‌اند تا به آنها اجازه دهد با حجاب در کلاس‌های درس شرکت کنند.

معاون آموزشی این دانشگاه هم به آنها اعلام کرده است که حجاب در محوطه دانشگاه اعم از کلاس‌ها، کتابخانه، آزمایشگاه، غذاخوری و ... ممنوع است.

فعالان در شبکه‌های اجتماعی در هند با پخش کلیپ تصویری از دانشجویان دختر از معاون رئیس دانشگاه درخواست کردند که اجازه دهد آنها با حجاب وارد کلاس‌ها شوند.

به گفته عمران خان، روزنامه‌نگار هندی، مسئولی که در این ویدئو حضور داشت، با استناد به تصمیم دادگاه عالی کارناتاکا مبنی بر حمایت از ممنوعیت حجاب در موسسات آموزشی در این ایالت، به آنها اجازه ورود نداد.

مدارس و دانشگاه‌های ایالت کارناتاکا از ابتدای دسامبر سال گذشته تصمیم‌هایی انفرادی مبنی بر ممنوعیت حجاب در دانشگاه صادر کرده‌اند، اما در اواسط ماه مارس، دادگاه عالی ایالتی اعلام کرد که نهادهای آموزشی حق دارند لباس‌های فرم مدارس را تأیید کنند که این امر به آنها مجال می‌دهد ممنوعیت حجاب را در این نهادها اعمال کنند.

در ایالت شمالی اوتارپرادش، پس از اینکه یک مدرسه از آغاز تحقیقات در مورد یک معلم مسلمان خبر داد که از او در حال نماز خواندن در باغ مدرسه فیلم گرفته شده بود، موجی از خشم و اعتراض نسبت به این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد.

تصاویر منتشر شده توسط پایگاه‌های اینترنتی در هند نشان می‌دهد که معلم به تنهایی نماز را در کنار درختی انجام می‌دهد.

رسانه‌های محلی به نقل از مدیریت مدرسه می‌گویند که کاری که معلم انجام داده است، اصول سکولار مدرسه را نقض می‌کند و کمیته‌ای برای بررسی این اتفاق تشکیل خواهد شد.

بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی، در میان انتقادات مخالفان تصمیم مدرسه، تصاویر معلم را به نشانه حمایت از او به اشتراک گذاشته‌اند.

عمر صوفی، خبرنگار هندی تصاویری از دعای هندوها در همان مدرسه مربوط به سال 2019 را  منتشر کرد و گفت: آنها اصول سکولار متفاوتی دارند که فقط برای مسلمانان اعمال می‌شود.

ویپول کومار، یک روزنامه‌نگار هم، تصمیم مدرسه را به سخره گرفت و گفت: ساختن معابد و انجام آیین‌های هندو در محوطه‌های مدرسه، شیوه‌های متداول و مورد استقبال است، اما مناجات مسالمت‌آمیز زیر درخت گناه خوانده می‌شود. وی افزود: خبر تشکیل کمیته رسیدگی به اقامه نماز شوخی مضحکی به نظر می‌رسد.

بازتاب این حادثه مرزهای هند را در نوردیده است. ست اولدمیکسون، یک روزنامه‌نگار آمریکایی در این خصوص  پیامی را خطاب به مدیر مدرسه منتشر کرد و گفت: او به تنهایی و بی سر و صدا نماز می‌خواند، بگذارید با آرامش به کارش برسد.

از دو سال پیش ایالت‌ها و شهرهای هند شاهد هجمه‌های گسترده و نظام‌مند علیه مسلمانان، همراه با اعمال خشونت‌آمیز توسط شبه نظامیان افراطی هندو  است که دارای عقاید نژادپرستانه هستند.

نهادهای حقوق بشر هند می‌گویند که این عقاید مورد حمایت رهبری این کشور با هدف تمایز هندوها از اقلیت‌ها در هند است و به افزایش قدرت نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور از زمان به قدرت رسیدنش در سال 2014 کمک کرده است.

انتهای پیام
captcha