مودت مهمترین جنبه کلام خداوند در خوشنویسی است
کد خبر: 4053155
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۳

مودت مهمترین جنبه کلام خداوند در خوشنویسی است

شهاب شهیدانی، خوشنویس و استادیار دانشگاه لرستان گفت: زمانی که شیوه‌های مختلف خوشنویسی خلق شد ایجاد مودت کرد و مودت و رحمت مهمترین جنبه‌های کلام خدا در حوزه خوشنویسی است و نباید آن را دست کم گرفت.

مودت مهمترین جنبه کلام خداوند در خوشنویسی است

به گزارش ایکنا، دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌هاى تخصصى کمیته بین‌الملل نمایشگاه قرآن، شامگاه (چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401) با موضوع «قرآن کریم، میراث مشترک جهان اسلام در آیینه خوشنویسی در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

شهاب شهیدانی؛ خوشنویس و استادیار دانشگاه لرستان، غلامرضا راهپیما؛ استاد دانشگاه و خوشنویس، علیرضا هاشمی‌نژاد؛ سرپرست گروه پژوهش‌های هنر پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنر کرمان، احمد دیاب؛ هنرمند خوشنویس از لبنان و استاد محسن سلیمانی؛ هنرمند نقاش و خوشنویس اصفهان از ایران به‌عنوان سخنران در این نشست حضور داشتند.

حاضران در این نشست با تأکید بر منشأ قرآنی هنر خوش‌نویسی و کتابت، این هنر را فصل مشترکی در جهان اسلام توصیف کردند که می‌تواند به عنوان بستر مهمی برای توسعه دیپلماسی قرآنی مورد توجه قرارر گیرد.

شهیدانی، خوشنویس و استادیار دانشگاه لرستان گفت: در حالی که قرائت و نگاه به کلام خدا میتواند تبعات داشته باشد یا منجر به اختلاف در جهان اسلام شود و بعضی از اختلافات در جهان اسلام هم ناشی از تفسیرهای متفاوت است، کم چالش ترین عرصه قرآن، عرصه هنرهای قرآنی و مخصوصا خوشنویسی است.

شهیدانی با بیان اینکه زمانی که شیوه‌های مختلف خوشنویسی خلق شد ایجاد مودت کرد، گفت: مهمترین جنبه‌های کلام خدا در حوزه خوشنویسی است و نباید آن را دست کم گرفت.

شهیدانی ادامه داد: با وجود اختلافات سبک و شیوه خوشنویسی در کتابت و کتیبه، اشتراکات انقدر زیاد و در هم تنیده است که اشتراکات بر اختلافات سبکی غلبه می‌کند.

کم چالش‌ترین عرصه قرآن، عرصه هنرهای قرآنی و خوشنویسی است

وی گفت: اختلافات سبک و شیوه به اشتراکات منجر می‌شود. در بررسی سبک‌ها و شیوه‌ها در قلمروهای شیعه و سنی و قومیتی جهان همچنان اشتراکات دیده می‌شوند.

شهیدانی بیان کرد: تنوع سبک و شیوه‌ها باعث بالندگی و توجه به نگارش کلام خدا شده است.

وی گفت: در پیشینه و تبار خوشنویسان در رساله‌های فارسی و عربی هیچ وقت به اختلافات و تضادهای عقیدتی که خوشنویس‌ها داشتند، اشاره نشده است.

وی گفت: هر سبک و شیوه‌ای که در کتابت کلام خدا اتفاق می‌افتاد معقول است و کاتب آن به لحاظ عقیده و گرایشهای مذهبی ارزیابی نمی‌شود.

شهیدانی با بیان اینکه در دیپلماسی قرآنی از قرآن‌های نفیس برای هدیه استفاده می‌شد، اظهار کرد: قرآن های نفیس در دوران مختلف حتی برای دلجویی از افراد فرستاده می‌شد.

وی ادامه داد: اگر به بحث دیپلماسی قرآنی از نظر هنر و خوشنویسی نگاه کنیم انقدر سبک در این حیطه است که ارزش دارد کمیته‌ای تشکیل و کارهای ویژه‌ای انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha