ضرورت تولید فراورد‌های قرآنی متنوع برای ارائه به نسل نو
کد خبر: 4049387
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
حجت‌الاسلام حریزاوی مطرح کرد:

ضرورت تولید فراورد‌های قرآنی متنوع برای ارائه به نسل نو

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه روش قرآن برای پیروزی انسان در جنگ و مشکلات جهاد تبیین نیازمند مباحثه، گفت‌وگو، راه‌یابی، شیوه‌پردازی و گفتمان‌پردازی است، گفت: امروز به فراورد‌ه‌های قرآنی متنوعی برای مخاطب جوان خود نیاز داریم و حتما باید یک محصول عمیق و سهل را در مسیر قرآنی شدن مخاطب داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی در چهارمین نشست هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور که با محوریت جهاد تبیین، جمعیت و خانواده و به‌مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، شب گذشته ۲۴ فروردین‌ماه در سازمان دارالقرآن برگزار شد با اشاره به اهمیت جهاد تبیین در حوزه قرآنی و هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان کشور گفت: جهاد تبیین فریضه قطعی و فوری روزگار ما و راه مقابله با جنگ ترکیبی با دشمن است.

وی افزود: جهاد تبیین روش و یک مبنای قرآنی است که طراحی عمیق محتوایی و زیربنایی در قرآن دارد. خداوند متعال از این طریق بسیاری از حقایق را به بشر منتقل می‌کند و حکمت بودن و بیان بودن آیات قرآن همگی نیاز به تبیین دارد.

حقایق قرآنی در مسیر انسان‌شناسی

حریزاوی تصریح کرد: اگر ما برای درمان معضلات اخلاقی جامعه تاکید داریم که به‌جای اتکا به روانشناسی باید به سمت انسان‌شناسی قرآنی رفت، منظورمان این است که هنوز خیلی از حقایقی که قرآن برای حل معضلات اخلاقی، روانی، روحی و اجتماعی بشر داده به جامعه ارائه نشده است؛ لذا باید حقایق قرآنی را در مسیر انسان‌شناسی برای جامعه روایت کرد.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه امروز در یک جنگ ترکیبی با دشمنان به سر می‌بریم که در این جنگ تنها راه پیروزی و نجات تبیین است، گفت: تبیین هم محتوا و هم یک روش ممتاز برای پیروزی است. روش قرآن جهاد تبیین است و خواهش جدی ما از همه اساتید فن این است که بر روی جهاد تبیین مباحثه، گفت‌وگو، راه‌یابی، شیوه‌پردازی و گفتمان پردازی شود.

ذائقه مخاطب کپسولی شده است

وی ادامه داد: همگی این گفتمان‌ها برای اینکه بتواند به نسل‌های دیگر ارائه شود و قابل فهم و قابل درک برای نوجوانان و جوانان باشد نیاز به بازپردازی و بازآرایی دارد. در این جهت ما نیاز به فراورد‌ه‌های قرآنی متنوعی داریم و حتما باید یک محصول عمیق و سهلی در این مسیر برای مخاطب خود داشته باشیم. امروز تفسیر‌های موجود المیزان و نور سخت ارزیابی می‌شود و آن هم به جهت این است که ذائقه مخاطب ما به تعبیر حجت‌الاسلام قرائتی ساندویچی و به تعبیر دیگر کپسولی شده است. این مخاطب گاهی حوصله خواندن متن ۱۰ خطی را ندارد و لذا باید نکات ریز و جذاب با روش‌های بدیع و مبتنی بر آیات و حقایق قرآنی ارائه شود.

ضرورت اشتراک‌گذاری ابداعات قرآنی

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: باید ابداعات و ابتکارات در این حوزه که با استفاده از فناوری‌های نویی که امروزه پا به عرصه گذاشته‌اند به اشتراک گذاشته شود تا بانک ایده‌های قرآنی که از قدیم در سازمان دارالقرآن کریم ایجاد شده است تقویت شود و ما شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش این عرصه حساس و مهم قرآنی در کشور باشیم.

یادآور می‌شود این نشست با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و اعضای این هیئت با موضوع جهاد تبیین، جمعیت و خانواده برگزار شد.

انتهای پیام
captcha