مدرسه علمیه دارالسلام؛ شروع‌کننده نهضت قرآنی حوزه‌های علمیه کشور
کد خبر: 4048848
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
مجید رمضانی در گفت‌وگو با ایکنا اعلام کرد:

مدرسه علمیه دارالسلام؛ شروع‌کننده نهضت قرآنی حوزه‌های علمیه کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رمضانی با اشاره به اینکه در گذشته در حوزه‌های علمیه، قرآن به عنوان یک درس جنبی مطرح بود که برای برخی از پایه‌ها تعیین شده بود، بیان کرد: مدرسه علمیه دارالسلام شروع‌کننده نهضت قرآنی حوزه‌های علمیه کشور است و در این مسیر سختی کشیدیم و افراد بسیاری می‌گفتند که موفق نمی‌شوید، اما با قوت کارمان را پیش ‌بردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رمضانی، معاون قرآن و عترت مدرسه علمیه دارالسلام، در گفت‌وگو با ایکنا، به ارائه توضیحاتی در زمینه فعالیت‌های قرآنی این مدرسه پرداخت و بیان کرد: مدرسه علمیه دارالسلام از سال 1391 آغاز به کار کرد و از ابتدا بنا بر این بود که صرفاً حوزه علمیه یا مدرسه علمیه نباشد، بلکه عنوان «مدرسه‌القرآن» مطرح باشد. بنابراین برنامه‌های قرآنی را در رأس امور مدرسه قرار دادیم، آن هم در فضایی که برخی از حوزه‌های علمیه و نظام رسمی زمان‌های گذشته حوزه علمیه به صورت رسمی اهمیتی به قرآن نمی‌دادند و همین مسئله باعث می‌شد که خیلی از طلبه‌ها از قرآن دور بمانند؛ یعنی طلاب از ظاهر قرآن که تلاوت و حفظ آن است و معارف قرآن دور می‌شدند.

شروع نهضت قرآنی حوزه‌های علمیه 

وی افزود: در گذشته در حوزه‌های علمیه قرآن به عنوان یک درس جنبی مطرح بود که برای برخی از پایه‌ها تعیین شده بود، اما تلاوت، حفظ و تفسیر مطرح نبود. لذا مدرسه علمیه دارالسلام شروع‌کننده نهضت قرآنی حوزه‌های علمیه کشور بود و در این مسیر بسیار سختی کشیدیم و افراد بسیاری به ما می‌گفتند که شما موفق نمی‌شوید، اما ما با قوت کارمان را پیش می‌بردیم.

رمضانی بیان کرد: مدرسه ما علاوه بر اینکه خیلی متقن به دروس رسمی حوزه توجه می‌کند و طلاب این دروس را تحصیل می‌کنند، یکسری دروس اختصاصی هم وجود دارد که مهم‌ترین آنها حفظ قرآن است. در کنار آن طلاب به فراگیری زبان‌های خارجه می‌پردازند و سه زبان را در مدرسه یاد می‌گیرند. اولین زبانی که فرامی‌گیرند انگلیسی است و طی دو سال زبان عربی را یاد می‌گیرند و طی سه سال نیز زبان سوم را با توجه به هدف تبلیغی‌شان می‌‌آموزند.

حفظ قرآن به مثابه واحد درسی

معاون قرآن و عترت مدرسه علمیه دارالسلام افزود: طلاب این مدرسه طی این مدت به حفظ قران نیز می‌پردازند و از 250 طلبه 62 نفر حافظ کل قرآن و مابقی حفاظ 10، 15 و 20 جزء هستند. حفظ قرآن نیز مانند واحد درسی است و به صورت تخصصی هر روز زمانی را برای حفظ قرآن اختصاص دادیم که به صورت حلقه‌های حفظ برگزار می‌شود و مانند اتفاقی است که در مسجدالنبی(ص) می‌افتد که یک سرگروه دارند و حلقه‌ای دور آن می‌نشیند. نفراتی که حفظ آنها بیشتر است از نفراتی که حفظشان کمتر است تحویل می‌گیرند و از خارج از مدرسه یک استاد را آورده‌ایم که در مدرسه مشغول است. استاد سرگروه همه است و مابقی به عنوان حافظ‌یار در مدرسه ما شناخته می‌شوند و حلقه‌های حفظ را اداره می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا علاوه بر حفظ، برنامه‌های قرآنی دیگری هم دارید؟ بیان کرد: در بحث حفظ پا را فراتر گذاشته‌ایم و طلاب ما علاوه بر حفظ قرآن، یکسری دروس اختصاصی دیگری هم دارند که زبان‌های خارجی است. همچنین ما در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) گروه مبلغان فاطمی را تشکیل دادیم. این حافظان می‌توانند آیاتی را که از آنها پرسیده می‌شود، علاوه بر اینکه حفظش را ارائه دهند، به یک زبان خارجی هم توضیح دهند.

طلابی که آیات را به دو زبان توضیح می‌دهند

رمضانی گفت: 16 طلبه این مهارت را دارند و حتی یکی از طلاب به دو زبان توضیح می‌دهد؛ انگلیسی و اسپانیولی؛ یعنی از هر جای قرآن بپرسید آیات را به این زبان‌ها توضیح می‌دهند. همچنین در مدرسه ما کف سواد قرآنی یک طلبه این است که بتواند قرآن را به صورت ترتیل و زیبا تلاوت کند، چون کمترین مسئولیت آنها در آینده این است که مسجدی را اداره ‌کنند. از این ‌رو زیباخوانی قرآن اهمیت دارد و طلبه‌ای که قرار است نماز جماعت بخواند، دست‌کم باید بتواند قرآن را زیبا بخواند تا مأمومین را جذب مسجد کند. برخی در تلاوت قرآن مهارت‌هایشان را افزایش داده‌اند و ما هم سعی کرده‌ایم از اساتید تراز استفاده کنیم. به همین منظور در خدمت استاد شریف و استاد درچه‌ای هستیم. آنها فنون تلاوت را به طلبه‌ها آموزش می‌دهند.

رمضانی گفت: فضای مدرسه قرآنی است و تلاوت‌های اذان‌گاهی زنده داریم که در مدرسه و محله پخش می‌شود. همچنین طلبه‌ها هم‌خوانی‌ قرآنی را انجام می‌دهند و 250 عضو دارد که هم‌خوانی‌های آنها از رسانه ملی نیز پخش می‌شود و دو سال قبل نیز مورد تفقد مقام معظم رهبری قرار گرفت. از سوی دفتر ایشان با مدیر شبکه یک سیما تماس گرفته و گفته بودند حضرت آقا فرمودند که به عزیزان بگویید هم‌خوانی‌های قرآنی که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، بسیار عالی است، هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود و تشکر کنید. شنیدن این پیام برای ما قوت قلبی بود تا کارهایمان را محکم‌تر و با اراده قوی‌تری ادامه دهیم و الان گروه هم‌خوانی ما 26 اثر دارد و تا انتهای سال 1401 به چهل اثر افزایش خواهد یافت.

معاون قرآن و عترت مدرسه علمیه دارالسلام بیان کرد: طلاب ما تمام‌وقت در مدرسه حضور دارند و برنامه آموزشی آنها از هفت صبح تا هفت شب است. برای اینکه فضا را برایشان تلطیف کنیم و انگیزه آنها را در بحث قرآنی بالا ببریم، دائماً برایشان مسابقات قرآنی برگزار می‌کنیم. مسابقه‌ای به نام سلسله مسابقات «زمر» داریم که طلاب به صورت گروهی در آن شرکت می‌کنند و مانند لیگ فوتبال است و کلاس‌ها نفراتی را معرفی می‌کنند و این افراد به صورت گروهی در حفظ به رقابت می‌پردازند که تقریباً شش ماه طول می‌کشد. علاوه بر این، در ماه مبارک رمضان المپیاد قرآنی «صافات» در 28 رشته قرآنی برگزار می‌شود؛ یعنی هر کلاس نمایندگانی را برای حفظ، اذان، ترتیل، خوشنویسی آیات و... معرفی می‌کند و کلاسی که بیشترین عنوان را کسب کند، مقام اول را دریافت خواهد کرد.

وی افزود: ماه رمضان ماه قرآن است و سعی می‌کنیم که در ماه رمضان برنامه‌های قرآنی‌مان را افزایش دهیم. از آنجا که طلاب در سنین پایین وارد مدرسه می‌شوند و سال‌های اول روزه گرفتن آنهاست، در ماه رمضان احیای علمی داریم و طی 20 شب طلاب از ساعت پنج بعدازظهر تا پنج صبح به درس و بحث می‌پردازند و برنامه‌های قرآنی‌ برگزار می‌شود و افطار و سحر در کنار ما هستند.

رمضانی در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس دیگر از شما الگو گرفته‌اند یا خیر، گفت: در آغاز کار دشواری‌هایی داشتیم و ما شروع‌کننده این نهضت قرآنی بودیم، چون در حوزه‌های علمیه زیاد به قرآن پرداخته نشده است. پس از اینکه کار را شروع کردیم و دیگران نیز موفقیت‌های مدرسه را دیدند، بسیاری از حوزه‌ها از سراسر کشور الگوبرداری کردند و در حوزه علمیه نهاد قرآن و عترت فعال کردند و نیز حفظ قرآن به عنوان یک درس به رسمیت شناخته شد. اکنون بیش از 60 مدرسه قرآنی در کشور وجود دارد و هر ماه به تعداد آنها اضافه می‌شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مجید اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ - ۰۲:۱۵
1
3
خدا حفظشون کنه، خیلی برای حوزه زحمت کشیدند
captcha