«پرونده‌های کشمیر» مغرضانه و غیرواقعی مسلمانان را هدف گرفته است
کد خبر: 4046758
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱

«پرونده‌های کشمیر» مغرضانه و غیرواقعی مسلمانان را هدف گرفته است

سایت انگلیسی میدل ایست آی نوشت که فیلم «پرونده‌های کشمیر» ساخته بالیوود حاوی جعلیات بسیاری با هدف تخریب وجهه مسلمانان است که از طرف حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در هند حمایت شده است.

ارسال/ فیلم پرونده‌های کشمیر به شکلی مغرضانه و غیرواقعی مسلمانان را هدف گرفته استبه گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، یک فیلم جدید با حمایت حزب بهاراتیا جاناتا (حزب حاکم هند) مسلمانان را به عنوان شرورانی تشنه به خون نشان می‌دهد که به تعبیر آن توسط دولت پاکستان حمایت می‌شوند.

فیصل حنیف، نویسنده در مقاله خود که توسط وب‌سایت انگلیسی «میدل ایست ای» منتشر شده است، گفت: جدیدترین فیلم بزرگ اکران شده در بالیوود با عنوان «پرونده‌‌های کشمیر» رکورد فروش در گیشه را به دست آورد.

به عقیده نویسنده، این فیلم از تطهیر نظام‌مند برهمن‌ها (که پیرو مذهب هندو هستند) در کشمیر که اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند، صحبت می‌کند اما داستان فیلم هیچ ربطی به واقعیت ندارد.

حنیف تأکید کرد: فیلم‌هایی که بر اساس وقایع تاریخی ساخته شده‌اند، فیلمنامه خود را از داستان‌های واقعی می‌گیرند، اما به گفته نویسنده، فیلم «پرونده‌های کشمیر» حاوی جعلیات بسیاری با هدف تخریب وجهه مسلمانان است و از طرف حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در هند حمایت شده است.

از اتفاقات فیلم می‌توان به کشتن زنان هندو توسط مسلمانان و به تصویر کشیدن آن‌ها به عنوان خون‌آشام اشاره کرد، علاوه بر آن در فیلم از توطئه‌های پاکستان به عنوان دشمن همیشگی هندوستان علیه این کشور گفته و مدعی شده که پاکستان مقصر هر بدبختی است که بر سر هند می‌آید.

در دو دهه پس از قیام کشمیری‌ها در سال 1989، یک سازمان هندو، کشته شدن حدود 650 برهمن در کشمیر را تأیید کرد. به گفته آشوک سواین یک پژوهشگر، اگرچه آمار رسمی ارائه شده توسط پلیس و دولت کمتر است، اما فیلم پرونده‌های کشمیر مدعی کشته شدن هزاران نفر است.

این نویسنده بیان کرد: نیروهای هندی مسئول کشتار هزاران مسلمان کشمیری هستند و قبرهای ناشناس متعلق به بسیاری از آنها در روستاهای کشمیر کشف شده است. دولت هند، مسلمانان کشمیر را به عنوان جهادی معرفی می‌کند و از تبلیغات «جنگ علیه تروریسم» برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات وحشیانه علیه آن‌ها استفاده می‌کند.

فروش بلیت‌های صنعت غول پیکر سینمای هند از مرز یک میلیارد دلار گذشت. در طول تاریخ، دولت و سرویس‌های امنیتی هند این صنعت را برای خدمت به برنامه سیاسی آن تأمین مالی کرده‌اند.

به عقیده نویسنده، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، فیلم «پرونده‌های کشمیر» را تأیید کرده است و حزب بهاراتیا جاناتا حامی مالی برای نمایش این فیلم در هند و خارج از این کشور بوده و بدون شک مایل است از تعصبات علیه مسلمانان بهره‌مند شود. در همین حال، کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی از هندی‌ها خواسته است اگر نگران آینده خود هستند، فیلم را تماشا کنند.

این نویسنده تأکید کرد که نخبگان حاکم همیشه نمی‌توانند از صنعت سینما برای خدمت به اهداف خود سوء استفاده کنند.

وی افزود: صنعت فیلم هند به تدریج و به‌طور منظم برای تبدیل شخصیت‌ها و فرهنگ اسلامی از فرهنگ الهام‌بخش به بنیادگرا و تروریستی تلاش کرده است. او معتقد است که این فیلم با به تصویر کشیدن کشمیری‌ها به عنوان خون‌آشام، انسانیت آنها را از بین می‌برد و توهین‌آمیزترین فیلم تاکنون برای مسلمانان است.

پرونده‌های کشمیر یک درام بالیوودی 170 دقیقه‌ای درباره تراژدی کشمیر است. هندوئیسم یک مذهب اقلیت در کشمیر تحت سلطه مسلمانان است و پاندیت‌ها یا برهمن‌ها در کشمیر در دهه 1990 به طور جمعی کشمیر را ترک کردند، زمانی که آن‌ها توسط شبه نظامیان اسلام‌گرا تحت حمایت پاکستان مورد هدف قرار گرفتند.

به این فیلم هندی‌زبان معافیت مالیاتی داده شده است و دولت ملی‌گرای هندو و نخست‌وزیر آن که نارندرا مودی است به شدت از آن حمایت می‌کند.

به کارمندان دولتی در هند هم برای تماشای این فیلم مرخصی داده می‌شود؛ اما به عقیده بسیاری از کارشناسان و طرف‌های حقوق بشری، مضمون فیلم که کشتار پاندیت‌ها را به تصویر می‌کشد، هندوها را آزار می‌دهد و اختلافات مذهبی را تشدید می‌کند.

انتهای پیام
captcha