نیازمند ایجاد مرکز فوریت‌های زائر هستیم
کد خبر: 4045936
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۴

نیازمند ایجاد مرکز فوریت‌های زائر هستیم

استاندار خراسان رضوی گفت: ایام تعطیلات امسال، سال سختی بود که علی رغم تلاش دستگاه‌ها دچار مساله شدیم و بنا داریم زائر بی‌مشکل زیارت خود را انجام دهد و این نیاز به یک مرکز فوریت‌های زائر دارد.

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی، شامگاه11 فروردین‌ماه، در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که در سالن‌همایش‌های صداوسیمای خراسان رضوی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با اشاره به چهار محور اساسی استان که به صورت مستمر به آن پرداخته شده است، اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم التهاباتی از قبیل التهاب در بازار، سلامت، امنیت و... در زندگی مردم ایجاد نشود. خدا را شکر این امنیت به نسبت خوبی برقرار است. تسهیل و روانسازی و تسهیل خدمات دستگاه‌های دولتی و کارکرد آنان در دستور کار ما بوده که هر چقدر بتوانیم، باید فرایندها را به سمت ساده و روانسازی تغییر دهیم که البته این مهم گاهی اوقات با جابجایی مدیران و در بعضی مواقع با تغییر فرایندها و روش ها بوده است.

وی افزود: موضوع دیگر اقتصاد استان که دغدغه اول رئیس جمهور است و ما به عنوان مسئولان دولتی وظیفه داریم به صورت مستمر و با اولویت قرار دادن معیشت مردم به آن بپردازیم. اقتصاد استان مبتنی بر 2 مولفه اصلی مدیریت می‌شود که یکی مزیت‌محور و دیگری مساله‌محور است. اصرار داریم بر اساس مزیت‌های استان جریان اقتصادی استان را مدیریت کنیم. البته احصای مسائل در همه این بخش ها و حل آن از این طریق دغدغه ماست.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تامین زیرساخت‌های لازم با اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام و پروژه‌هایی که تاثیر اساسی در کارکرد بخش‌های مختلف استان دارد، موضوع جدی دستور کار ماست.

نظری با بیان اینکه مزیت‌های استان ما به صورت کلی 6 مورد اصلی است که یکی از آن ویژه است، اضافه کرد: این مزیت ویژه که در همه عرصه‌ها تاثیرگذار است، زیارت علی ابن موسی الرضا(ع) و وجود زائر است که ما آن را تحت عنوان اقتصاد زیارت مورد توجه قرار داده ایم. نیروی انسانی مستعد همان گونه که امروز مشاهده شد، در استان مزیت ویژه دیگری است که مورد توجه ماست. بهره‌گیری از نیروی کارآمد نخبه دانشگاهی فوق‌العاده در استان، به عنوان یک مزیت وظیفه جدی ماست.

وی با بیان اینکه باید مصرف آب در کشاورزی را مدیریت کنیم، نه اینکه کشاورزی استان را محدود کنیم، گفت: دامداری نیز سابقه تاریخی در استان ما دارد، منتها نه با اتکای کامل به مرتع بلکه با اتکا بر همین وضعیت اقتصادی و شرایط اقلیمی، دامداری مزیت دیگر استان است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه معدن نیز مزیت جدی استان است، عنوان کرد: معدن سنگ آهن خواف به عنوان یک برند بسیار اهمیت دارد و سایر معادن نیز مزایای ویژه ای دارند. در حوزه انرژی، خصوصا انرژی مبتنی بر باد و خورشید نیز مزایایی داریم. کریدور بادی خواف براساس برآوردها حدود 10 هزار مگاوات ظرفیت دارد، درحالیکه تقریبا استفاده ما از آن صفر است. مزیت دیگر ما خورشید است که برای تولید انرژی و برق بسیار اهمیت دارد. مساله دیگر مرز برای صادرات است. به علاوه از دیگر مزایای استان ما این است که حداقل با ۵ کشور آسیای مرکزی می توان از طریق خراسان رضوی ارتباط داشت که البته خوشبختانه میزان مبادلات ما به ۴ برابر افزایش یافته است.

نظری با بیان اینکه مهم ترین مساله استان سرمایه‌گریزی بوده است، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه 95درصد سرمایه‌گذاری در استان مربوط به بخش خصوصی است، اما جو استان مبتنی بر سرمایه‌گریزی است که به دنبال تغییر آن هستیم. البته تا حدی هم نخبه‌گریزی را در استان مشاهده می‌کنیم که با زمینه‌سازی در حوزه فعایت‌های اقتصادی باید از این مشکل نیز عبور کنیم. فقدان راهبرد استانی از دیگر مشکلات جدی اقتصاد استان ماست که با راهبردگذاری 9گانه استانی تا حدودی حل کرده ایم. تحت این راهبردها فقدان اهداف عملیاتی در عرصه های مختلف یکی از مشکلات جدی استان ما بود. یکی از دلایل رکود دستگاه‌ها، نبود اهداف عملیاتی بوده است. قریب به 44 هدف عملیاتی هم اکنون معین شده است که ذیل 9 راهبرد قرار دارد.

وی ادامه داد: ما در این حوزه کار قرارگاهی را در دستور کار قرار داده و قرارگاه مشترک بین بخش خصوصی و دولتی قرار داده‌ایم که تحت عنوان حمایت از فعالیت‌های اقتصادی شناخته می‌شود. در 6 ماه دوم 1400 تقریبا همه شاخص‌های ما مثبت بوده است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امسال 7.2 درصد رشد برای استان ما مشخص شده که برای تحقق آن به 185 همت از نظر منابع مالی نیاز داریم، گفت: در این راستا یک قرارگاه تامین منابع در استان از چند ماه قبل راه‌اندازی شده است. به عنوان مثال 55 همت با بانک‌ها و 60 همت با بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. به نتیجه رسیده‌ایم که تمام این‌ها در قالب برنامه 4 ساله استان مشخص شده و پیاده خواهد شد.

نظری با اشاره به بازدیدهای امروز رئیس جمهور، عنوان کرد: با توجه به شعار سال، ما به شهرک‌های فناور و تخصصی مبتنی بر دانش‌بنیان احتیاج داریم مانند شهرک کشاورزی و معدن و مسکن. اگر میزان مصالح ما به گونه‌ای باشد که ساخت مسکن ۲ سال به طول بیانجامد، نمی‌توانیم نیاز استان را تامین کنیم. باید یک فکر اساسی در این خصوص داشته باشیم. منطقه ویژه انرژی بادی در خواف و در قسمت جنوب استان به صورت خورشیدی را پیشنهاد به هیات دولت داده ایم. بافت پیرامون حرم مطهر پیشنهاد دادیم که از این وضع به سرعت خارج شود.

وی افزود: ریزگردهای منطقه سرخس از مسائل جدی استان است و نهایتا مرکز فوریت های زائر نیاز دیگری است. امسال ایام تعطیلات سال سختی بود که علی رغم تلاش دستگاه‌ها دچار مساله شدیم و بنا داریم زائر بی مشکل زیارت خود را انجام دهد و این نیاز به یک مرکز فوریت‌های زائر دارد.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر اختیارات است که آنچه که ما را محدود می کند، همین نبود اختیارات است. مدیر باید بتواند با طیب خاطر تصمیم گیری کند و اگر این ظرفیت اختیارات معین شود، خیلی به تسهیل امور کمک خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha