نقش موثر سران طوایف کرمان در کاهش جرائم
کد خبر: 4042882
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

نقش موثر سران طوایف کرمان در کاهش جرائم

رئیس کل دادگستری استان بیان کرد: به‌کار گیری سران طوایف، علما و متنفذان جنوب و شرق استان برای کاهش اختلافات و جرائم خشن تاثیر بسیار خوبی داشت و وقوع قتل نسبت به سال گذشته در شهرستان‌های جنوبی ۱۵ درصد کاهش یافته است.

یداله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان امروز ۲۳ اسفندماه در نشست مطبوعاتی که با موضوع پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری کرمان برگزار شد، به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت و گفت: بعضی از اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی ممکن است در کوتاه مدت پاسخگو نباشد و در بلند موثر باشد و این برنامه‌ها براساس تشخیص کارشناسی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال شورای پیشگیری در سطح استان ۲۰۵ جلسه را برگزار کرد که ۶ جلسه مربوط به مرکز استان بود، گفت: این شورا ۷۹ کارگروه دارد و یکی از اقدامات خوب آن‌ها برگزاری ۳۹۳ دوره آموزشی برای پیشگیری بود که در عناوین حور، هجرت، فرزندان آفتاب، مراکز مهر خانواده، دوره‌های مصلحین و حکمین قرآنی و غیره برگزار شد.

موحد تصریح کرد: برگزاری دو همایش در بم و زرند با موضوع مانع‌زدایی اقتصادی و پشتیبانی قضائی از فعالین اقتصادی که منجر به اقدامات خوبی شد از جمله دیگر اقدامات بود همچنین پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی قضایی در دو محله کرمان شکل گرفت که همه دستگاه‌ها برای ساماندهی‌ محله همکاری کردند و توفیقات خوبی حاصل شد که جای تقدیر دارد.

وی به اجرای موفق طرح پیشگیری از سرقت محصولات باغی و پسته در استان اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی بانک اطلاعاتی از سارقین، راه‌اندازی سامانه ساما، تدوین سیمای جرائم استان، ورود به موضوع کارگاه‌های ضایعاتی برای ساماندهی آن‌ها و تولید ۲۰۵ محتوای پیشگیری از وقوع جرم از دیگر اقدامات کارگروه پیشگیری از وقوع جرائم قوه قضائیه در کرمان بود.

رئیس کل دادگستری استان به برپایی جشنواره‌ رای با موضوع جایگزین‌های مجازات حبس اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات ما جمعیت کیفری زندان‌های استان است و کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان باید مورد توجه قرار بگیرد که راه آن فرهنگ سازی و توسل به جایگزین‌های مجازات حبس است.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۷۰ مرکز مشاوره خانواده توسط معاونت پیشگیری از وقوع جرم با همکاری بهزیستی، از برگزاری همایش سران طوایف و متنفذان شرق و جنوب کرمان در ۵ مرحله در یک سال گذشته خبر داد و افزود: به‌کار گیری سران طوایف، علما و متنفذان جنوب و شرق استان برای کاهش اختلافات و جرائم خشن تاثیر بسیار خوبی داشت و وقوع قتل نسبت به سال گذشته در شهرستان‌های جنوبی ۱۵ درصد کاهش یافته است.

موحد تصریح کرد: برگزاری ۲۰۰ دوره آموزشی با موضوع جوانان در شرف ازدواج، راه‌اندازیی مراکز مهرخانواده، برگزاری دوره‌های سبک زندگی اسلامی برای مهاجرین( بهبود یافتگان اعتیاد) و برگزاری کارگاهی با همکاری یونیسف برای قضات دادگستری کرمان و دست‌اندر کاران حوزه کودک که در تصمیم‌گیری قضات در حوزه کودکان و نوجوانان بسیار مهم بود از دیگر اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان بود.

انتهای پیام
captcha