وقتی که شهادت، مزد خدمت به شهدا و ائمه معصومین می‌شود
کد خبر: 4041194
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶

وقتی که شهادت، مزد خدمت به شهدا و ائمه معصومین می‌شود

شهید محمد مسرور یکی از شهدای طلبه مدافع حرم استان فارس است که برای نخستین بار در سطح حوزه‌های علمیه واحد شهدا را در مدرسه علمیه کازرون راه‌اندازی کرد. وی علاقه زیادی به خدمت به شهدا و ائمه معصومین داشت و در نهایت مزد زحمات خالصانه‌اش را از خداوند دریافت کرد.

شهید محمد مسرور، شهید مدافع حرمدر طی بیش از یک سال گذشته در روزهای دوشنبه، با شهدای مجموعه سلامت فارس در طول سال‌های دفاع مقدس که در کنار خدمات پشتیبانی در جبهه‌های حق علیه باطل و خدمت به رزمندگان غیور میهن در بهداری‌ها و بیمارستان‌های صحرایی، شهدای گرانقدری را به این انقلاب تقدیم کرده‌اند، آشنا شدیم و این بخش با معرفی شهدای استان فارس ادامه یافت. همچنین در ادامه با شهدای مدافع سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در روزهای بحران کرونا، با از جان گذشتگی در سنگر سلامت، برای حیات بیماران جنگیدند آشنا شدیم و ۹ شهید مدافع سلامت دانشگاه را در این بخش معرفی کردیم. در ادامه با شهدای مدافع حرم آشنا می‌شویم که مطلب امروز بخش همراه با شهدا به شهید «محمد مسرور»، از شهدای مدافع حرم استان فارس اختصاص دارد.

شهید مدافع حرم محمد مسرور

تاریخ و محل تولد: ۱/۱/۱۳۶۶ روستای صحرارود فسا

تاریخ و محل شهادت: ۱۶/۱۱/۱۳۹۴ منطقه رتیان سوریه

شهید طلبه محمد مسرور در یک خانواده مذهبی در شهر کازرون متولد شد. از همان ابتدای کودکی با مسجد و فعالیت‌های مذهبی آشنا شد. او از سن نوجوانی در پایگاه مقاومت فجر مسجد ملابرات کازرون و بعد از آن در پایگاه مقاومت ثارالله(ع) مسجد حاج رضا مشغول به فعالیت‌‌های فرهنگی بود و بیشتر اوقات خود را در این فضا سپری می‌‌کرد.

در سال ۱۳۸۵ برای خدمت مقدس سربازی به شهر کرمان اعزام ‌شد و پس از پایان دوران آموزشی، به یگان ارتش ارومیه منتقل و در واحد عقیدتی سیاسی مشغول به خدمت شد.

شهید محمد مسرور بعد از اتمام خدمت سربازی‌اش در کتابخانه مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق(ع) شهرستان کازرون، به عنوان مسئول کتابخانه با جدیت مشغول به خدمت به طلاب شد و بعد از حدود دو سال، خودش نیز به تحصیل علوم حوزوی علاقه‌مند شد و از سال ۱۳۸۸ تحصیل علوم حوزوی را آغاز کرد. به ابتکار او، واحد شهدا در حوزه علمیه کازرون تاسیس شد که این موضوع تاکنون سابقه‌‌ای در مدارس علمیه نداشته است.

از جمله تلاش‌های شهید مسرور در راستای ترویج فرهنگ شهادت، می‌توان از برگزاری جلسات انس با شهدا برای دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین مراسم برنامه غبارروبی قبور مطهر شهدا در شب‌های پنجشنبه که با حضور طلاب و مشتاقان به شهدا برگزار می‌ شد، نام برد.

شهید مسرور علاقه شدیدی به سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) داشت و با هر سختی تلاش می‌کرد سالی یک مرتبه به زیارت کربلا برود. او حتی زیارت اربعین را برای خود نذری واجب قرار داده بود و خداوند متعال توفیق ۹ بار زیارت عتبات عالیات را نصیب او کرده بود. عشق او به شهدا نیز تمامی نداشت، به گونه‌ای که هر سال کل ایام تعطیلات عید نوروز را در مناطق جنگی و به عنوان خادم‌الشهدا حضور داشت. ایام تابستان هم به زیارت امام رضا(ع) می‌رفت و بعضی مواقع به مدت یک ماه ساکن مشهد مقدس بود و حتی یک ماه رمضان به طور کامل در آشپزخانه حرم مشغول به خدمت به زوّار بود. شهید مسرور در ۶ شهریور ۱۳۹۴ در کنار قبور مطهر شهدای گمنام کازرون، زندگی مشترک خود را آغاز کرد.

وی بسیار مقید به انجام واجبات و مستحبات و ترک محرمات بود. اخلاص و جدیت در کارها، متانت و حیا در برخورد با نامحرم، دقت زیاد در لقمه حلال و حضور همیشگی در نماز جمعه و جماعت از دیگر ویژگی‌های اخلاقی او بود.

از آنجایی که عاشق مجاهدت در راه خدا و شهادت بود، هنگام نام‌نویسی برای اعزام سوریه، جزو نخستین افرادی بود که از طریق تیپ تکاور امام سجاد(ع) کازرون اقدام کرد و با اینکه بیشتر از چهار ماه از آغاز زندگی مشترکش نگذشته بود، عازم میدان جنگ در سوریه شد. بعد از حدود ۵۰ روز حضور در مناطق جنگی سوریه سرانجام در روز جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ در منطقه رتیان، بعد از عملیات آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا به آرزوی خود و وعده‌ای که امام سجاد(ع)، سال‌های قبل در خواب به او داده بود نائل آمد و نام خود را در زمره مجاهدان راه حق ثبت کرد.

خاطره شهید از زبان برادر شهید

محمد بسیار آرام بود و همیشه با متانت رفتار می‌کرد و به پدر و مادرمان بسیار احترام می‌گذاشت. برای خانواده­های شهدا احترام خاصی قائل بود و اگر کاری داشتند برایشان انجام می‌داد. محمد اهل ریاکاری نبود و حتی ما هم از بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی او بی خبر بودیم. نماز شبش ترک نمی‌شد. علاقه خاصی به شهید آوینی داشت و الگویش در زندگی عموی شهیدمان (عبدالاحد مسرور) بود. علاقه بسیاری به شهدا داشت و اکثر مواقع در گلزار شهدا شب را به صبح می‌رساند.

- محمد حدود ۱۰ سال قبل از شهادتش، خواب امام سجاد (ع) را می‌بیند که نوید شهادت را به او می‌دهد. بعدها در دست‌نوشته‌های محمد در مورد این خواب نوشته بود که این خواب مرا خیلی خوشحال کرد. من چهره حضرت را دیدم. در تمام طول عمرم به این خواب دل بسته‌ام و به امید شهادت در این دنیا مانده‌ام و هم اکنون که دارم این متن را می‌نویسم، یقین دارم که شهادت نصیبم می‌شود؛ چرا که همیشه در قنوت نمازم دعای «اللهم ارزقنی توفیق الشهاده فی سبیلک» می‌خوانم و از خداوند هیچ مرگی را جز شهادت نمی‌خواهم.

خاطره شهید از زبان خواهر شهید

- برادرم محمد به خاطر علاقه‌ فراوانش به شهدا، تمام زندگی‌اش را وقف شهدا کرده بود. در واحد شهدای حوزه علمیه کازرون کارهای فرهنگی زیادی برای شهدا انجام می‌‌داد و وبلاگی به اسم «شهود عشق» راه‌اندازی کرد که خاطرات شهدا، عکس‌ها، وصیت نامه‌های شهدا را انتشار می داد که بعد از مدتی آن را تبدیل به سایت کرد. برای جمع ‌آوری اطلاعات شهدا خیلی تلاش می‌کرد. به خاطر کار زیاد با رایانه، گردن درد شدیدی گرفته بود؛ ولی چیزی به زبان نمی‌آورد. یکی از دوستانش نقل می‌کرد که: یک روز به محمد گفتم تو که اینقدر با کامپیوتر کار می‌ کنی آخر بیمار می شوی! محمد در جوابش گفته بود: «جنگ نرم هم باید شهید داشته باشد».

وصیت‌نامه شهید محمد مسرور

... بدانید برای هر کسی کربلایی وجود دارد. تا ما را با کربلا نیازمودند از این دنیا نمی‌برند. پس برادران ببینیم کجای تاریخ زندگی می‌کنیم. دنیا را می‌‌نگرم، هیچ چیز جذابی جز خداوند و نماز و قرآن و اهل بیت(ع) نمی‌بینم.

برادران! همیشه به یاد شهدا باشید که صراط مستقیم صراط شهداست و بس. هر کس طالب وصول الی‌الله است باید بداند که تنها راه آن راه شهداست. آری سیدالشهدا(ع) اسوه ایثار و شهادت این را به ما فهماند است که راه اصلی وصول الی الله شهادت است...

انتهای پیام
captcha