گلریز: موسیقی فاخر با اشعار پرمحتوا اندک است +‌ فیلم
کد خبر: 4040844
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
گزارش ایکنا از نشست خبری جشنواره سرود فجر

گلریز: موسیقی فاخر با اشعار پرمحتوا اندک است +‌ فیلم

نشست خبری اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر،‌ امروز در سالن جلسات مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛‌ با توجه به پایان فراخوان و مهلت ارسال آثار و آغاز روند داوری‌ها نشست خبری اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر از سوی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج امروز یکشنبه 15 اسفند در سالن جلسات مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج برگزار شد.

محمد گلریز، رییس کمیته علمی اولین جشنواره ملی سرود فجر، در این نشست خبری ضمن تبریک ایام شعبانیه و ابراز خرسندی از برگزاری اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر از سوی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های مختلف، به اهمیت توجه به موضوع هنر انقلابی پرداخت و گفت: زبان هنر زبانی است که به وسیله آن می‌توانیم خیلی از مفاهیم فرهنگی و اجتماعی را بهتر و زیادتر به مخاطبین خود بیان کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس همین اصل دشمن بخش مهمی از تلاش خود را برای تغییر فرهنگ و سبک زندگی ما به کار برده که یکی از این تغییرات تاثیر بر موسیقی اصیل و انقلابی ما بود. اگرچه در دهه‌های اول انقلاب به این گونه موسیقی توجه ویژه‌ای شده بود و آثار ارزشمند و ماندگاری به وجود آمد اما رفته رفته با تهاجم فرهنگی از طرف دشمن در عرصه‌های مختلف کمتر شاهد موسیقی فاخر با اشعار پرمحتوا هستیم.

گلریز افزود: اولویت ما در سال 1401 مقابله با کثرت تولیدات مبتذلی است که مافیای موسیقی در داخل و خارج از کشور ارائه می‌کنند. این است که ما با افزایش کارهای جذاب و اصیل به ویژه برگزاری جشنواره‌های گوناگون با همکاری رسانه ملی، معرفی جوانان مستعد و تولید کارهای خوب، با این معضل مقابله کنیم.

گلریز با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس توانستیم با اتحاد حتی یک وجب از خاکمان را هم به دشمن ندهیم؛، ادامه داد: ما می‌توانیم با همین عزم ملی و جمعی در عرصه جنگ فرهنگی موفق باشیم. ما الان در وضعیت حساسی قرار گرفتیم. مقام معظم رهبری در فرمایشات خود همیشه به این مسئله فرهنگ و هنر خیلی اهمیت می‌دهند و این جمله همیشه می‌گویند که مسائل اقتصادی را می‌شود در طول زمان با تولیدات و تلاش جبران کرد اما جبران مسائل فرهنگی خیلی مشکل و محال است.

وی تاکید کرد: ما در یک جنگ فرهنگی قرار داریم. من به مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج تبریک می‌گویم این برنامه را با تلاش بسیار زیاد پایه‌ریزی کردند. این کار با تمام مشکلات مادی و مسائل مختلف همراه بود اما یک کار بسیار عظیمی انجام دادند که می‌تواند پایه خوبی برای کارهای فرهنگی دیگر باشد.

رئیس کمیته علمی جشنواره ملی سرود فجر ادامه داد: ما الان در یک تهاجم بسیار شدید فرهنگی قرار داریم و کسی منکر نیست. دشمنان برنامه‌ریزی‌های زیادی در اتاق‌های فکر خود برای انحراف فکری جوانان دارند. آنها در جنگ فیزیکی نتوانستند با ما مقابله کنند و آمدند در حوزه جنگ فرهنگی ورود کردند تا ما را تحت تاثیر قرار دهند. رسانه‌ها نقش وسیعی در این عرصه دارند و کاری که انجام داده می‌شود؛ جهاد است. ما باید این راه را ادامه دهیم و مبنا هم فرمایشات مقام معظم رهبری باشد که به موضوعات فرهنگی پرداخته‌اند.

وی افزود: موسیقی یکی از مهم‌ترین مسائل تاثیرگذار هنری است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپذیریم که موسیقی مسئله‌ای است که همه ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. برخی از آثار که در برنامه‌های صداوسیما پخش می‌شود به تاثیر همان تبلیغات مسمومی است که دشمنان انجام می‌دهند.

گلریز ادامه داد: برخی این رویدادها متاسفانه آنچنان که باید کارهای خوبی نیستند. وظیفه‌ ما این است که صادقانه حضور داشته باشیم و در رابطه با فرهنگ و هنر در عرصه موسیقی فعالیت کنیم و در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج حضور یابیم. در شهر‌ها و روستاها استعدادهای خوبی وجود دارد که باید آنها را به وسیله‌ همین جشنواره‌ها تشویق کنیم و به کار بگیریم تا کارهای خود را ارائه کنند.

گلریز: ما در یک تهاجم بسیار شدید فرهنگی قرار داریم / آمار شرکت کنندگان ارائه شد

گلریز ادامه داد: اگر این آثار در جشنواره ملی سرود فجر ارائه شود، قطعاً می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات درخشانی برای فرهنگ و هنر کشور باشد. این کارها وقتی از رسانه‌های مختلف پخش شود حتی خود مسئولان هم حمایت می‌کنند. اگر در این رابطه تبلیغات کنیم، می‌توانیم استعدادهای خوبی را کشف و با جنگ فرهنگی دشمن مقابله کنیم.

گلریز درباره ملاک‌های داوری آثار بیان کرد: ما سعی کردیم برای انتخاب داوران جشنواره اول به مسئله اعتقادی هنرمندان توجه کنیم و خوشبختانه هنرمندانی که در این زمینه معرفی شده‌اند، هنرمندان معتقدی هستند که بنده با آنها ارتباطات نزدیک دارم. آنچه برای ما مهم است اعتقاد و تخصص هیئت داوران است که برای ما دو فاکتور مهم ارزیابی آثار است. داورانی که در این جشنواره حضور دارند قطعاً هنرمندان معتبری هستند که با اشتیاق پای کارآمده و داوری جشنواره را پذیرفته‌اند. به هر حال هنرمندان هم به این باور رسیده‌اند که ما در معرض هجوم حملات فرهنگی دشمنانی هستیم که باید فکری کرد.

وی هیئت انتخاب و داوران جشنواره در استان تهران را معرفی کرد و گفت: در بخش تولید شهروز حقی، محمدرضا عقیلی، مرتضی تقی‌زاده و میلاد عرفان‌پور،‌ در قسمت آکاپلا: شهروز حقی، محمدرضا عقیلی و امیری اسفندقه؛‌ در بخش بازخوانی حبیب خزاعی‌فر، میلاد عرفانپور و امید روشن بین اعضای هیئت داوران را تشکیل می‌دهند.

آمار شرکت‌کنندگان شرح داده شد

زیبایی‌نژاد، دبیر بخش ملی این جشنواره، ضمن ارائه گزارشی آماری از نحوه حضور شرکت‌کنندگان در اولین جشنواره ملی سرود فجر گفت: مرحله اول فراخوان جشنواره سپری شده است و همان طور که قبلاً هم اعلام کردیم جشنواره در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود که مرحله کشوری به صورت تلویزیونی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. در بخش بین‌الملل هم تا خرداد مهلت ارسال اثر است که به زودی درباره این بخش جزئیات بیشتری اعلام می‌شود.

گلریز: ما در یک تهاجم بسیار شدید فرهنگی قرار داریم / آمار شرکت کنندگان ارائه شد

وی ادامه داد: در فرآیند جشنواره ما دو تا سه جلسه برگزاری جلسات تخصصی به صورت مجازی و حضوری داشتیم که اتفاق بسیار خوبی بود و ما تلاش کردیم تا استان به استان فرآیند جشنواره را پیگیری کنیم. با توجه به تقاضای گروه‌های سرود کشور، مهلت ارسال جشنواره را تا ششم اسفند تمدید کردیم.

دبیر بخش ملی اضافه کرد: طبق آماری که به دست آمده ۲ هزار و ۶۷۰ گروه در سایت جشنواره ثبت نام کردند که ۱۹۷۰ گروه آثارشان را به ثبت رسانده‌اند. نکته دیگر اینکه سایت جشنواره به نوعی طراحی شده بود که تمامی این آمار و ارقام نمی‌تواند قالب تکراری داشته باشد چون این امکان در سایت وجود ندارد و حتی تمامی اعضای گروه‌ها نیز نمی‌توانند برای دومین بار در جشنواره حضور داشته باشند.

زیبایی‌نژاد درباره آمار جزیی جشنواره هم گفت: در استان‌ها شاهد اتفاق خوبی در حوزه ارسال آثار بودیم. در بخش تولید سرود جشنواره ۱۳۳۶ اثر کار تولید و در جشنواره شرکت داده شده است. در بخش آکاپلا ۳۷۷ اثر به دبیرخانه آمده و در بخش بازخوانی ۱۲۳۳ اثر و در بخش ایده هم ۳۱۸ اثر به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش ویژه شهید سلیمانی ۴۱۸ اثر کارهای خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند. اکنون مرحله داوری استان‌ها نیز در حال انجام است و حدود ۶ استان کارهای داوری را انجام داده‌اند و ۲۵ استان در پنجشنبه و جمعه این هفته برنامه داوری‌ انجام می‌شود که بتوانیم تا پایان هفته مرحله داوری استان‌ها به پایان برسد. از هر استان نیز یک اثر منتخب هیئت داوران و یک اثر به عنوان اثر منتخب مردمی به واسطه پخش آثارشان در صداوسیما به بخش نهایی جشنواره سرود فجر راه می‌یابند، در حالی که در پایان نوروز ۱۴۰۱ اثر منتخب مردم از طریق دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.

گلریز: ما در یک تهاجم بسیار شدید فرهنگی قرار داریم / آمار شرکت کنندگان ارائه شد

زیبایی‌نژاد افزود: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته ما در ۳۱ استان حدود ۳۱۰ گروه مورد قدردانی ستاد جشنواره قرار خواهند گرفت. در حوزه تهران نیز شاهد استقبال خوبی از سوی گروه‌های تهرانی بودیم که بعد از فراخوان، ۲۷۵ گروه حضور خود را در جشنواره اعلام کرده‌اند.

آثار سختگیرانه‌ بررسی می‌شوند

خاکی، عضو کمیته علمی جشنواره ملی و بین‌المللی موسیقی فجر، در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند داوری آثار، بیان کرد: آثار در جشنواره سرود فجر به صورت تخصصی و سختگیرانه‌ای بررسی می‌شوند که امیدوارم بتوانند در حوزه‌های مختلف شرایط کیفی مناسبی را برای جشنواره فراهم کنند.

گلریز: ما در یک تهاجم بسیار شدید فرهنگی قرار داریم / آمار شرکت کنندگان ارائه شد +‌ فیلم

وی افزود: توجه به نوع غربالگری گروه‌های سرود از تمامی طبقات اجتماعی شهر تهران و دیگر شهرها، تمرکز بر نحوه میکس و مسترینگ در آثار ارائه‌شده، توجه کیفی به بخش ویژه حاج قاسم سلیمانی و استفاده از ظرفیت گروه‌های سرود کشور از دیگر نکات قابل توجه است.

انتهای پیام
captcha