ایران تا سال 2050 می‌تواند به یک قدرت قاره‌ای تبدیل شود
کد خبر: 4039371
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
سیدیحیی صفوی:

ایران تا سال 2050 می‌تواند به یک قدرت قاره‌ای تبدیل شود

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: ایران به عنوان کشور آسیایی می‌تواند با سابقه فرهنگی و تمدنی و نفوذ سیاسی و معنوی به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و قاره‌ای تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور نیروهای مسلح و نیز رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس صبح امروز، نهم اسفند ماه در مراسم رونمایی از دستاوردهای علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: در اسفند ماه دو عملیات خیبر و بدر برگزار شد و رزمندگان سپاه و ارتش توانستند تا دجله و فرات پیش بروند و شهیدانی مانند شهید احمد کاظمی و خرازی در این عملیات اثرگذار بودند.

وی اظهار کرد: در کتاب ۲۰ تغییر بزرگ در سال ۲۰۵۰ که محصول کارهای علمی پژوهشی مجله اکونومیک است آمده تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به بیش از ۹ میلیارد نفر افزایش پیدا می‌کند و تا سال ۲۰۵۰ جمعیت مسلمانان جهان گسترش پیدا خواهد کرد و از لحاظ پیروان دین اول خواهد شد و مسیحیت دین دوم و پیروان هندو و بودا دین سوم خواهند بود‌. همچنین تا سال ۲۰۵۰ اکثریت جهان خداباور و معنویت‌محور خواهند بود اما بیشتر حاکمان لائیک. از سوی دیگر در این کتاب آورده شده که قدرت آسیایی از نظر جمعیتی، امنیتی و نظامی شکل خواهد گرفت و قدرت از غرب عالم به شرق عالم منتقل می‌شود. ایران هم به عنوان کشور آسیایی می‌تواند با سابقه فرهنگی و تمدنی و نفوذ سیاسی و معنوی تا این سال به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و قاره‌ای تبدیل شود. حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای، گسترش روابط کشورمان با کشورهای این سازمان، ارتباط بین سازمان و عبور از فضای سرزمینی ایران و اتصال به اتحادیه اوراسیا منجر به این می‌شود که ایران در قدرت آسیایی سهیم بوده و به یکی از قدرت‌های این قاره تبدیل شود امیدوارم که با درایت مسئولان از وضع موجود خارج به وضعیت مطلوب دست پیدا کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان اینکه این پژوهشگاه تنها پژوهشگاه در سطح نیرو‌های مسلح است که مصوبه وزارت علوم و ستاد کل نیروهای مسلح را دارد، افزود: این پژوهشگاه پنج تفاوت اساسی با سایر پژوهشگاه‌ها دارد. اولین تفاوتش بالاترین سطح پژوهشی و تخصصی در حوزه دفاع مقدس، جبهه مقاومت، امنیت داخلی، جنگ‌های نامنظم و تدوین دایرةالمعارف دفاعی و امنیتی و مقاومت است‌. تفاوت دوم این است که پژوهش‌های آن کاربردی است و کارفرما دارد، سومین تفاوتش مربوط به حوزه نوآوری‌ است. چهارمین ویژگی این است که این پژوهشگاه کارهای موازی با سایر پژوهشگاه‌های کشوری و لشکری انجام نمی‌دهد. پنجمین تفاوت این است که اثرات و دایرةالمعارف پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس به سایر زبان‌ها ترجمه خواهد شد.

سرلشکر صفوی با اشاره به ۳۰ توافقنامه همکاری با سایر پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها، گفت: عملکرد این پژوهشگاه طی دو سال اخیر انجام ۵۸ پژوهش علمی و کاربردی است. همچنین پژوهشگاه علاوه به اعضای هیئت علمی در تلاش است تا از توانمندی ۲۰۰ پژوهشگر در حوزه دفاع مقدس، امنیت داخلی، جنگ‌های غیرمنظم استفاده کند و از پژوهشگران دعوت می‌کنم که برای انجام پروژه‌های پژوهشی با این پژوهشگاه همکاری داشته باشند.

انتهای پیام
captcha