ارسال بیش از 300 مقاله به گردهمایی بین‌المللی انجمن زبان و ادب فارسی در بیرجند
کد خبر: 4032303
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵

ارسال بیش از 300 مقاله به گردهمایی بین‌المللی انجمن زبان و ادب فارسی در بیرجند

دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن زبان و ادب فارسی گفت: ۳۰۰ مقاله از داخل و خارج کشور به دبیرخانه این گردهمایی در دانشگاه بیرجند رسیده است.

 انجمن بین المللی در بیرجندبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه بیرجند، شایان سرشت، دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن زبان و ادب فارسی، امروز، ۱۰ بهمن‌ماه گفت: از سال ۱۳۸۳ تاکنون گردهمایی این انجمن هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار می‌شود که شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ و با حضور جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه از پاییز امسال تاکنون بیش از ۳۰۰ مقاله از داخل کشور و کشورهای متعدد از جمله هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و برخی کشورهای عربی به دبیرخانه ارسال شده است، افزود: این گردهمایی فرصتی برای نشان دادن و بازتاب ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی منطقه خراسان‌جنوبی است.

دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی انجمن زبان و ادب فارسی بیان کرد: امسال چالشی در باب «نظامی گنجوی» داریم و کشور آذربایجان برای تصاحب این شاعر گرانقدر مدعی شده است. از سویی دیگر، دولت جدید افغانستان نیز تصمیم دارد زبان فارسی را از نظام اداری کنار گذاشته، زبان پشتو را جایگزین کند.

وی تصریح کرد: در چنین وضعیتی، وظیفه دانشگاه‌ها و انجمن، ادارات ارشاد و همه نهادهای دلسوز آن است که نسبت به پاسداشت زبان فارسی و ادبیات کهن این سرزمین اقدام شایسته انجام دهند. از این‌رو، دانشگاه بیرجند و همکاران ما در گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه برای ایفای وظیفه خود و ادای دین به زبان فارسی در این مرز شرقی، فرصت را مغتنم می‌شمارند.

شایان سرشت یادآور شد: در شانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از علی‌اصغر میرباقری‌فر، رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، سالار آملی، معاون روابط بین‌الملل وزارت علوم، دهقانی رئیس محترم مرکز ISC و محمود جعفری دهقی، رئیس انجمن ایران‌شناسی به‌عنوان میهمانان ویژه دعوت خواهند شد.

وی گفت: همچنین از برخی چهره‌های برجسته از جمله محمود رفیعی که دارای رشته پزشکی بوده اما علاقه وافری به ترویج فرهنگ و زبان و ادب فارسی دارد، در این گردهمایی تقدیر خواهیم کرد؛ این گردهمایی فرصتی برای نشان دادن و بازتاب ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی منطقه خراسان‌جنوبی است و همه همکاران در دانشگاه‌های استان تلاش می‌کنند در این گردهمایی شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha