پته‌دوزی باید به هنر اصیل خود برگردد
کد خبر: 4031745
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱

پته‌دوزی باید به هنر اصیل خود برگردد

محمدعلی گلاب‌زاده در اختتامیه نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان گفت: دل خوشی از پته‌های امروزه نداریم و پته امروز پته اصیل نیست. هنر قدیمی پته هنر خاصی بود. به خاطر حفظ آبروی نیاکان‌مان هم که شده است کاری کنیم که پته به هنر اصیل خود برگردد.

پته دوزی کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، سید محمدعلی گلاب‌زاده، پژوهشگر تاریخ کرمان، شامگاه ۶ بهمن ماه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه کرمان خاستگاه دوزندگی و بافندگی بوده است، افزود: نام دیگر کرمان کارمان است که از دو واژه تشکیل شده است. مان به معنای جایگاه و کار به معنی کار و تلاش، شهامت و شجاعت و بافندگی است. کرمانی‌ها هنوز به عنکبوتی که تار میتند«کاربافو» می‌گویند، بنابراین یکی از تعاریف ویژه‌ای که برای کرمان می‌توان لحاظ کرد همین هنر بافندگی و دوزندگی است.

این پژوهشگر تاریخ کرمان با بیان اینکه پته نشان‌دهنده حضور پرصلابت زنان کرمانی در عرصه ساماندهی و خدمت‌رسانی به جامعه خود به شمار می‌رود، گفت: هنر پته‌دوزی فقط برای کرمانی‌ها شناخته شده نیست و در دنیا مطرح است.

گلاب‌زاده تصریح کرد: نکته دیگری که در این هنر نهفته است این است که پته به عنوان نماد تفکر، اندیشه و صلابت مردم کرمان به شمار می‌رود. بته جقه سرو سرخمیده است و معنای آن این است که مردم کرمان در طول هزاران سال اگرچه در بسیاری از موارد آتش به زندگی آن‌ها افتاد اما هر بار ققنوس‌وار از میان خاکستر خود برخاسته و حیات خود را آغاز کردند. این مردم اگر همیشه در مقابل طوفان‌ها مجبور شدند مانند بته جقه سر خم کنند اما دوباره برخاستند و ثابت کردند زندگی در کویر جریان دارد.

وی با بیان اینکه ما دل خوشی از پته‌های امروزه نداریم و پته امروز پته اصیل نیست، تصریح کرد: هنر قدیمی پته هنر خاصی بود، آن همه زیبایی، طراوت و ظرافت کجا و پته‌ای که این روزها به دست مردم می‌دهند کجا، به خاطر حفظ آبروی نیاکان‌مان هم که شده است کاری کنیم که پته به هنر اصیل خود برگردد.

انتهای پیام
captcha