گزارش ایکنا از جلسه شورای اداری قم با حضور اعضای هیئت دولت
کد خبر: 4024899
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

گزارش ایکنا از جلسه شورای اداری قم با حضور اعضای هیئت دولت

جلسه شورای اداری استان قم با حضور رئیس‌جمهور، اعضای هیئت دولت و مسئولان استان قم شامگاه نهم دی‌ماه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

آیت‌الله سعیدی تولیت حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه(س) در جلسه شورای اداری استان قم که شامگاه پنج‌شنبه، نهم دی‌ماه با حضور رئیس‌جمهور و شماری از وزرا و مسئولانی استان قم در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: ائمه جمعه قم نسبت به دغدغه فرهنگی استان قم تأکید دارند، مشکل فرهنگی استان دغدغه مراجع معظم تقلید و مردم قم است و از رئیس‌جمهور تقاضا می‌شود نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشید.

سیدمحمدتقی شاهچراغی، استاندار قم نیز بر اهمیت بهره‌وری از ظرفیت‌های مردمی تأکید کرد و با بیان این که عدم تناسب بین مقدورات و امکانات در رشد جمعیت به حاشیه‌نشینی در این شهر دامن زده است، گفت: نیازمند حمایت و رسیدگی وزارت کشور به پدیده در حاشیه مانده و 17 محله قم هستیم تا شرایط مناسب زندگی در این منطقه فراهم شود.

وی ادامه داد: کارآفرینان و صاحبان حرفه و صنعت، ظرفیت بزرگی را در استان قم ایجاد کرده است، ناظر به اهمیت اخذ تسهیلات ارزی و ریالی، نیاز است تا کارگروهی متشکل از وزارت سمت بانک مراکزی و دستگاه‌های متولی تشکیل و نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.

شاهچراغی استاندار قم

شاهچراغی گفت: 315 هکتار از بافت هسته مرکزی شهر قم در دل بافت‌های تاریخی قرار گرفته که این مساله بازآفرینی و توسعه شهری را دشوار کرده است و از دولت انتظار می‌رود اعتبارات بازآفرینی ۲۰ هزار واحد مسکونی استان قم را تامین و اختصاص دهد.

دولت به حل مشکلات عمرانی قم کمک کند

امیر آبادی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر لزوم برگشت بخش عمده‌ای از زمین‌های هزار هکتاری شهر پردیسان تأکید کرد و یادآور شد: نزدیک 90 هزار نفر در نهضت ملی مسکن شهر قم ثبت نام کرده‌اند که همچنان نیازمند توجه ویژه‌ای به این گستره از نیاز هستیم.

وی بحث بیمه کارگران ساختمانی و تشکیل کارگروه ساماندهی دریاچه نمک را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: کارگروهی به ریاست معاون اول و برخی از استانداران حاشیه برای ساماندهی و احیای دریاچه قم تشکیل شود.

امیر آبادی نماینده قم

نماینده قم درمجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد برای حل مشکلات عمرانی از جمله مترو، فرودگاه و مونوریل هماهنگی در هیات وزیران نیاز است.

315 هکتار بافت تاریخی استان قم قفل شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که در جلسات کارشناسی مشکلات استان قم با سعه‌صدر و نگاه مثبت بررسی و وعده‌هایی داده شده است، اظهار کرد: انتظار داریم بیش از پیش به وعده‌های داده شده عمل شود، کارهای دولت سیزدهم باید وارد فاز عملیاتی شود.

وی با بیان این که برطرف‌سازی برخی از مشکلات شهری و استانی نیازمند تصمیمات مجدانه است، اظهار کرد: متأسفانه آن‌گونه که باید اراده‌ای از سوی برخی از دستگاه‌ها برای برطرف‌سازی موضوع پردیسان وجود ندارد، انتظار داریم در پردیسان به عنوان شهر ادارات تأسیس و بسیاری از مشکلات در این شهر پیگیری شود.

ذوالنور نماینده قم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که 315 هکتار بافت تاریخی استان قم قفل شده است، بیان کرد: متأسفانه بافت فرسوده برخی از مناطق در شهر قم مشکلاتی را پیرامون مدیریت شهری ایجاد کرده است.

تخصیص 10 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مصلای پردیسان

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: امروز در جمع مردم شهر قنوات این استان حضور پیدا کردم،‌ مهمترین خواسته مردم منطقه آن تبدیل شدن به شهرستان بود که استعدادهایش را دارد و این مسئله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در منطقه پردیسان حضور پیدا کردم و از نزدیک با مردم ساکن در آن گفت‌وگو کردم، این منطقه مشکلاتی دارد که عمده آن در تفاهم‌نامه میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری قابل حل شدن است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه امروز ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مصلای پردیسان اختصاص یافت، افزود: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیز در راستای تامین زمین برای عرصه فرهنگ و هنر درنظر گرفته شد،‌ پنج میلیارد تومان به تالار مرکزی شهر قم اختصاص یافت و ۱۵ میلیارد تومان نیز برای کتابخانه مرکزی قم درنظر گرفته شد، همچنین اعتباراتی برای مجتمع امام خمینی(ره)‌ قم لحاظ شد.

اسماعیلی وزیر ارشاد

وی با اشاره به دیدارهای روز جاری با اهالی فرهنگ و هنر استان ادامه داد: قرار شد از محل زمین‌هایی که در منطقه پردیسان در اختیار اداره کل ارشاد قم است به‌منظور ساخت مسکن برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر استان استفاده شود.

وزیر ارشاد گفت: در قم مسئله تامین کاغذ بسیار مهم است و مراجع بر این موضوع تأکید دارند چرا که قم شهر فرهنگی است و در این زمینه انجام اقدام‌های لازم در دستور کار است.

منوریل می‌تواند جایگزین خط ۲ مترو قم شود

احمد وحیدی، وزیر کشور در ادامه این جلسه با اشاره به مترو قم، گفت: این طرح به طول ۱۵ کیلومتر است که شش کیلومتر آن آماده است و احتیاج به تست گرم و دو رام قطار دارد.

وی با بیان این‌که گزینه‌هایی برای تأمین دو رام قطار پیش‌بینی شده است، افزود: برای این طرح می‌توانیم از منابع که با چینی‌ها قرارداد داریم استفاده کنیم.

وحیدی افزود: بیمارستان شهرستان جعفرآباد مدتی تعطیل است و مردم گرفتار هستند که سرمایه‌گذار قبول کرد با دریافت ۱۰ میلیارد تومان وام این بیمارستان را راه‌اندازی کند.

وحیدی وزیر کشور

وزیر کشور بیان کرد: مشکل نیروگاه برق، اصلاح طرح هادی این شهرستان و اختصاص ۵۰۰ واحد مسکونی به ساکنان روستا، مشکل ۴۰۰ هکتار زمین متعلق به آستان حضرت معصومه(س) و مشکل حق آبه از دیگر مسائلی بود که در این سفر مطرح شد. منوریل می‌تواند جایگزین خط ۲ مترو قم شود که برای این طرح مبلغی نیاز است و سرمایه‌گذار نیز آمادگی دارد که امیدواریم مشکل این طرح حل شود.

اختصاص 90 میلیارد تومان برای مرکز جامع سرطان قم

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برخی از مصوبات هیئت دولت به قم، اظهار کرد: مجوز بکارگیری ۲۵۰ نیروی جدید، افزایش پهنه دانشگاه علوم پزشکی قم از ۵۰ به ۷۰ هکتار، تخصیص بودجه برای تکمیل بیمارستان حضرت معصومه(س) از طریق بنیاد برکت، اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پایگاه‌های شهروندی، تخصیص بودجه برای راه‌اندازی مرکز انتقال خون پردیسان و خوابگاه دانشگاه، تکمیل مخزن بتنی بیمارستان شهید بهشتی به میزان ۵ میلیارد تومان از مصوبات استان قم در حوزه بهداشت و درمان بود.

عین اللهی وزیر بهداشت

وی اختصاص ۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل مرکز جامع سرطان را از مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهور به استان قم دانست و گفت: در استان قم با راه اندازی ۱۷ مرکز واکسیناسیون کرونا تاکنون ۷۳ درصد از جمعیت این استان دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و برای جلوگیری از سرایت بیشتر اُمیکرون باید پوشش واکسیناسیون تکمیل شود.

اختصاص 20 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان قم

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه این جلسه با بیان اینکه در این سفر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اعتباراتی درنظر گرفته شد، اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی زنان نیز در این سفر تصمیماتی گرفته شد که برای اجرا نیازمند همکاری‌های استانی است.

وی اضافه کرد: در این سفر همچنین ۱۷ میلیارد تومان برای راه‌اندازی مرکز مشاوره، ۹ میلیارد تومان برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و ۶ میلیارد تومان نیز برای بازپروری زنان آسیب‌دیده مصوب شد.

خزعلی معاون رئیس جمهور

خزعلی با اشاره به فقر استان قم در مراکز اختصاصی ورزش بانوان، گفت: برای افزایش نشاط بین زنان و دختران قم، ۲۰ میلیارد تومان برای تجیهز یک مجموعه ورزشی برای ورزش بانوان نهایی شد.

۳۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های صنعتی قم

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در دیدار با فعالان اقتصادی، سرمایه در گردش از جمله مشکلاتی بود که مطرح شد که امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه با هفت بانک که هفته آینده در بانک مرکزی امضا خواهد شد، تأمین مالی زنجیره‌ای عملیاتی خواهد شد که تحول بسیار بزرگی در نظام مالی کشور است.

وی از آمادگی صنعت کفش و فرش قم برای جهش صادراتی خبر داد و بیان کرد: صادرات از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که امسال رشد خوبی در این حوزه داریم و برای سال آینده نیز اهداف بلندتری در نظر گرفتیم و از واحدهای فعال حمایت می‌کنیم.

فاطمی امین وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در جلسه با مسوولان ذیربط ۶۰ میلیارد تومان برای بهسازی زیرساخت شهرک‌های صنعتی و سه هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل طرح‌های صنعتی استان قم مصوب شد.

دولت مشکل بیمه فعالان صنایع‌دستی و هنرمندان را پیگیری می‌کند

سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه سالانه 20 میلیون زائر به این شهر سفر می‌کنند، افزود: 20 هزار تخت برای زائرانی که به قم سفر می‌کنند نیاز است، 11 هزار تخت اماکن اقامتی در قم وجود دارد که نیازمند افزایش هتل و مراکز اقامتی در این استان هستیم.

وی افزود: در قم حدود 400 اثر ثبتی در حوزه‌های مختلف وجود دارد، قدیمی‌ترین کاروان‌سراها در این شهر وجود دارد و قدمت برخی از اماکن تاریخی به 7 هزار سال می‌رسد.

ضرغامی بابیان اینکه صنایع‌دستی قم منحصربه‌فرد است، بیان کرد: قم شهر ملی انگشتر است و از 3 موزه و مراکز اقامتی بازدید انجام شد و با فعالین صنایع‌دستی جلسه برگزار کردیم.

ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مسئله بیمه مشکل اصلی فعالان صنایع‌دستی قم است که باید موردتوجه قرار بگیرد و حداقل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی انجام شود.

اختصاص ۹۹۳ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج به جوانان قمی

مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور

سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز گفت: چندین نفر ساعت کار کارشناسی با 28 دستگاه اجرایی برگزار و تصمیمات بسیار مناسبی برای رفع مشکلات استان قم اتخاذ کردیم.

وی افزود: عمده این تصمیمات در حوزه آب، خاک، کشاورزی، اشتغال، رفاهی، اجتماعی، زیربنایی، صنعت و معدن و حوزه فرهنگی و آموزشی است و تصمیمات بسیار مناسب برای استان قم اختصاص یافت.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در پایان گفت: ۹۹۳ میلیارد تومان تسهیلات برای ازدواج جوانان از طریق بانکهای عامل به استان قم اختصاص پیدا کرد.

انتهای پیام
captcha