حوزه گردشگری نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی است
کد خبر: 4024639
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی:

حوزه گردشگری نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی است

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه گردشگری حوزه‌ای است که بدون هماهنگی پیش نمی‌رود، تصریح کرد: این هماهنگی باید بین دستگاه‌های دولتی ایجاد شود تا بخش خصوصی دلگرم باشد.

نشست معاونان وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رایزنان اقتصادی وزارت خارجهبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست معاونان وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رایزنان اقتصادی وزارت خارجه، ۸ دی‌ماه در موزه فرش با حضور پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تنی چند از فعالان حوزه گردشگری برگزار شد.

در ابتدای این نشست پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ۲۹۶ رشته صنایع‌دستی فعال در ایران گفت: ایران جزو کشور‌های نامدار در حوزه صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی است.

۷۵ درصد فعالان حوزه صنایع‌دستی را بانوان تشکیل می‌دهند

محمودیان در ادامه به فعالیت دو میلیون فعال در حوزه صنایع‌دستی در ۳۱ استان کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۷۵ درصد این فعالان را بانوان تشکیل می‌دهند که در سه بخش تولید، آموزش و فروش محصولات مشغول به کار هستند.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای صادرات، نیازمند اطلاعات درست بازار جهانی هستیم که امیدواریم دیپلمات‌ها و رایزنان اقتصادی کشور در این زمینه به ما کمک کنند.

محمودیان در ادامه به لزوم صادرات صنایع دستی پرداخت و گفت: داشتن اطلاعات کافی از رویداد‌های هنری و تجاری، شناسایی صاحبان گالری‌ها و فروشگاه‌های هنری و برقراری تعاملات با آن‌ها مدنظر ماست که همکاری وزارت امور خارجه در این حوزه بسیار راهگشا است.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان سخنان خود اظهار کرد: کشور چین بر اساس آمار جدید بین‌المللی، ۸۵ درصد صادرات تزئینات کریسمس را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده موفقیت عظیم این کشور در این حوزه است.

آمادگی وزارت خارجه برای کمک به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی

در ادامه این نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز از آمادگی وزارت خارجه برای کمک به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی سخن به میان آورد و اظهار کرد: وزارت خارجه برای کمک به ارزآوری در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی آمادگی کامل دارد.

صفری با اشاره به اینکه وزارت خارجه ایران آمادگی کامل برای همکاری با وزارت میراث فرهنگی دارد، گفت: یکی از وظایف اصلی وزارت خارجه ارزآوری برای کشور است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به کمک وزارت خارجه برای کمک به صنایع‌دستی و جذب گردشگر گفت: اگر دیپلمات‌های وزارت خارجه تلاش کنند بازار فروش صنایع دستی ایران در سایر کشور‌ها تقویت شود، تعداد فعالان صنایع‌دستی از دو میلیون هنرمند صنعتگر کنونی به چهار میلیون فعال افزایش می‌یابد.

صفری با بیان اینکه چین، هند و اندونزی می‌توانند بازار‌های خوبی برای صنایع‌دستی ایران ازجمله فرش ایران باشند، گفت: ممکن است برخی از کشور‌های دیگر از طرح فرش‌های ایران استفاده کرده باشند، اما اصالت فرش ایران برای آن‌ها اهمیت دارد و خارجی‌ها علاقه‌مند به فرش ایرانی هستند.

جلوی دلالان گردشگری سلامت گرفته شود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه برخلاف صنایع بزرگ، صنایع فرهنگی برای شروع به کار نیاز کمی به سرمایه و ارز دارند، گفت: صنایع دستی و گردشگری به ایجاد شغل نیز کمک فراوانی می‌کنند.

صفری درباره صنعت گردشگری گفت: برای این کار باید فعالان و خبرنگاران کشورهای خارجی را به ایران دعوت کنیم تا آن‌ها پس از بازدید از ایران، مردم کشور خود را برای سفر به ایران تشویق کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در انتهای سخنان خود، گردشگری سلامت را یکی دیگر از ظرفیت‌های ایران دانست و گفت: ایران، ظرفیت پذیرش بیماران از کشور‌های منطقه را دارد، اما باید جلوی دلالان در این حوزه گرفته شود تا هزینه‌ها برای بیماران زیاد نشود؛ در این کار نیز دیپلمات‌های وزارت خارجه می‌توانند کمک کند.

نشست معاونان وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رایزنان اقتصادی وزارت خارجه

در ادامه این مراسم ابراهیم پور فرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران؛ لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی؛ حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافر ایرانی و جهانگردی ایران؛ احمد تجری، مدیرکل سرمایه‌گذاری و مناطق نمونه گردشگری، مصطفی فاطمی، مدیرکل گردشگری داخلی و تنی چند از رایزنان اقتصادی وزارت خارجه نیز به بیان دیدگاه‌های خود و مشکلات پیش روی این صنعت پرداختند.

گردشگری بدون هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی پیش نمی‌رود

در پایان این مراسم نیز علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه گردشگری حوزه‌ای است که بدون هماهنگی پیش نمی‌رود، تصریح کرد: این هماهنگی باید بین دستگاه‌های دولتی ایجاد شود تا بخش خصوصی دلگرم باشد.

شالبافیان افزود: در روز‌های ابتدایی با تأکید وزیر میراث فرهنگی بنای ما بر این بود که در سه حوزه معاونت دیپلماسی کنسولی و مرکز دیپلماسی عمومی، همکاری نزدیکی را به سبب وظایف هر حوزه شروع کنیم. در حوزه دیپلماسی اقتصادی طرحی را در حوزه کشور چین آماده کردیم. در حوزه معاونت کنسولی به‌واسطه اینکه بازگشایی مرز‌ها مصوب شد، نگاه جدیدی را در دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در ایران تدوین و ابلاغ شد. در مرکز دیپلماسی عمومی نیز موضوعات مرتبط با نحوه مدیریت و تأثیر بر مدیریت وجهه ایران، همکاری‌های خوبی انجام‌شده است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه به میزبانی کیش از دفاتر خدمات مسافرتی اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: در روز‌های آینده میزبان ۴۵ دفتر خدمات مسافرتی از اقلیم کردستان در کیش هستیم. در بازار‌های دیگر نیز فعالیت می‌کنیم. رویکرد ما در بازار‌های همسایه گره زدن بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی کشور‌های همسایه است.

پیشنهاد فعالیت مشترک گردشگری رایزنان اقتصادی و بازرگانی

شالبافیان گفت: رایزنان و یا همکاران ما در وزارت خارجه می‌تواند ما را از نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری آگاه کنند. نکته دیگر تجربه کروناست. این پدیده، ارتباطات دو طرفه را از طریق فضای مجازی متحول کرد. دفتر بازاریابی ما برای هر کدام از کشور‌هایی که رایزنشان در اینجا حضور دارند، تدارک اولیه‌ای را خواهند دید که رایزنان با ظرفیت‌های موجود آشنا شوند.

وی در ادامه به مقوله مهم سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری نیز اشاره‌ای داشت و بیان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری به سبب مسئولیتی که در چند سال اخیر داشتم، می‌توانم بگویم بسیاری از فعالان گردشگری راغب به حضور در ایران هستند، اما با توجه به ملاحظاتی که دارند، مشکلاتی برای حضور دارند و این مشکلات توسط شما باید شناسایی شود تا ما آن را حل کنیم.

شالبافیان افزود: زمان اعزام هر کدام از رایزنان یکسان نیست و برخی از همکاران وزارت خارجه مدت بیشتری را در ایران حضور دارند که باید از این مدت برای برنامه‌ریزی استفاده شود. سازمان توسعه تجارت نیز رایزنان بازرگانی را اعزام می‌کند که با فعالیت شما همپوشانی دارند پس این ارتباط نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: عضویت ما در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در حال تثبیت است از همین رو آقای ضرغامی در آن جلسه حضور دارند و نتوانستند در جلسه امروز حضور یابند.

وی با بیان اینکه امیدوارم این اتفاق آغازی برای یک ارتباط مؤثر باشد، اظهار کرد: در حوزه گردشگری نیز مشکلات زیادی داریم که باید با کمک همدیگر حل کنیم. 

انتهای پیام
captcha