نتایج یک تحقیق در بریتانیا: پوشش رسانه‌ای از اسلام منفی است
کد خبر: 4021491
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

نتایج یک تحقیق در بریتانیا: پوشش رسانه‌ای از اسلام منفی است

یک مطالعه نشان می‌دهد که پوشش رسانه‌ای از مسلمانان و اسلام در بریتانیا به طور کلی منفی است.

به گزارش ایکنا به نقل از Independent، این تحقیق که به سفارش شورای مسلمانان بریتانیا انجام شد، نشان داد که تقریباً 60 درصد از مقالات منتشر شده در رسانه‌ها، اسلام را به صورت منفی به تصویر می‌کشند و از هر پنج مقاله، یکی این دین را با تروریسم یا افراط‌گرایی مرتبط می‌داند.

در این تحقیق، مرکز نظارت بر رسانه‌ها بیش از 48 هزار مقاله آنلاین و 5500 کلیپ پخش شده از 34 سازمان رسانه‌ای را که از اسلام و مسلمانان بین سال‌های 2018 تا 2019 نام برده‌اند، تجزیه و تحلیل کرده است.

این مطالعه 162 صفحه‌ای مورد استقبال سردبیران نشریاتی از جمله The Mirror و Sunday Times قرار گرفت و آنها گفتند که خبرگزاری‌ها وظیفه دارند که دقت و انصاف را در قبال مخاطبان خود داشته باشند.

این گزارش نشان داد که 59 درصد از رسانه‌های آنلاین مسلمانان و اسلام را با جنبه‌ها یا رفتارهای منفی مرتبط می‌دانند و روزنامه‌های راست‌گرا و سرویس‌های خبری مرتبط به این جناح به احتمال زیاد این کار را انجام می‌دهند. سایر یافته‌های کلیدی این تحقیق این  بود که هفت درصد از مقالات مورد مطالعه شامل کلی‌گویی در مورد اسلام و مسلمانان می‌شدند، که بیشتر آن‌ها درباره موضوعات مرتبط با تروریسم و ​​افراط‌گرایی (25 درصد)، پس از آن سیاست (18 درصد) و خاورمیانه (17 درصد) بودند.

آلیسون فیلیپس، سردبیر The Mirror، گفت: این گزارش مرکز نظارت بر رسانه‌ها نشان می‌دهد که ما به‌عنوان روزنامه‌نگار تا چه اندازه باید خودمان و کارهایی را که در رابطه با گزارش‌های مسلمانان و اسلام تولید می‌کنیم، زیر سؤال ببریم. هرکسی که در رسانه کار می‌کند وظیفه دارد از منصفانه بودن و مسئولیت‌پذیر بودن محتوایی که ایجاد می‌کند اطمینان حاصل کند. با این حال، این گزارش نشان می‌دهد که اکثر گزارش‌های نادرست رسانه‌ای همچنان منتشر می‌شوند.

اِما تاکر، سردبیر Sunday Times، نیز گفت: من از این گزارش استقبال می‌کنم. اما هنوز راه طولانی (در جهت انتشار اخبار منصفانه) در پیش داریم.

این تحقیق همچنین توصیه‌هایی را مانند پرهیز از ارتباط دادن مسلمانان عادی به جنایت، تروریسم یا افراط‌گرایی، تشویق به تنوع نژادی و اجتماعی بیشتر در اتاق‌های خبر و آگاهی‌بخشی به خبرنگاران در مورد احتمال جهت‌گیری رسانه‌ای در اخباری که منتشر می‌کنند، برای نشریات ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha