انتشار پرونده ویژه شهید مدافع حرم در فکه آذر
کد خبر: 4020538
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

انتشار پرونده ویژه شهید مدافع حرم در فکه آذر

پرونده ویژه آذر 1400 ماهنامه فکه به شهید مدافع حرم حمید قاسمپور اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دویست و بیست و سومین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه آذر ۱۴۰۰ با بخش ویژه پرونده شهید مدافع حرم حمید قاسمپور منتشر شد.

«دزدی حقیقی افکار در فضای مجازی»، «هرکه دارد هوس کرب‌وبلا بسم‌الله»، «خوش آن چاهی که آب از خود درآید»، «حقیقت مجاز، مجاز حقیقت»، «دانشجوی تراز انقلاب»، «و دانشگاه تخلیه شد»، «توطئه، مقاومت»، «دانشجوی مؤمن و انقلاب کیست؟»، «در اوج اقتدار»، «اولین دانشگاه‌های ایرانی چه زمانی ساخته شدند؟»، «گرگان؛ 5 آذر 57»، «الگوی نامبارک»، «دوباره حر»، «مرغ آمین»، «علی جان، نگران نباش»، «اسلام را بیشتر از او دوست دارم»، «لبخند بزن برادر!»، «دانشجوی مکتب زینب (س)»، «بنویس حمید و بخوان حمزه، من هستم»، «از قفس پریده»، «کتابنامه» و «ما الذی تبحث عنه فی الحیاة؟» عناوین مطالب این شماره را تشکیل می‌دهند.

در قسمت «دانشجوی تراز انقلاب» به مناسبت روز دانشجو، به چشم‌انداز نقش جوانان در دانشگاه پرداخته است. در این بخش آمده است که: ‌نقش جوانان برجسته است. نسل جوان، بار انقلاب را بر دوش داشته است و در آینده بر دوش خواهد داشت و به دیدن واقعیت و نگاه اقتصادی عدالت‌محور در دانشجویان پرداخته شده است.

در بخش «توطئه، مقاومت» به واکاوی و تبیین برخی از چالش‌های ملت و نظام از آغاز تاکنون، توهم یا واقعیتی چهل سال پرداخته شده است که در ابتدا می‌خوانیم:‌ در مرداد سال 1377 رخدادی در افغانستان، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم چالش‌هایی را در حوزه‌های مختلف برای کشور ما در پی داشت. طالبان در جریان تسلط بر افغانستان کشتار وسیعی در کشور و ازجمله در مزار شریف انجام داد. اکثر قربانیان، مردمان هزاره بودند.

قسمت «در اوج اقتدار» به بررسی مقابله اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با زورگویی آمریکا پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:‌ بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم در کشور، یکی از مباحث مهم در حوزه سیاست خارجی، موضوع چگونگی ادامه مذاکرات با کشورهای موسوم به 1+4 یعنی انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان درباره مسئله هسته‌ای و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است.

در بخش «مرغ آمین» گفت‌وگویی با سرپرستار بخش کرونای بیمارستان ضیاییان انجام شده است که در مقدمه این قسمت می‌خوانیم:‌ بزرگ‌ترین اتفاق‌های، جهادها، ایثارگری‌ها، مقاومت‌ها، دلاوری‌ها و جنگاوری‌ها در تاریخ ماندگار نمی‌شدند اگر قلمی دست به کار روایت نمی‌شد و قاب تصویری، آنها را ثبت نمی‌کرد. ارزنده‌ترین کتاب‌ها در هر عصر و تمدنی، کتاب‌هایی است که بر پایه تاریخ و روایت‌های تاریخی است. تاریخ پربار انقلاب مقدس ما نیز مرهون نگاه بزرگ کسانی است که در این میدان احساس تکلیف کرده و روایت‌های ناب و درس‌آموز آن را سینه‌به‌سینه به نسل‌هایی سپرده‌اند که هیچ خاطره و تجربه‌ای از آن روزها در ذهن ندارند و برخی حتی سال‌ها پس از آن جهادها متولد شده‌اند. بی‌شک آینده در انتظار بشر، میدان جهانی مبارزه رودرروی حق و باطل است و مطالعه همین روایت‌هاست که راهگشای انسان‌ها در وقایع پیش روی آن‌هاست.

فکه «دانشجوی مکتب زینب (س)» را معرفی کرد

«لبخند بزن برادر!» بخشی است که به صفحات زرین هشت سال دفاع مقدس گنجینه خاطرات بکر و عجیبی است که گاه از مرور رشادت و دلاوری فرزندان این مرزوبوم، حسی مملو از غرور به جانمان می‌نشاند و گاهی با مرور مظلومیتشان چشمانمان را نمناک می‌کند. در این بین، خاطرات طنز و شیرین دفاع مقدس روایت دیگری است. روایتی از حس لطیف زندگی در بطن سیاه و تلخ جنگ. روایتی که نشان می‌دهد رزمندگان ما جنگ را زندگی کرده‌اند. آنچه در پی می‌آید از همین دست خاطرات است. 

پرونده ویژه تازه‌ترین شماره مجله فکه نیز به شهید مدافع حرم حمید قاسمپور با عنوان «دانشجوی مکتب زینب (س)» می‌پردازد. در این بخش می‌خوانیم: آشنایی‌مان با حمید شبیه هیچ‌کدام از شهدایی که مهمان این صفحه شده‌اند نیست. ما نه حمید را می‌شناختیم و نه اسمش را شنیده بودیم. حتی روزی که جلسه گذاشتیم تا درباره طرح جلد و موضوع آن صحبت کنیم، وقتی روی موضوع دانشجوی انقلابی به توافق رسیدیم، نمی‌دانستیم حمید نمونه بارز و شاخص دانشجوی انقلابی است.

همچنین در بخش کتابنامه این نشریه به معرفی کتاب‌های تازه منتشرشده نشر دفاع مقدس پرداخته شده است.

انتهای پیام
captcha