الزامات جهاد تبیین در فضای مجازی/ جغرافیای رسانه را بشناسیم
کد خبر: 4012734
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
مدرس سواد رسانه‌ای مطرح کرد:

الزامات جهاد تبیین در فضای مجازی/ جغرافیای رسانه را بشناسیم

مدرس سواد رسانه‌ای سازمان فضای مجازی بسیج لرستان با تشریح الزامات جهاد تبیین در فضای مجازی، گفت: در جهاد تبیین باید جغرافیای رسانه را بشناسیم.

محمد سخایی، مدرس سواد رسانه‌ای سازمان فضای مجازی بسیج لرستان به گزارش ایکنا از لرستان، محمد سخایی، مدرس سواد رسانه‌ای سازمان فضای مجازی بسیج لرستان در نشست مجازی روشنگری و بصیرت‌افزایی مرکز نسرا سازمان فضای مجازی بسیج لرستان که شامگاه جمعه، 21 آبان با موضوع «جهاد تبیین و راهکارهای شکست محاصره تبلیغاتی دشمن» ویژه طلاب و فعالان رسانه‌ای استان برگزار شد، گفت: ریشه «تبیین» از «بیان» به‌معنای روشنگری، شفاف کردن و رفع ابهام در رابطه با یک پدیده، شبهه و شایعه است که این روشنگری نیازمند یک بستر است.

وی با بیان اینکه بستر تبیین در دل ارتباطات و رسانه است، افزود: تبیین بر دو نوع است که یک نوع آن تبیین فردی و چهره به چهره است که نمونه آن را در صدر اسلام توسط عمار دیدیم و نوع دیگر تبیین نیز تبیین جهادی است.

این مدرس رسانه کار جهادی در زمینه رسانه را یک ضرورت دانست و با بیان اینکه جهاد از ریشه «جهد» و به‌ معنای به نهایت و سرانجام رساندن یک کار و ضد تنبلی است و امروز کشور ما با کار جهادی پیش می‎رود، اضافه کرد: از نگاه دین کار جهادی یعنی کاری‌ که رنگ خدایی دارد و با نیت الهی شروع می‎شود و تنبلی و سستی در آن جایگاهی ندارد که در ادبیات مقام معظم رهبری نیز جهاد تبیین یعنی نهایت تلاش و کوشش انسان در زمینه روشنگری و پاسخ به ابهام‌آفرینی‌هایی که وجود دارد.

سخایی به وجود ضعف‌های موجود در جهاد تبیین اشاره کرد و ادامه داد: عدم سواد رسانه‌ای یکی از مهمترین ضعف‌های ما در فضای مجازی است و این باعث شده وقتی می‎خواهیم کاری انجام دهیم همان کار هم به‌ نوعی ضد کار و ضد اخلاق می‎شود که در این راستا نیاز است نیروهای جهاد تبیین، سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند.

این مدرس رسانه با بیان اینکه رسانه یکی از ارکان استقلال در شبکه تبادل اطلاعات است،  عدم شناخت بسترهای مختلف رسانه را از دیگر نقاط ضعف فعالان فضای مجازی به‌عنوان جهادگران تبیین دانست و اظهار کرد: برای موفقیت در جهاد تبیین باید بسترهای مختلف رسانه‌ای را بشناسیم.

سخایی عدم تمیز بین سوادرسانه‌ای، سواد تدافعی و سواد تهاجمی را یکی دیگر از ضعف‌ها در بحث فضای مجازی ذکر کرد و افزود: لازم است برای موفقیت در جهاد تبیین سواد تدافعی خود را بالا ببریم تا بتوانیم در مقابل رسانه از خود و دیگران دفاع کنیم و فریب‌های رسانه‌ای را تشخیص دهیم.

وی عدم شناخت ذائقه مخاطب را یکی دیگر از ضعف‌ها برشمرد و گفت: ما باید عرصه‌ها و ابعاد مختلف سواد رسانه‌ای را نیز بشناسیم، چراکه رسانه انواع مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... دارد، لذا افرادی باید در این عرصه فعالیت کنند و جهاد تبیین داشته باشند که شبکه‌ای و به‌صورت تخصصی وارد شوند.

این مدرس رسانه با بیان اینکه سواد رسانه‌ای یک دانش جوان و نوپدید است و در کشور ما ضعف منابع در این فضا وجود دارد و اکثر منابع موجود در بحث فضای مجازی ترجمه‌ای و وارداتی است، اضافه کرد: لازمه ورود به بحث جهاد تبیین این است که جغرافیای رسانه‌ای را بشناسیم و بدانیم رسانه‌های مدرن کدام‌ها هستند و در کدام بستر فعالیت می‎کنند.

سخایی با بیان اینکه امروزه از دهکده جهانی عبور کرده‌ایم و وارد عصر بازار پیام شده‌ایم و دنیای ارتباطات تبدیل به یک بازار شده است، افزود: در دوره‌ای از تاریخ رسانه‌ها در راستای اهداف دولت‌ها به‌کار گرفته می‌شد، اما در عصر کنونی که عصر ارتباطات است ما به‌راحتی می‎توانیم پیام‌های خود را به فروش برسانیم.

وی با یادآوری اینکه عصر امروز عصر نیروی رسانه‌ای است و فعالیت رسانه‌ای به‌مثابه گلوله‌های جنگی هستند، اظهار کرد: در جنگ رسانه‌ای برنده کسی است که بهترین روایت‌ها را داشته باشد که در این راستا ما باید در بستر فضای مجازی بهترین روایت‌ها را داشته باشیم.

سخایی با بیان اینکه لازمه جهاد تبیین این است که راهکارهای شکست محاصره تبلیغاتی را بشناسیم، گفت: لازمه جهاد تبیین رسانه‌ای این است که از سواد تدافعی عبور و به سواد تهاجمی و تولیدی برسیم.

این مدرس رسانه با بیان اینکه با فعالیت یکنواخت در بحث رسانه نمی‎توانیم به جایی برسیم و لازم است با ظرفیت پیام‌‌رسان‌ها که نقش سکوی انتشار را ایفا می‌کنند آشنایی لازم را داشته باشیم، تصریح کرد: شناخت دین نیز یکی از مهم‌ترین ابزارها برای جهاد تبیین است و با توجه به اینکه اصلی‌ترین عنصر دین تقواست، لذا لازم است در فضای مجازی تقوای رسانه‌ای که همانا رعایت اخلاق است را مدنظر قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه اخلاق و تقوای رسانه‌ای یکی از راهکارهای مبارزه در بستر فضای مجازی است، گفت: شناخت فرهنگ غرب نیز مهم است، باید بدانیم غرب اصالت را به چه چیزی داده است و چه تفاوتی باعث شده فرهنگ غرب بر ضد فرهنگ دینی عمل کند و چه‌طور می‎توان با فرهنگ غرب مبارزه کرد که لازمه این کار مهندسی پیام است، اینکه چگونه و با چه راهکاری می‌توانید مخاطب و افکار عمومی را اقناع کنید.

انتهای پیام
captcha