مهم‌ترین فعالیت امام حسن‌ عسگری(ع) آماده‌سازی شیعه برای غیبت بود
کد خبر: 4005008
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۹
نائب‌رئیس شورای هیئات مذهبی کشور:

مهم‌ترین فعالیت امام حسن‌ عسگری(ع) آماده‌سازی شیعه برای غیبت بود

حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند با تأکید بر اینکه امام یازدهم شیعیان در اوج فشار و در زندان توانست دین را نگهداری کند، افزود: مهم‌ترین فعالیت امام حسن‌ عسگری(ع) آماده‌سازی شیعه برای غیبت بود.

جمعه زینی وند/ مهم‌ترین فعالیت امام حسن عسگری(ع) آماده‌سازی شیعه برای غیبت بودحجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، نائب‌ رئیس شورای هیئات مذهبی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اینکه بعد از امام رضا(ع) شیعه از جهت کیفی و کمی رشد کرد و معرفت نسبت به ولایت بیشتر شد، اظهار کرد: امام رضا(ع) افرادی را به وکالت از خودشان به شهرهای دیگر می‌فرستاد و این ارسال وکلای ائمه تا زمان امام حسن‌عسگری(ع) ادامه داشت.

وی با اشاره به اینکه امام حسن‌عسگری(ع) به‌واسطه ارسال نمایندگان و وکلای خود به بلاد مختلف، با شیعیان جهان در ارتباط بود، افزود: در زمان امام حسن‌عسگری(ع) شیعیان بیشترین گستردگی را داشتند و نقطه عطفی برای تشیع بود.

دریکوند با تأکید بر اینکه قدرت شیعیان موجب ترس بنی‌عباس شد و آنان امام هادی(ع) و امام حسن‌عسگری(ع) را از مدینه به سامرا منتقل کردند، ادامه داد: امام حسن‌ عسگری(ع) تحت فشار و اختناق شدید بنی‌عباس بود در محله عسکر تحت مراقبت شدید بودند این در حالی‌ است که چند سال از عمر آن حضرت در زندان گذشت.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با بیان اینکه در بین ائمه معصومین عمر امامت امام حسن‌عسگری(ع) از دیگر ائمه‌اطهار کمتر بود، بیان کرد: امام حسن‌عسگری(ع) در زمان شهادت امام هادی(ع) 28 سال داشت و دوران امامت آن حضرت شش سال بود.

وی با طرح این سؤال که چرا دوران امام حسن‌عسگری(ع) دوران خفقان و سختی برای آن حضرت بود، اظهار کرد: دلیل اول آن ترس بنی‌عباس از گسترش شیعیان بود از طرفی شنیده بودند از نسل امام حسن‌عسگری(ع) فرزندی می‌آید که بساط ظلم و ستم را از بین می‌برد لذا بنی‌عباس به‌دنبال این بودند که اگر از نسل امام حسن‌ عسگری(ع) فرزندی به دنیا آمد او را از بین ببرند.

دریکوند با اشاره به اینکه امام حسن‌عسگری(ع) از طریق غیرمستقیم یا شیعیان ارتباط داشت و گاهی با نامه از طریق نمایندگان خود با شیعیان ارتباط داشت، گفت: امام یازدهم شیعیان قبل از شهادت خود امام بعدی را تعیین و به برخی از خواص معرفی کرد.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان با تاکید بر اینکه ارتباط با امام حسن‌عسگری(ع) سخت بود و آن حضرت در اوج فشار و در زندان توانست دین را نگهداری کند، افزود: مهم‌ترین فعالیت امام حسن‌عسگری(ع) آماده‌سازی شیعه برای غیبت بود چرا که شیعیان با غیبت امام انس نداشتند و امام باید آنان را برای دوران غیبت آماده می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه امام حسن‌عسگری(ع) در روایتی زیارت اربعین را علامت شیعه می‌داند، افزود: زیارت اربعین موجب تجمع و اتحاد شیعیان می‌شد و امام حسن‌ عسگری(ع) برای تجمع و مانور دادن شیعیان، زیارت اربعین را به‌عنوان علامت مؤمن می‌داند و امروز برای ما روشن است که اربعین نماد شیعیان است.

دریکوند با اشاره به اینکه در روایات فراوانی از امام یازدهم شیعیان مهم‌ترین توشه آخرت برای مؤمن تقوا است، افزود: دروغ نگفتن، امانت‌داری، اطاعت از فرمان الهی، رعایت حق همسایه و مداومت تلاوت قرآن از وصایای امام یازدهم است.

انتهای پیام
captcha