افغانستان؛ محور گفتمان بینادینی در ایتالیا
کد خبر: 4001273
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷

افغانستان؛ محور گفتمان بینادینی در ایتالیا

گفتمان بینادینی گروه 20 اخیرا در حالی در شهر «بولونیا» در ایتالیا برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن بحران افغانستان را مورد توجه ویژه قرار دادند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، این گردهمایی با شعار «زمانی برای درمان» و با قیاس همه گیری کووید 19 با همه گیریِ خشونت و نفرتِ در جریان برگزار شد و بر هم‌اندیشی در خصوص مقابله و ریشه‌کنی این پدیده متمرکز بود.

200 هیئت، 50 شخصیت عالی‌رتبه دینی، 94 شخصیت سیاسی و دیپلمات به نمایندگی از 70 کشور جهان و ده‌ها سخنران در این گردهمایی حضور یافتند و این گردهمایی با تمرکز ویژه بر بحران افغانستان خاتمه یافت.

رئیس پارلمان اروپا، رئیس‌جمهور اسلوونی، نخست‌وزیر سریلانکا، رئیس کنگره جهانی یهودیان،  سراسقف شهر فلورانس و نماینده کمیته برادری انسانی ابوظبی مهمانان ویژه این گردهمایی بودند و سخنرانی نخست‌وزیر ایتالیا و سراسقف  شهر بولونیا از بخش‌های مختلف این برنامه بود.

این گردهمایی 7 سال پیش، هم زمان با گروه 20 (19 کشور به علاوه اتحادیه اروپا) در اتریش تأسیس شد. هماهنگ‌کننده این گردهمایی، هدف از این رخداد را، ترویج درک متقابل میان ادیان و هم‌اندیشی در خصوص راه‌های برون‌رفت از همه گیری خشونت و تنفر در جهان پساکرونا اعلام کرد.

این گردهمایی و غالب رخدادهای مشابه بر بحران افغانستان متمرکز بوده و در همین راستا پویش‌هایی برای پذیرش دانشجویان پناهجوی افغانی در دانشگاه‌های ایتالیا تا ایجاد راهروهای امن بین‌المللی برای خروج زنان و کودکان افغان از این کشور و پذیرش‌شان در ایتالیا، در جامعه این کشور در جریان است.

در سطح کلان نیز، مسئله افغانستان از محورهای اصلی گفت‌و‌گو در دیدار وزرای امور خارجه ایران و ایتالیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگر رایزنی های بین‌المللی اخیر ایتالیا بوده است.

این حساسیت، در حوزه دینی و گفتمانی نیز مشهود است، به نحوی که رئیس کنفرانس کلیساهای غیرکاتولیک و رئیس شورای اساقفه کاتولیک اتحادیه اروپا، اخیرا با انتشار بیانیه مشترکی در خصوص بحران افغانستان، تأکید کرده‌اند: زمان آن رسیده است که نشان دهیم ارزش‌های اتحادیه اروپا شعارهای توخالی نیستند؛ بلکه اصولی به منظور عملِ مبتنی بر اخلاق و بدون ملاحظات سیاسی و اقتصادی هستند.

انتهای پیام
captcha