عذرخواهی کلیسای کاتولیک به خاطر نسل‌کشی بومیان کانادا
کد خبر: 3999932
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

عذرخواهی کلیسای کاتولیک به خاطر نسل‌کشی بومیان کانادا

مقامات کلیسای کاتولیک کانادا سرانجام پس از انتقادات بسیار، به خاطر نقش خود در نسل‌کشی کودکان بومیان در مدارس شبانه‌روزی این کشور عذرخواهی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس 24، در مجموع حدود 150 هزار کودک بومی از اواخر قرن نوزدهم تا سال‌های پایانی دهه 1990 در مدارس شبانه‌روزی کاتولیک کانادا ثبت نام کرده بودند.

آنها به منظور جداسازی از فرهنگ و تمدن خود به مدارس تحت نظارت کلیسای کاتولیک در کانادا آورده شدند تا تحت تربیت مسیحی قرار گیرند. اما خروجی این مدارس، گرسنگی، بیماری، آزار و اذیت جنسی و جسمی و نهایتاً مرگ بود به طوری که در چند ماه گذشته چندین گور دسته‌جمعی از این کودکان در سرتاسر کانادا کشف شد و موجی از نفرت را در میان بومیان و دیگر اقشار مردم کانادا ایجاد کرد.

حالا کلیسای کاتولیک کانادا از بیش از یک قرن ظلم بر این کودکان عذرخواهی کرده است. شورای بومیان کانادا از این عذرخواهی استقبال کرده اما آن را ناکافی دانسته و خواستار عذرخواهی شخص پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک شده است. بومیان کانادا مرگ و مفقود شدن هزاران کودک را یک نسل‌کشی فرهنگی از سوی سیاستمداران و ارباب کلیسا می‌دانند.

شورای اسقف‌های کانادا در  نامه‌ای بر تلاش و تعهد کلیسا برای جبران مافات تأکید کرده است. در همین حال در ماه دسامبر قرار است گروهی از رهبران بومیان کانادا برای دیدار با پاپ راهی واتیکان شوند.

گروه‌ها و رهبران بومی همچنین با حمایت ترودو از پاپ فرانسیس خواسته‌اند که به خاطر نقش کلیسا در مدارس شبانه‌روزی بومیان در خاک این کشور از بومیان عذرخواهی کند.

رهبران بومی گفته‌‌اند که از عذرخواهی کلیسا استقبال می‌کنند اما این امر از جانب خود پاپ بهتر خواهد بود.

قرار است هیئتی از بومیان کانادا در ماه دسامبر برای دیدار با پاپ به واتیکان سفر کنند. در همین حال، اسقف‌ها گفتند که با واتیکان و رهبران بومی همکاری می‌کنند تا برنامه سفر پاپ به کانادا را برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام
captcha