جامعه بین‌الملل طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد
کد خبر: 3997823
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با ایکنا:

جامعه بین‌الملل طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد

نماینده اسبق مردم اردستان گفت: جامعه بین‌الملل در حال حاضر طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، بنابراین پول‌های آنها بلوکه شده است و مشکلی که این مسئله در آینده برای این گروه به‌وجود می‌آورد، بحث تأمین معیشت مردم است.

جامعه بین‌الملل طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد

احمد بخشایش اردستانی، نماینده اسبق مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: افغانستان در حال حاضر در اختیار طالبان است و امنیت و آرامشی که این گروه برای مردم به ارمغان آورده، شاید در 20 سال گذشته وجود نداشته، یعنی حضور طالبان با امنیت و آرامش برای افغانستانی‌ها همراه بوده است. آمریکا شش ماه پیش با طالبان قرارداد بست که افغانستان را آرام آرام در اختیار این گروه قرار دهد و خودش مفتضحانه فرار کرد، شکست را پذیرفت و این همه اسلحه در اختیار طالبان قرار داد.

وی با بیان اینکه این آرامش و امنیت حالت گذرا دارد، افزود: مردم افغانستان 20 سال در جنگ میان آمریکا و طالبان سرگردان بودند، دولت‌مردانی مثل حامد کرزای و اشرف غنی را به خود دیدند که نتوانستند نهادهای ساختاری یک ملت را به‌وجود بیاورند و در کشورشان قاچاق و رشوه بیداد می‌کرد. بنابراین، این امنیت برایشان مثل یک هدیه است، ولی مشکل طالبان از حالا به‌وجود می‌آید و اولین مشکل نیز این است که با توجه به تعهداتی که این گروه به جامعه بین‌الملل داد، مبنی بر تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه اقوام، اکنون دروغ بودن این تعهدات مشخص شده، چون قدرتی که به‌دست آورده‌اند، شیرین است و همین باعث شده که به جان هم بیفتند، چنانکه شاهد تنش میان ملا عبدالغنی برادر و ملا هبت‌الله آخوندزاده بر سر تعیین ترکیب دولت هستیم.

نماینده اسبق مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جامعه بین‌الملل در حال حاضر طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، بنابراین پول‌های آنها بلوکه شده است و مشکلی که این مسئله در آینده برای این گروه به‌وجود می‌آورد، بحث تأمین معیشت مردم است. یعنی امکان بروز نوعی تورم، گرانی و قحطی در افغانستان وجود دارد و طالبان سعی می‌کند منابع موجود را برای خودش تصرف کند و مردم برایش اهمیتی ندارند، لذا اعتراض شکل می‌گیرد، چنانکه اکنون این اتفاق رخ داده است. از طرف دیگر، منابع درآمدی طالبان نیز در آینده دچار مشکل می‌شود. بنابراین، مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بر مسائل امنیتی در افغانستان تفوق پیدا می‌کند، یعنی اوضاع امنیتی آرام می‌گیرد، ولی اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ناآرام خواهد بود. به هر حال، اگر طالبان بتواند موضوع تأمین معیشت را حل کند، دوام خواهد آورد.

بخشایش اردستانی بیان کرد: در حال حاضر، پاکستان برای اینکه افغانستان را از هند دور نگه دارد، به شدت در امور این کشور دخالت می‌کند و طالبان را به رسمیت شناخته است. چینی‌ها علاقه‌مند هستند که به افغانستان کمک کنند و اقتصاد این کشور را به‌دست بگیرند. روسیه به‌خاطر منطقه چچن تا حدودی از قدرت گرفتن طالبان واهمه دارد و ایران که 10 سال است برای فشار وارد کردن به آمریکا، به طالبان کمک می‌کند، اکنون منتظر است ببیند طالبان به تعهداتش پایبند می‌ماند یا خیر.

وی تصریح کرد: مجاهدان افغانستان آن زمان که در رفاه نبودند، اهل مقاومت و مبارزه بودند، ولی حالا که به رفاه رسیده‌اند، دیگر اهل جنگ و جهاد نیستند. اگر کشورهایی وجود داشته باشند که به اهالی دره پنجشیر کمک کنند، شاید همواره یک‌سری جنگ‌های چریکی وجود داشته باشد، ولی به تشکیل دو دولت در افغانستان منجر نخواهد شد. پنجشیر منطقه بزرگی نیست که بتواند دولت تشکیل دهد، ولی می‌تواند نقطه شروع باشد.

این نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه معتقد به حمایت ایران از پنجشیر نیستم، گفت: طالبان شهرهای افغانستان را به راحتی تصرف کرد و هیچ مقاومتی در برابر آن شکل نگرفت، وقتی اوضاع و شرایط این‌گونه بود، ایران چه کاری می‌توانست انجام دهد؟ از طرف دیگر، ایران 10 سال است که به طالبان برای بیرون راندن آمریکا از افغانستان کمک می‌کند، چون آمریکا برای ایران بیشتر دردسر داشت تا طالبان، بنابراین طبیعی بود که ایران در این زمینه با طالبان همکاری کند. هر گروهی که حاکمیت را به‌دست می‌گیرد، به دنبال اداره امور و تأمین امنیت و معیشت مردم است، نه اینکه بخواهد مرزهای خود با همسایگانش را ناامن کند. طالبان مرزهایش با ایران را ناامن نمی‌کند که حکومتش به خطر بیفتد و حضور این گروه برای ایران خطرناک‌تر از حضور آمریکا در افغانستان نیست و در واقع، شرایط آینده بدتر از شرایطی که آمریکا به‌وجود آورد، نخواهد بود، به اضافه اینکه ایران نیز صاحب نیرو و امکانات نظامی است و می‌تواند از خود دفاع کند.

انتهای پیام
captcha