وزارت علوم فرابخشی‌ترین وزارتخانه کشور است
کد خبر: 3995617
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور:

وزارت علوم فرابخشی‌ترین وزارتخانه کشور است

حسین میرزایی با بیان اینکه وزارت علوم، قوه عاقله کشور و فرابخشی‌ترین وزارتخانه دولت است، ابراز امیدواری کرد که وزارت علوم در دولت جدید بتواند بیش از پیش در جایگاه واقعی و فرابخشی خود قرار گیرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دبیرخانه مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور، حسین میرزایی که در آیین تکریم و معارفه قائم مقام وزیر و رؤسای سابق و جدید مرکز هیئت‌‌های امنا و ممیزه و مشاور وزیر در این حوزه سخن می‌گفت، با تبریک انتخاب و انتصاب دکتر زلفی‌گل به سمت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امیدوارم با حسن انتخاب صورت گرفته، وزارت علوم در امتداد زحمات وزرای محترم پیشین در موقعیت کلیدی و اصلی خود بدرخشد.
 
دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی خاطر‌نشان کرد در سه دهه اخیر در حوزه پژوهش و در دهه اخیر حوزه فناوری ایجاد پژوهشگاه‌های بزرگ و پارک‌های علم و فناوری گسترش یافته، اما این مسئله گاه در مجلس و دولت مورد غفلت ‌است و به نمایندگی از روسای پژوهشگاه‌های کشور درخواست دارم که این مسئله مورد تأکید قرار گرفته و در سیاست‌گذاری‌ها به آن توجه ویژه‌ای شود.
 
رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: استقلال دانشگاه و آزادی آکادمیک در کلیه مراکز علمی از جمله آرمان‌های اصلی ما است و شکل‌گیری هیئت‌های امنا بر همین اساس بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. هیئت‌های امنا و ممیزه به ترتیب مغز و قلب نظام آموزش عالی کشور هستند و نظام مدیریتی و نظام تحول آموزش عالی در آنجا رقم می‌خورد و لذا بهتر از بنده می‌دانید، این مرکز که ریاستش را دکتر سلیمانی بر عهده گرفته‌اند، مهمترین رکن وزارت است و امیدواریم در دوره وزارت جنابعالی و مسئولیتی که برعهده دکتر سلیمانی و دکتر بیات گذاشته شده است، وزارت علوم بتواند در جایگاه اساسی خود قرار بگیرد.
 
میرزایی تصریح کرد: وزارت علوم از باب این که قوه عاقله کشور است این شأن را دارد که در تمام امور مطرح در هیئت دولت اظهار نظر کارشناسی کند، لذا جایگاه وزیر علوم در هیئت دولت جایگاه رفیعی خواهد بود و متأسفانه وزارت علوم نیز اغلب بخشی دیده شده، در حالی که وزارت علوم فرابخشی‌ترین وزارتخانه کشور است. امیدوارم در این دوره وزارت علوم بتواند بیش از پیش در این جایگاه قرار بگیرد.
 
وی در ادامه با تقدیر از دکتر باقری، قائم مقام پیشین وزیر علوم و رییس سابق دفتر هیئت‌های امنا و ممیزه گفت: دکتر باقری، هفت سال ریاست دانشگاه فردوسی مشهد و شش سال، ریاست مرکز هیئت امنا و ممیزه و چهار سال قائم مقامی وزیر علوم را برعهده داشتند که حاصل آن اشراف بی نظیری است که به تمام ساحتهای مربوطه آموزش عالی داشتند. البته بخشی از آن به سابقه رئیس دانشگاه بودن ایشان بر می‌گردد که خوشبختانه دکتر زلفی گل وزیر محترم علوم هم از آن برخوردار بوده‌اند. حضور دکتر باقری در جلسات هیئت امنا بسیار درس آموز بود و چون ریاست مرکز هیئت امنا شأنی است که در تمام هیئت امناها حضور رسمی و جدی و راهبری دارد اشراف بر تمام حوزه‌ها و مراکز در علوم متفاوت داشتند که زبانزد بود. از اولین جلسه حضورشان در جلسات هیئت امنا تاکید داشتند که امور جاری در کمیسیون دائمی پیگیری خواهد شد و بیش از چهار پنجم جلسه صرف بحث‌های محتوایی شود و تکریمی که در جلسه از اعضای هیئت امنا می‌کردند بسیار برای ما آموزنده بود.
 
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: جلسات هیئت امنا یکی دو بار در سال برگزار می‌شود ولی از سنگین‌ترین جلسات است که انرژی زیادی از ما می‌گیرد و در عین حال انرژی زیادی می‌دهد و دکتر باقری در آن نقش اساسی داشتند و مدیریت و پرکاری وخصایص مثبت ایشان هیچ وقت فراموشمان نخواهد شد.
 
وی افزود: به دکتر سلیمانی نیز تبریک می‌گویم که خود از خانواده بزرگ آموزش عالی هستند و سال‌ها در ریاست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و معاونت دانشجویی وزارت عتف و در شئون دیگر دانشگاهی خدمات برجسته‌ای داشته اند اگرچه در دو دهه‌ای گذشته که در کسوت وزیر ارتباطات و نمایندگی مجلس خدمت کرده‌اند، سوابق پیشین را زیر سایه برده است ولی ایشان از مدیران خدوم آموزش عالی هستند که در واقع دوباره به اصل خود برگشته‌اند و دکتر بیات نیز که در همین حوزه در کنار ایشان هستند از مدیران و دانشمندان جوان کشور هستند و وجودشان در این کار بسیار مغتنم خواهد بود.
 
میرزایی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به این که بشود با گفت‌وگو با دستگاه‌های مربوطه و ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه که رکن و اساس هیئت امناها را شکل می‌دهد همواره مورد احترام بوده و اجرا شود، اظهار کرد: متاسفانه گاه در انجام برخی بدیهیات عقلی در کشور دچار مشکل هستیم و با بی توجهی که به این ماده قانونی، عملا اختیارات وزارت علوم نادیده گرفته می‌شود و لازم است با قوه قضايیه به خصوص سازمان بازرسی و در قوه مقننه با دیوان محاسبات تعامل بیشتری صورت گرفته و اجرای این ماده مورد پذیرش همگان واقع شود و این ماده که از افتخارات قانونگذاری کشور و همان استقلال نظام آموزش عالی ذیل اسناد بالادستی است مورد توجه بیشتر واقع شود. این ماده با توجه به اختیارات وسیعی که می‌دهد باعث می‌شود وزارت علوم، وزارت علوم واقعی شود و بتواند این وزارت را در خدمت جامعه و کشور باشد.
 
وی در پایان با اشاره به این شعر از صائب تبریزی که «عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت/ صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت» اظهار داشت: برای دکتر باقری در هر جایگاهی که قرار می‌گیرند و برای دکتر سلیمانی و دکتر بیات در این مرکز و حوزه که مسئولیت پذیرفتند آرزوی توفیق دارم و برای وزیر علوم دوره باشکوهی را آرزو می‌کنم.
انتهای پیام
captcha