واردات 5 میلیون دز واکسن به صورت هفتگی / آپارتاید واکسن باید برچیده شود
کد خبر: 3994203
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
علیرضا رئیسی خبر داد:

واردات 5 میلیون دز واکسن به صورت هفتگی / آپارتاید واکسن باید برچیده شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این خبر که از هفته آینده به طور مستمر هفته‌ای پنج میلیون دز واکسن وارد کشور می‌شود، گفت: آپارتاید واکسن باید از طرف سازمان بهداشت جهانی پیگیری و برچیده شود.

واردات 5 میلیون دز به صورت هفتگی از هفته آینده

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز 9 شهریورماه در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت واکسیناسیون در کشور پرداخت و گفت: فاز یک واکسیناسیون که شامل کادر بهداشت و درمان بود به اتمام رسیده است. فاز دوم که گروه‌های سنی تا 60 سال را شامل می‌شد نیز انجام و 87 درصد گروه سالمندان واکسینه شده‌اند. فاز سوم نیز در حقیقت مربوط به مشاغل حساس، گروه‌های شغلی، بیماران سرطانی، دیابتی، دیالیزی و بیماران خاص بود که تقریباً بالای 80 تا 90 درصد به اتمام رسیده و عملاً اکنون وارد فاز چهارم واکسیناسیون شده‌ایم که برای واکسیناسیون افراد زیر 60 سال است.

واکسیناسیون 42 میلیون نفر در فاز 4

وی با اشاره به اینکه حدوداً 42 میلیون نفر در فاز چهارم باید واکسینه شوند، گفت: برای واکسیناسیون این گروه (زیر 60 سال) 84 میلیون دز واکسن نیاز داریم. از هفته آینده به طور مستمر میزان قابل توجهی واکسن شامل هفتگی پنج میلیون دز واکسن وارد کشور می‌شود، با این حساب شهریورماه می‌توانیم با احتساب واکسن‌هایی که تزریق شده حداقل 20 میلیون واکسن در شهریور و 30 میلیون واکسن در مهرماه به دست ما خواهد رسید و سرعت واکسیناسیون بالا خواهد رفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر به صورت میانگین روزانه 640 تا 650 دز واکسن تزریق می‌کنیم و این قابلیت وجود دارد که ظرفیت واکسیناسیون دو برابر شود. اکنون در مرحله‌ای هستیم که 27 میلیون دز واکسن تزریق شده و اثربخشی واکسن‌های مختلف مناسب بوده است و آمار و ارقامی که داریم در ارتباط با افرادی که واکسینه شده‌اند علی رغم موج دلتا، میزان بستری واکسینه شده‌ها نسبت به افراد واکسینه نشده‌ در همان گروه سنی، قابل توجه است.

رئیسی از عدم تفاوت قابل توجه در نتایج اثربخشی نوع واکسن‌های تزریق شده سخن گفت و اعلام کرد: در ارتباط با عوارض نیز همین طور است؛ عوارض‌ واکسن‌ها خفیف بوده و اوایل مهرماه گزارش جامع در مورد عوارض واکسیناسیون ارائه می‌کنیم اما در قبال میزان ابتلا، مرگ و میر و ... عوارض واکسن ناچیز بوده و حتی به حساب نمی‌آید.

پاسپورت واکسن باید برچیده شود

وی با تأکید بر اینکه بهترین واکسن، اولین واکسنی است که به دست ما می‌رسد، گفت: این آپارتایدی است که تولیدکنندگان به راه انداخته‌اند و اینکه شرط ورود به برخی کشورها را تزریق واکسن خاصی اعلام می‌کنند، بی‌عدالتی و ظلم مضاعف است. زمانی که واکسنی مورد تأیید است و استفاده می‌شود اما عده‌ای به عنوان واکسن غیرقابل قبول معرفی می‌کنند برای ورود به کشورها یک ظلم مضاعف است و سازمان بهداشت جهانی هم مخالف این مسئله است که پاسپورت واکسن درست کنیم و بگوییم این نوع واکسن‌ها مورد تأیید فلان کشور است. این مسئله باید از طرف سازمان بهداشت جهانی پیگیری و برچیده شود.

رئیسی ادامه داد: برخی از استان‌ها مثل استان‌های مرزی، افراد 40 سال به بالا، عشایر، 18 سال به بالا و در برخی جزایر، افراد 18 سال به بالا واکسینه شده‌اند. واکسیناسیون صنایع و مراکز تولیدی را نیز آغاز کرده‌ایم.

وی در خصوص تزریق دز دوم واکسن، گفت: واکسن جدید طی هفته‌ جاری وارد نمی‌شود. همین مسئله موجب شد ترجیح دهیم دز دوم را واکسینه کنیم که به تأخیر نیفتد اما از شنبه گروه‌های سنی که نوبت دهی شده‌اند را در کنار دز دومی‌ها تزریق خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha