بررسی قیام امام حسین(ع) و تأثیر آن بر ظهور
کد خبر: 3992182
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰

بررسی قیام امام حسین(ع) و تأثیر آن بر ظهور

کارشناس حوزه مهدویت گفت: با تطبیق و الگوبرداری از قیام امام حسین(ع) و بررسی صفات و ویژگی‌های یاران امام و صفات و ویژگی‌هایی که ائمه در روایات برای امام زمان(عج) توصیف کرده‌اند می‌توان شرایط لازم را برای ظهور فراهم کرد.

بررسی قیام امام حسین(ع) و تأثیر آن بر ظهور امام زمان(عج)قیام امام حسین(ع) یکی از حوادث بزرگ تاریخ است که بر تمام ابعاد زندگی مستضعفان و عدالت‌خواهان تأثیر گذاشته است. در حقیقت قیام امام مسیری را روشن کرد که به‌خوبی حق از باطل شناخته و حقیقت به عالمیان آشکار شد.

با نگاهی گذرا به یاران امام حسین(ع) می‌بینیم که در بین آن‌ها سیاه و سفید، غنی و فقیر، پیر و جوان، خردسال و نوزاد، افراد باایمان قدیمی و همچنین افرادی که فقط چند روز قبل ایمان آورده‌اند دیده می‌شود، اما همگی در یک امر مشترک هستند و آن هم معرفت به امام زمان(عج) است.

اگر به قیام امام حسین(ع) توجه جدی داشته باشیم خواهیم دید که یکی از شرایط مهم برای قیام ایشان وجود یاران با معرفت بود، از این‌رو می‌توان قیام امام زمان(عج) را از قیام امام حسین(ع) الگوبرداری کرد.

حجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت در این باره به خبرنگار ایکنا از همدان، گفت: با تطبیق و الگوبرداری از قیام امام حسین(ع) و بررسی صفات و ویژگی‌های یاران امام با صفات و ویژگی‌هایی که ائمه در روایات برای امام زمان(عج) توصیف کرده‌اند می‌توان شرایط لازم را برای ظهور فراهم کرد.

وی گفت: در بین یاران امام حسین(ع) می‌بینیم که ایشان هر چقدر به صحنه شهادت نزدیک‌تر می‌شوند بشاش‌تر هستند، حتی شب عاشورا با یکدیگر شوخی می‌کنند و این نشانگر این مطلب است که آن‌ها به استقبال شهادت می‌روند. در روایتی از امام علی(ع) داریم که می‌فرمایند «یاران مهدی خدا را آن‌گونه که هست شناخته‌اند، آنان انصار مهدی هستند در آخرالزمان.»

این کارشناس حوزه مهدویت با بیان اینکه ما هیچ ندیده‌ایم که اصحاب امام حسین(ع) اعتراضی داشته باشند، با دیده منت همه‌ چیز را که امام می‌فرمود قبول می‌کردند و هیچ‌وقت مانع‌تراشی نمی‌کردند، اظهار کرد: یکی از صفات یاران امام زمان(عج) نیز همین است، در روایتی امام صادق(ع) درباره یاران امام زمان(عج) می‌فرمایند که این‌ها برترین اهل هر زمانی هستند و با معرفت‌ترین افراد به امام زمان خودشان.

عبادت و بندگی

وی با بیان اینکه یاران امام حسین(ع) در عبادت و بندگی سرآمد اهل زمان خود بودند، افزود: این افراد در شدت تیرباران نماز اول وقت خود را ترک نکردند. امام علی(ع) در این‌ باره می‌فرمایند که یاران حضرت مهدی(عج) مانند مادران فرزند مرده در دل شب بیدار می‌شوند و در عبادت و بندگی اهل جدیت و تلاش هستند.

این کارشناس حوزه مهدویت گفت: آنچه در ویژگی یاران امام حسین(ع) بسیار حائز اهمیت است امیدواری آن‌ها به آینده است. اصحاب امام حسین(ع) در برابر 30 هزار دشمن ایستادگی کردند، در حالی که دشمن آب را بر آن‌ها منع کرده بود و مرگ بر آن‌ها قطعی بود اما باز هم یک طرف را خندق کندند و یک طرف را آتش روشن کردند تا دشمن نتواند حمله کند، ایشان با وجود قتل یاران امیدوارانه زیستند.

شیری اظهار کرد: یاران امام زمان(عج) نیز امیدوارانه تلاش می‌کنند تا با پیشرفت اسلام زمینه‌های ظهور ایشان را فراهم کنند. در روایتی از ائمه اطهار(ع) درباره یاران امام زمان(عج) آمده است که گویا یاران امام را یک نفر به دنیا آورده است.

ایثار و از خودگذشتگی

وی با بیان اینکه یاران اباعبدالله(ع) نه تنها ایثار داشتند بلکه اهل مواسات نیز بودند، گفت: ایثار به مفهوم بخشیدن چیزی است که خود به آن نیاز داری؛ یاران امام حسین(ع) اهل مواسات بودند به این مفهوم که با وجود اینکه خود به چیزی همچون آب نیاز دارند اما از آن نمی‌نوشند چراکه دیگران به آن محتاج هستند. در شرح حال حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) می‌بینیم که ایشان آب را در اوج تشنگی می‌یابند اما از آن نمی‌خورند.

کارشناس حوزه مهدویت بیان کرد: امام حسین(ع) فرمودند من بیعت را از شما برداشتم و مانعی برای رفتن شما نیست، اما یاران به ایشان فرمودند اگر هزاران بار کشته شویم و خاکستر ما را بر رود فرات بریزند و باز دوباره زنده شویم باز هم با تو به مصاف با دشمن خواهیم شتافت. در روایتی از ائمه(ع) درباره یاران امام زمان(عج) داریم که می‌فرمایند قلب‌هایشان مانند تکیه‌های آهن است، این شجاعت ایشان را نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: یاران امام حسین(ع) با بصیرت کامل تشخیص دادند که چه زمانی باید موضع‌گیری، صلح، جنگ، قیام و از امام خود دفاع کنند. گر چه پس از قیام عاشورا، قیام توابین اتفاق افتاد، اما آن‌ها با بصیرت کافی عمل نکردند. در روایات داریم که یاران حضرت مهدی(عج) بصیرت را بر شمشیرهایشان می‌کشند.

یکی از ویژگی‌های قیام امام زمان(عج) وجود یاران ایشان است، با الگوگیری از ویژگی‌های امام حسین(ع) می‌توان از این ویژگی‌ها در بعد فردی و اجتماعی الگوگیری کرد، چراکه قیام عاشورا یک دانشگاه است که برای انسان‌ها درس آزادگی، امام‌شناسی، خودشناسی، ایثار، مواسات، امید و تلاش را به انسان‌ها می‌دهد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
راضیه ابراهیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - ۱۰:۲۴
0
0
بسیار عالی‌و آموزنده بود.خدارحمت کنه این عالم بزرگ رو
captcha