تشکیل ساختاری واحد برای امور قرآنی را خواستاریم
کد خبر: 3989731
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
مطالبات مدیران مؤسسات قرآنی از دولت سیزدهم / ۲

تشکیل ساختاری واحد برای امور قرآنی را خواستاریم

مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت اصفهان با بیان اینکه ساختار امور قرآنی کشور، بیمار است، گفت: یک ساختار واحد و مشخص در زمینه امور قرآنی ایجاد و همه فعالیت‌ها تحت نظر آن پوشش داده شود.

حسین خاکساری‌هرندی، مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان در گفت‌‌وگو با ایکنا، بیان کرد: از زمان شکل‌گیری مراکز و مؤسسات قرآنی، موانعی بر سر فعالیتشان وجود داشته است. قوانین و معافیت‌های محدود در نظر گرفته شده مانند قانون معافیت مالیات و انشعاب آب، برق، گاز همه ناقص است و مؤسسات در اجرای آن سودی نبردند، چرا که نسبت به قوانین در استان‌ها سلیقه‌ای عمل می‌شود و رویه ثابتی نیست.

وی افزود: در بحث احداث ساختمان مراکز قرآنی، قانون مشخصی نداریم و عوارض شهرداری به مؤسسات فشار آورده است. مشکلات بیمه و قانون کار هنوز پابرجاست. هر ساله بودجه اندکی برای مؤسسات قرآنی در نظر گرفته می‌شد که به درستی نیز تخصیص نمی‌یافت و بیشتر آن نیز در دست نهادهای دولتی است.

این فعال قرآنی با اشاره به شرایط کرونا ادامه داد: در این زمینه نیز قول‌هایی داده شد که عمل نشد از جمله اینکه اینترنت رایگان برای مؤسسات در نظر گرفته می‌شود، قول بهره‌مندی از سامانه متمرکز آموزشی مانند شاد را به مؤسسات داده بودند. جبران خساراتی که در این شرایط به مؤسسات وارد شده نیز از دیگر مطالبات است.

مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن اصفهان در ارزیابی خود از وضعیت حال حاضر مؤسسات، گفت: مؤسسات به دلیل مشکلاتی که به برخی از آن‌ها اشاره شد نمی‌توانند به‌طور شایسته خدمت کنند، بعضی از آن‌ها تعطیل و برخی دیگر هم نیمه فعال شده‌اند. زیرساخت‌ آموزش‌های مجازی نیز در شهرهای کوچک و روستاها نیست، لذا عملاً خروجی خاصی ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اساساً باید از دولت توقع حمایت داشت؟ گفت: دولت در بحث ورزش و هنر کمک می‌کند، البته کمک‌های مردمی نیز باید باشد، الان نیز خیران کمک می‌کنند. اما در بحث وظیفه‌ای که دولت دارد می‌توان گفت قانون اساسی بر مبنای قرآن است، شعارهایی که مسئولان می‌دهند، همه ارادت به قرآن است، اما در عمل کار خاصی انجام نمی‌شود.

مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن اصفهان در پاسخ به این سؤال که چقدر امید به مرتفع شدن چالش‌های مؤسسات قرآنی وجود دارد؟ بیان کرد: با توجه به شعارهای حجت‌الاسلام رئیسی و اینکه مبنای کارشان را بیانیه گام دوم انقلاب قرار داده‌اند و خودشان هم فردی قرآنی و عدالت‌محور هستند، این امید حاصل می‌شود که به موارد قرآنی و کلاً اعتقادی مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان بیشتر پرداخته شود.

وی ادامه داد: با حدود 35 سال سابقه فعالیت می‌گویم که بالاترین مشکل در فعالیت‌های قرآنی در کشور چیدمان ساختار امور قرآنی است. سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، هر کدام برای خودشان فعالیت می‌کنند، بعضی از مؤسسات از سازمان تبلیغات اسلامی و برخی دیگر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند و این دو هماهنگ نیستند، باید یک ساختار برای امور قرآنی مشخص در کل کشور ایجاد شود، آن طور که گفتند هزار پست قرآنی فقط در تهران است، اما چون پراکندگی وجود دارد و وحدت‌رویه نیست، بودجه زیادی برای حقوق و بسیاری از کارهای دیگر مصرف می‌شود.

خاکساری‌هرندی عنوان کرد: برای ورود مؤسسه به فضای کسب و کار نیز باید تخصص لازم وجود داشته باشد، یکی دو مؤسسه هم که وارد این فضا شده‌اند متحمل زیان و خسارت شدند. مثلاً تأسیس مدارس یک کار آموزشی است که در کنارش می‌تواند قرآنی و فرهنگی هم باشد، درآمدزا هم هست، تأسیس فروشگاه محصولات فرهنگی نیز همینطور است، مرکز مشاوره، زبان و کامپیوتر نیز در کنار آموزش‌های دیگر لازم است. الان واقعاً مؤسسات مشکل دارند، علتش هم این است که تأمین نمی‌شوند، ولی نباید کاری کنند که کار اصلی قرآنی‌شان تحت‌الشعاع قرار گیرد.

یادآور می‌شود، مؤسسه مهد قرآن کریم استان اصفهان در سال 85 به ثبت رسمی رسیده است. این مؤسسه کار خود را با آموزش حفظ قرآن شروع کرد و نهایتاً همه رشته‌ها را تحت پوشش قرار داد. الان از 24 شهرستان استان اصفهان در 20 شهرستان شعبه و دفتر دارد، حدود 100 مرکز آموزشی دارد و به 10 هزار نفر در اصفهان خدمات آموزشی ارائه می‌دهد.

سال گذشته از سوی این مؤسسه در کنار آموزش قرآن، مدارس قرآنی نیز با عنوان مدارس حفظ همراه با تحصیل راه‌اندازی شدند. همچنین برای اولین بار دانشگاه از سوی این مؤسسه تأسیس شد که در دفترچه سازمان سنجش نیز با عنوان دانشگاه علمی ـ کاربردی مهد قرآن قید شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha