امکانات و نیروی انسانی توانمند؛ دو عنصر مهم برای تحولگرایی / رئیس‌جمهور مقابل سهم‌خواهی‌ها می‌ایستد
کد خبر: 3989704
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
لاسجردی مطرح کرد:

امکانات و نیروی انسانی توانمند؛ دو عنصر مهم برای تحولگرایی / رئیس‌جمهور مقابل سهم‌خواهی‌ها می‌ایستد

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به شعار تحول‌گرایی رئیس‌جمهور گفت: برای تحول در کشور نیاز به دو عنصر مهم امکانات لازم و نیروی انسانی توانا و مجرب داریم اما در حال حاضر در کشور به لحاظ امکانات در برخی حوزه‌ها زمینه‌های لازم برای تحول وجود ندارد و به لحاظ نیروی انسانی نیز باید گفت تاکنون افراد مطرح شده به منزله وزرای دولت سیزدهم در تراز آن تحول بزرگ نیستند.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شعار تحول حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی و ابزارها و الزامات این تحولگرایی گفت: برای تحول در کشور نیاز به دو عنصر مهم امکانات لازم و نیروی انسانی توانا و مجرب داریم. از این منظر شعار تحول آقای رئیسی با موانعی روبروست که با گذشت زمان شاید بتوان برخی از آنها را برطرف کرد.

وی افزود: در واقع با وجود اینکه موضوع تحول در سرلوحه برنامه‌های آقای رئیسی قرار دارد اما اینکه این تحول عملی بشود، سؤال بزرگی است که ذهن بسیاری از افراد را مشغول کرده است. علت این سؤال آن است که در حال حاضر در کشور به لحاظ امکانات زمینه‌های لازم برای تحول وجود ندارد که شواهد این امر وضعیت متغیرهای اقتصادی، پیچیدگی‌های برخی مسائل اجتماعی، مسائل مربوط به روابط خارجی و مهم‌تر از همه چرخش برخی از امور که دچار مشکل و چالش است، نشان می‌دهد امکانات لازم برای این تحول وجود ندارد.‌


بیشتر بخوانید:


لاسجردی اظهار کرد: برای نمونه تهیه مسکن برای افراد فاقد مسکن نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تأمین گسترده آهن و سیمان است که امروز دچار برخی مشکلات در تولید و تأمین این ابزار و مصالح هستیم و لذا به نظر می‌رسد عملیاتی کردن شعار تحول نیازمند پیش زمینه‌هایی است که برخی از آنها دچار چالش است.

افراد مطرح شده برای هیئت دولت در تراز تحول نیستند

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: مسئله بعد در موضوع تحول، نیروی انسانی متناسب با این شعار است که توانایی تحول‌گرایی را داشته باشد که فعلاً باید منتظر شکل‌گیری دولت سیزدهم و انتخاب وزرا باشیم اما از میان افرادی که تاکنون به عنوان وزیر و عضو هیئت دولت سیزدهم نام برده شده کسی در تراز آن تحول بزرگ نیست، مگر اینکه کسانی که شعار تحول را مطرح می‌کنند آن را اینگونه تعریف کنند که هر کاری دولت قبل انجام می‌داد را انجام نمی‌دهیم که این تحول نیست بلکه تغییر روندهای پیشین است.

وی یادآور شد: تحول ایجاد رویکردهای جدید براساس توانایی‌های داخلی و ارتباطات خارجی جهت فراهم کردن زندگی شایسته و مناسب برای مردم است و لذا دولت باید ابتدا به طور دقیق شعار تحول را معنا کند تا متوجه شویم که دولت چه هدف و مسیری را مدنظر دارد، لذا در حال حاضر برای عملیاتی کردن شعار تحول انگیزه لازم وجود دارد اما زمینه و امکانات لازم در برخی حوزه‌ها برای این شعار دیده نمی‌شود.

ایستادگی رئیس جمهور بر ایده تحول و رد سهم خواهی ها

لاسجردی درباره اینکه سهم‌خواهی و فشار برای حضور در دولت می تواند با تحول‌گرایی تناسبی داشته باشد، گفت: روحیات آقای رئیسی نشان داده که در مقابل فشارها و سهم‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کند. به اعتقاد من اگر ایشان همین رویه را حفظ کند و افراد توانمند و برخوردار از ذهنیت و قدرت کافی برای عملیاتی کردن تحول را انتخاب کنند به طور قطع این سهم‌خواهی‌ها هم کنترل و مدیریت می‌شود و هم در گذر زمان از حجم این فشارها کاسته شده و به نقطه صفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه مسئله مهم ذهنیت شخص رئیس‌جمهور برای عملی کردن اندیشه تحول است، گفت: اگر رئیس جمهور برنامه واقعی برای تحول دارد باید محکم و قاطع بر روی ایده تحول خود بایستد و بر عملیاتی کردن آن پافشاری کند، لذا اگر شعار تحول برمبنای یک اندیشه و فکر مناسب و همه جانبه مطرح شده باشد، می‌توان به موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید امیدوار بود.

استفاده از ابزارهای مختلف برای ارتباط با مردم

لاسجردی درباره ضرورت تحول در نوع رابطه دولت و ملت به واسطه افزایش فاصله میان مردم و دولت در زمان آقای روحانی و ویژگی‌های یک رابطه مطلوب بین مردم و مسئولان گفت: در زمان آقای روحانی هم تلاش شد که این رابطه وجود داشته باشد اما کرونا مانع جدی این رابطه شد. البته با برنامه موسوم به «پنجشنبه‌های افتتاح» سعی شد ارتباط با بدنه اجرایی کشور حفظ شود تا نشان داده شود که به نیازها و توانایی‌های هر استان توجه می‌شود.

وی افزود: با شناختی که از روحیه آقای رئیسی وجود دارد دیدارهای مردمی و سفرهای استانی بیشتر از قبل می‌شود. در عین حال نباید به راحتی از نقش مهم دفتر رئیس جمهور گذشت. اینکه رئیس جمهور بیشتر وقت خود را برای دیدار مستقیم و رو در رو با مردم بگذارد چندان رویه درستی نیست زیرا ایشان رئیس جمهور همه مردم است و اگر  بخواهد با جمعیت زیادی از مردم ملاقات کند چهار سال هم زمان کمی است.

عضو شورای سردبیری خبرآنلاین اظهار کرد: در این راستا باید از ابزارها و امکانات مختلف مانند دفتر ارتباطات رئیس جمهور، پایگاه اطلاع‌‌رسانی شخصی و فضای مجازی برای شنیدن حرف‌ها و مشکلات مردم استفاده کرد. در واقع سخن من این است که تمرکز صرف بر دیدار شخص رئیس جمهور با مردم، دولت را از مسیر اصلی کاری خود دور می کند. این به معنای عدم ارتباط با مردم نیست بلکه بخشی از کار رئیس جمهور و هیئت دولت ارتباط با مردم است و کارهای مهم دیگری مانند برنامه‌ریزی، هزینه درآمدها، بررسی طرح‌های نو و آینده‌نگرانه نیز وجود دارد و لذا لازم است همه اینها با هم دیده شود و دولت موفق مجموعه این مسائل را به صورت متوازن پیش می‌برد.

وی تأکید کرد: اگر دولت سیزدهم موفق شود روندهای نامناسب اقتصادی مانند تورم و گرانی و فضای فشار اقتصادی به مردم را تا حدی بکاهد به طور حتم به نیاز جمعیت زیادی از مردم پاسخ داده شده است.

امکان یا عدم امکان تحول در وضعیت تحریم؟

لاسجردی درباره اینکه تحول و جهش در شرایط تحریم امکان پذیر است یا خیر، گفت: به اعتقاد من دولت می‌تواند یک برنامه‌ریزی براساس توان و استعداد داخلی داشته باشد و در عین حال هر جا نیاز باشد از ابزار مذاکره و ارتباطات خارجی نیز استفاده کند. نکته مهم این است که تحول حتماً باید مبتنی بر یک قدرت باشد. به عبارتی اگر قدرت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نداشته باشیم نمی‌توانیم تحول ایجاد کنیم، لذا دولت سیزدهم باید تمرکز خود را بر روی منابع و توان داخلی بگذارد و در کنار آن از فرصت های خارجی نیز استفاده لازم را بکند و در این صورت می‌توان قدم‌‌های اولیه را برای آن تحول بزرگ را برداشت.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha