تحول نیازمند انتخاب عناصر تحول‌خواه از سوی رئیس جمهور است / احیای اعتماد عمومی؛ پیش نیاز اقدامات دولت
کد خبر: 3989167
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
ابوالقاسم رئوفیان:

تحول نیازمند انتخاب عناصر تحول‌خواه از سوی رئیس جمهور است / احیای اعتماد عمومی؛ پیش نیاز اقدامات دولت

فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به شعار رئیس‌جمهور مبنی بر تحول در شرایط کشور گفت: تحول الزاماتی دارد که در اولین گام در نوع انتخاب کابینه متبلور می‌شود؛ به عبارتی رئیس جمهور به تنهایی نمی‌تواند تحول ایجاد کند و تحول یک گروه تحول‌خواه می‌خواهد که در تصمیم‌سازی و اجرا معطوف به تغییر وضعیت فعلی اقدام کنند.

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مهم‌ترین الزامات اقدامات تحولی در دولت سیزدهم گفت: تحول یک واژه جامع و مانع است و همه آنچه به عنوان شاخصه‌های تحول در دولت مطرح است در درجه اول باید در انتخاب کابینه متبلور شود.

نیاز کشور به تحول در چهار حوزه اساسی

وی افزود: امروز کشور نیازمند تحول در چهار حوزه اساسی مسکن، بهداشت و درمان، تأمین کالاهای اساسی و تأمین امنیت غذایی است تا نگرانی‌ها و دغدغه‌های فراوان مردم برطرف شود و رفع این نگرانی و تحول‌آفرینی در گرو آن است که رئیس جمهور چه افرادی را با چه ویژگی‌هایی برای حضور در دولت انتخاب می‌کند.

رئوفیان اظهار کرد: رئیس جمهور به تنهایی نمی‌تواند تحول ایجاد کند و تحول یک گروه تحول‌خواه می‌خواهد که در تصمیم‌سازی و اجرا معطوف به تغییر وضعیت فعلی اقدام کنند. پس در درجه اول باید منتظر ماند که رئیس جمهور چه افرادی را جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌کند و آنگاه می‌توان قضاوت کرد که امکان تحول وجود دارد یا نه.

برنامه وزرای پیشنهادی؛ شاخص تحول‌گرایی دولت

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: شاید بتوان گفت برنامه وزرای پیشنهادی مهم‌ترین شاخص برای واقعی بودن یا نبودن و به عبارت دیگر امکان عملی شدن شعار تحول به ویژه در چهار حوزه ذکر شده است.

رئوفیان درباره ضرورت توجه دولت سیزدهم به احیای اعتماد عمومی و کاهش فاصله مردم و مسئولان گفت: این امر پیش نیاز و مقدمه هر اقدام دیگر دولت است و رئیس جمهور با تکیه بر اصل بازگشت اعتماد مردم به مجوعه نهادهای حکمیت از جمله دولت می‌تواند اقدامات تحولی خود را به پیش ببرد و امید به آینده را تقویت کند.

شعارهای رئیس جمهور شیب انتظارت مردم را تندتر کرده

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین ابراز کرد: احیای اعتماد وقتی در مسیر شدن قرار می‌گیرد که مردم ببینند رئیس جمهور و دولت در مسیر اجرای وعده‌های تحولی تلاش می‌کنند و به خوبی هم این تلاش ها را مشاهده کنند و آثار آن را در زندگی خود لمس کنند.

وی یادآور شد: شعارها و وعده های رئیس جمهور به ویژه در نطق روز تحلیف، شیب توقعات به حق مردم را تندتر از قبل کرده و رئیس جمهور کار خود را به مراتب سخت‌تر کرده و مردم و احزاب نیز باید ضمن کمک به دولت امر مطالبه‌گری وعده‌ها را جدی بگیرند و ما در هم در حزب اسلامی ایران زمین در جهت تأمین منافع مردم و پیگیری وعده‌های داده شده مطالبه‌گری را در دستور کار خواهیم داشت.

هماهنگی قوا؛ مزیت دولت سیزدهم در آغاز کار

رئوفیان تصریح کرد: البته در کنار تشکیل یک کابینه توانمند، کارآمد و متخصص برای عملی شدن وعده‌ها، قوه قضائیه و قوه مقننه باید با تمام توان به کمک دولت بیایند. خوشبختانه یکی از مزیت‌های دولت سیزدهم این است که هماهنگی و همدلی خوبی از همین ابتدای کار میان قوای سه‌گانه وجود دارد و این مسئله خیلی از موانع پیش روی دولت را در انجام وعده‌ها برطرف می‌کند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد:  خطر و آفتی که این همدلی و هماهنگی را تهدید می‌کند این است که دیگر هیچ بهانه‌ای برای انجام نشدن وعده‌ها وجود ندارد و اگر این تحول اتفاق نیفتد امید و اعتماد مردم به شدت تضعیف می‌شود. امروز قوای سه‌گانه در بالاترین حد هماهنگی و همگرایی نسبت به دوران گذشته هستند و این مسئله توقعات و انتظارات مردم را برای حل مشکلات به شدت بالا برده است.

همگرایی قوا نباید به کاهش نظارت بر عملکرد دولت منجر شود

وی تأکید کرد: تهدید دیگر این هماهنگی و همراهی آن است که منجر به چشم بستن بر روی ضعف‌ها، اشکالات و نقایص احتمالی دولت از سوی قوای دیگر شود و دو قوه دیگر وظایف نظارتی خود را انجام ندهند یا به حداقل برسانند. در واقع نباید از الان مجلس و دستگاه قضا خیلی با خیال راحت عمل کنند و اتفاقاً باید عملکرد دولت را دقیق‌تر از قبل رصد کنند تا خدای ناکرده این هماهنگی به جای فرصت به تهدید تبدیل نشود که در آن صورت کمترین اهمال به اسم همگرایی و یکدستی قدرت بیشترین آسیب‌ها و مفاسد را به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: این خطر از همین روزها با مشاهده مصاحبه برخی نمایندگان مجلس احساس می شود و طوری صحبت می کنند که قرار است با ورود دولت جدید همه مشکلات داخلی و خارجی به راحتی حل شود.

رئوفیان در پایان اظهار کرد: درست است که آقای رئیسی اراده حل مشکلات را دارد اما این منوط به انتخاب یک کابینه قوی و کارآمد و متناسب با شرایط فعلی کشور در کنار نظارت جدی و موشکافانه مجلس نسبت به عملکرد دولت و نظارت فعال از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی و رسانه‌هاست؛ اینها معنای کمک واقعی به دولت است تا دولت نقاط ضعف خود را به خوبی بشناسد و در عین حال در جایی هم که دولت در مسیر درست حرکت می‌کند باید مورد حمایت قرار گیرد و نقاط قوت خود را ارتقا بخشد.

انتهای پیام
captcha