عید قربان جلوه بارز اخلاص و بندگی است
کد خبر: 3985600
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

عید قربان جلوه بارز اخلاص و بندگی است

امام جمعه فردیس گفت: عید قربان زیباترین جلوه بندگی و خضوع خالصانه در برابر خداوند و یادآور خاطره جاودانگی بندگی و ایثار است.

عید قربان جلوه بارز اخلاص و بندگی است

به گزارش ایکنا از البرز، عید قربان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که هر ساله در روز دهم ذی‌الحجه برگزار شده و یادآور جلوه‌ی تعبد، ایثار، اخلاص و عشق به خداوند است و مسلمانان هر سال با گرامیداشت این روز ، اصول و ارزش‌های الهی را همواره مدنظر داشته و برای تبعیت از دستورات و کسب رضایت الهی آماده هرگونه ایثار و فداکاری هستند.

نام دیگر عید قربان، عید الضحی است و خداوند در آیه ۱۰۵ سوره صافات می‌فرماید « فَلَمّا اَسْلَما وَتَلّهُ لِلجَبینِ وَنادَیناهُ اَنْ یا اِبراهیم، قد صدّقت الرّؤیا انّا کذلک نجزِی المحسنین»«هان ای ابراهیم به خوبی انجام وظیفه کردی و ما نیکوکاران را این چنین پاداش خواهیم داد».

آنچه در عید قربان بر ابراهیم و اسماعیل گذشت
در صبحی دلکش، اسماعیل دست در دست پدر، در صحرای منی، به سوی قربانگاه پیش رفت و خوشحال بود از این که خداوند متعال، او را برگزیده است؛ آن‌گاه ابراهیم با دست‌هایی محکم و استوار خنجر در حنجره اسماعیلش نهاد تا سر از پیکر عزیزش جدا کند؛ تیغ بر گلوی فرزند می‌چرخید، ولی نمی‌برید گویی معجزه‌ای رُخ داده بود. ناگهان قوچی برای قربانی شدن در پیش چشمان ابراهیم نمایان شد و هاتفی ندا داد «ابراهیم! تو از این آزمون سربلند بیرون آمدی؛ پس دوستی خد گوارایت باد!» امروز نیز حاجیان، در موسم حج، به درگاه خداوند قربانی می‌کنند تا بگویند: «خداوندا! ما نیز چون ابراهیم تسلیم توییم. پس در این روز زنجیرهای اسارت و تعلقات را می‌بریم تا بیش از پیش به تو نزدیک شویم.»

و این‌گونه بود که ابراهیم و اسماعیل به عموم جهانیان نشان دادند که آنچه عیار گوهر انسانیت را بالا می‌برد و او را موجودی شریف می‌گرداند، همان حالت خضوع و تسلیم در برابر حق تعالی است.

اعمال این روز
عید سعید قربان فرصت بسیار خوبی است تا مؤمنان، با انجام عبادات، به پروردگار خویش تقرب یابند. در کتاب‌های ادعیه، علاوه بر بیان فضیلت و اهمیت این روز بزرگ، اعمال بسیاری مخصوص این روز ذکر کرده‌اند، از جمله اعمال مستحب در این روز، غسل کردن است که بسیار بر آن تاکید شده؛ همچنین برگزاری نماز عید است که بهتر است زیر آسمان(مکان بدون سقف) خوانده شود. از اعمال مستحب دیگر در این روز، قربانی کردن و تناول از گوشت قربانی است و نیز وارد شده است که در این روز، دعای شریف ندبه و همچنین دعای مخصوص امام سجاد قرائت شود پس شایسته است، در این روز، بدون آنکه وقت خود را به بطالت بگذرانیم، با انجام این اعمال، مورد رحمت و عنایت پروردگار خویش قرار گیریم.

قنوت نماز عید قربان
در قنوت نماز عید قربان،‏ این دعا خوانده می‌شود: «اللهم اهل الکبریاء و العظمة و اهل الجود و الجبروت و اهل العفو و الرحمة و اهل التقوی و المغفرة اسالک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسالک خیر ما سالک به عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون».

قرائت دعای ندبه، زیارت امام حسین(ع)، ذبح قربانی حتی از سوی کسانی که در حج حضور ندارند از دیگر اعمال سفارش شده برای این روز است و ناگفته نماند که گرفتن روزه در روز عید قربان حرام است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ایمانی، امام جمعه فردیس با اشاره به عظمت عید قربان به ایکنا می‌گوید: عید قربان زیباترین جلوه بندگی و خضوع خالصانه در برابر خداوند و یادآور خاطره جاودانگی بندگی و ایثار است، عید نزدیک‌شدن دل‌هایی است که به قرب الهی رسیده‌اند و در مسیر قرب الهی، گذشتن از دل‌بستگی‌ها و گردن نهادن بی‌چون‌وچرا در برابر امر خدای متعال تنها کلید ره یافتن در زمره صابران و بندگان حقیقی است.

وی افزود: گرچه حج امسال همچون سایر مناسک و مراسمات تحت تأثیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته است، اما نمایش پرشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی در مناسک حج و عید سعید قربان جلوه‌ای است از امتی یکپارچه، پویا و بالنده که همه‌ساله رساتر از گذشته دعوت اسلام را به عدالت و آزادگی، ایمان و پرهیزگاری، نیکی و پاکی فریاد می‌زند و احساس غرور، امید و اقتدار را در دل هر مسلمانی زنده می‌کند و آینده‌ای روشن را برای امت اسلامی بشارت می‌دهد.

این مسئول با اشاره به اعمال عید قربان، گفت: در کتب ادعیه و مفاتیح به نماز، روزه و غسل اشاره شده است اما با فضیلت‌ترین اعمال که در روایات نیز بسیار به آن تاکید شده، رسیدگی به فقرا است و همچنین با توجه به وضعیت نابسامان اجتماعی به علت شیوع ویروس کرونا، توجه بیشتری در این زمینه لازم است.

ایمانی در پایان با تاکید بر اینکه در این ایام با توجه به شیوع ویروس کرونا باید نکات بهداشتی به دقت رعایت شود، افزود: حفظ جان مسلمین واجب است از همین رو باید توصیه‌های بهداشتی را در اجتماعات و مراسمات اعیاد قربان و غدیر و همچنین ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفر مدنظر داشته باشیم.

 

انتهای پیام
captcha