برگزاری عصر شعر عدالت در فارس / عدالت اساس جهان هستی است
کد خبر: 3980707
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵

برگزاری عصر شعر عدالت در فارس / عدالت اساس جهان هستی است

همزمان با هفته قوه قضائیه، نخستین جشنواره عصر شعر عدالت فارس با معرفی شاعران برگزیده و با حضور جمعی از شعرا و ادبای برجسته استان در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایکنا از فارس، همزمان با هفته قوه قضائیه، نخستین جشنواره عصر شعر عدالت به همت معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس و با حضور جمعی از شعرا و ادیبان برجسته استان امروز، 7 تیرماه در شیراز برگزار شد.

سیدمصطفی بحرینی، دادستان انقلاب اسلامی استان فارس در این مراسم با اشاره به اهمیت عدل و عدالت در کلام مولای متقیان حضرت علی(ع) که می‌فرمایند العدل اقوی اساس، عدل سنگ زیرین بنیاد اسلام است، گفت: انبیا و اولیای الهی مردم را به عدل و عدالت دعوت کردند و در واقع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه عدل و داد بنا و پایه‌ریزی شده است و عدل و عدالت،  محوری است که افراد  جامعه را به هم نزدیک و در کنار یکدیگر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی می‌تواند از ظرفیت و خلاقیت شاعران و ادیبان در مقوله عدالت‌محوری بهره‌برداری و استفاده کند، گفت: امروز شاهد مشکلات و مسائل عدیده‌ای در سطح جامعه هستیم و استعداد جوانان در مقوله‌های مختلف مادی و معنوی مغفول مانده است بنابراین همه ما باید با اقدامات فرهنگی و معنوی مناسب در راستای رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی گام برداریم و همه ما در این راه مسئول هستیم.

دادستان عمومی انقلاب اسلامی فارس بیان کرد: در رفع مشکلات اجتماعی همه مردم سهیم هستند و همه باید خود را مکلف و متعهد به اصلاح امور جامعه بدانند.

بحرینی تأثیر شعر و نوشته‌های ادبی شعرا و نویسندگان اشاره کرد و گفت: تأثیر یک شعر و حتی یک مصرع و نوشته ادبی ممکن است از چندین حکم قاضی بیشتر باشد بنابراین اندیشمندان، شعرا و نویسندگان  با اقدامات فرهنگی خود در راستای اجرا و تحقق عدالت که وظیفه اصلی دادگستری و دستگاه قضایی است همکاری و کمک کنند.

ارسلان اشرافی، معاون منابع انسانی و فرهنگی دادگستری استان فارس نیز با اشاره به اینکه حقوق و ادبیات ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، گفت: نقش دستور زبان، قواعد و نیز صنایع ادبی در نگارش قواعد حقوقی، وضع قانون و به ویژه اتقان آرای قضایی، امری مسلم و انکارناپذیر است و از دیگر سو، فهم قواعد خشک و کلیشه‌ای حقوق بدون توجه به این قواعد و صنایع ادبی دشوار و پیچیده است.

وی تصریح کرد: معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری فارس از سال 1393 تاکنون در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات تخصصی حقوق و همایش‌ها و جشنواره‌های مربوط به علم حقوق و فن قضا، کارگاه‌های آموزشی ادبی، همایش‌ها، جشنواره‌ها و عصر شعر ادبی را در برنامه کاری خود قرار داده است.

اشرافی به برخی از این همایش‌ها و جلسات ادبی از جمله جلسات بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، حافظ شیرازی، عصر شعر انقلاب اسلامی با موضوع «طلوع خورشید»، عصر شعر عاشورایی با موضوع «مرثیه آفتاب»، عصر شعر انقلاب اسلامی با موضوع «ترنم سپیده» و غیره که با  استقبال خوب و بی نظیر قضات و کارکنان دادگستری فارس، اساتید و دانشجویان و شعرا و فرهیختگان استان فارس برگزار شد اشاره کرد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس در خصوص نخستین جشنواره شعر عدالت نیز گفت: این جشنواره با حضور شاعران بلندپایه و با دبیری غلامرضا کافی، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار شد.

وی به اهمیت عدالت در اشعار شاعران پارسی‌گو اشاره کرد و گفت: یکی از قدیمی‌ترین مفاهیم حقوقی، اقتصادی، ادبی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، فلسفی و کلامی در جهان هستی، مفهوم عدالت است و  واژه عدل و مشتقات آن، بیش از بیست بار در قرآن کریم آمده است و عدل در لغت، به معنی داد و مساوات است.

اشرافی با اشاره به اینکه عدالت به لحاظ اهمیت والایی که دارد، زیرشاخه‌های فراوانی پیدا کرده است، گفت: عدالت سیاسی، عدالت فردی، عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، عدالت قضایی و ... و در تقسیمات ریزتر، مثلاً در حقوق کیفری، «جرایم علیه عدالت قضایی» همانند رشا و ارتشا و شهادت دروغ که در تاریخ حقوق پیشینه‌ای کهن دارد برخی از این زیرشاخه است.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس با بیان اینکه عدالت پایه و اساس جهان هستی است، به بیتی از حافظ «دور فلکی یکسره بر مَنهَج عدل است / خوش باش که ظالم نبرد بار به منزل» اشاره کرد و گفت: هر چند سخن گفتن از عدل و داد، راحت است ولی عمل بر وفق موازین عدالت، بس دشوار است.

وی در پایان سخنان خود در نخستین جشنواره شعر عدالت گفت: امیدواریم دستگاه قضایی با همت و تلاش همه قضات و کارکنان  خود ضمن همکاری آحاد مختلف جامعه، در پیشبرد رسالت اصلی خویش که همان احقاق حق و اجرای عدالت است گام‌های مؤثرتری بردارد.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از 8 نفر از شاعران برگزیده که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بودند، تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha