جذب دانش‌پژوه دکتری رشته قرائات در جامعةالمصطفی(ص)
کد خبر: 3980086
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
امینی طهرانی خبر داد:

جذب دانش‌پژوه دکتری رشته قرائات در جامعةالمصطفی(ص)

مدیر گروه علوم و فنون قرائات مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) العالمیة از ایجاد مقطع دکتری رشته قرائات در این مرکز و چند گرایش در رشته علوم و فنون قرائات خبر داد.

ارسال/ ایجاد مقطع دکتری رشته قرائات در جامعة المصطفی(ص)حجت‌الاسلام والمسلمین محمد امینی طهرانی، مدیر گروه علوم و فنون قرائات مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: بیش از ده سال است که در مدرسه عالی قرآن  و حدیث  مجتمع آموزش عالی امام خمینی وابسته به جامعة المصطفی گروهی به عنوان علوم و فنون قرائات راه‌اندازی شده است و کار خودش را با سطح ارشد و سطح 4 علوم و فنون قرائات آغاز کرد؛ در این دو رشته از استادان خبره در تفسیر و علوم قرآنی و فنون قرائات مانند استاد محمدرضا شهیدی‌پور، کریم دولتی و استاد شهریار پرهیزکار، محمدرضا ستوده‌نیا استفاده شد.

وی افزود: هدف از برگزاری این رشته‌ تربیت قراء برجسته همراه با دانشی است که برای قاری لازم است، ضمن اینکه تربیت داور و مربی و مدیران قرآنی هم از اهداف این رشته بوده است؛ رشته علوم و فنون قرائات در کشور بی‌سابقه بود و چنین گروهی را قبل از این نداشتیم. با پیگیری مسئولان المصطفی(ص) از جمله استاد رضایی اصفهانی و تلاش استادان دیگر، این رشته مصوب شد و در حد دکترای قرائات دانشجو می‌پذیرد. 

امینی طهرانی بیان کرد: هدف از ایجاد این مقطع، تربیت قاریان و استادان تراز اول قرائت در سطح جهان اسلام است تا با تبحر علمی به تلاوت و آموزش آن بپردازند و آبروی شیعه باشند؛ تهمتی قدیمی متوجه شیعه بوده است که به قرائت قرآن اهمیت چندانی نمی‌دهد، ولی ایجاد این مقطع و تربیت قاریان عالم به علوم و فنون قرائات می‌تواند این مباحث را خنثی کند.

مدیر گروه علوم و فنون قرائات مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تصریح کرد: این رشته می‌تواند قاریان و استادان قرآنی را به همه زوایای علوم و فنون ظاهری قرآن مانند علم تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن، نغمات قرآنی، آواشناسی، مباحث حجت‌های قرائات، قرائات سبعه و عشره و شاذ، تاریخ قراء و قرائات و مباحث مربوط به شیوه تدریس قرآن و قرائت مسلط کند.

گرایشات 3 گانه

وی اضافه کرد: از این مباحث به لحاظ نظری علوم و در مرحله اجرا به فنون تعبیر می‌شود؛ همچنین دکتری قرائات به سه گرایش تقسیم می‌شود؛ یکی نسخه‌شناسی؛ ما نیاز به متخصصانی برای نسخه‌شناسی مصاحف قرآن کریم داریم تا به احیای نسخ خطی خود قرآن همچنین نسخ خطی مربوط به قرائات و علوم قرآن بپردازند؛ گرایش دیگر اصول و مبانی قرائات است که به رابطه مباحث نظری و عملی قرائت، تفاوت و شباهت‌های قرائات سبعه و عشره و مبانی شیعه و سنی در این زمینه می‌پردازد، همچنین گرایش دیگر تنغیم و نغمات قرآنی است. دانش‌پژوه در کنار مباحث نظری صورت و لحن، مباحث فنی نغمات را هم یاد می‌‍گیرد و مخصوص کسانی است که استعداد ویژه در صوت و لحن دارند. 

امینی طهرانی تصریح کرد: پذیرش دانش‌پژوه در این رشته و گرایشات مخصوص دانش‌پژوهان ایرانی و صرفاً طلاب حوزه‌های علمیه نیست و دانشجویانی که می خواهند دکترای وزارت علوم را در قرائت داشته باشند، می‌توانند وارد این رشته‌ها و گرایشات شوند. 

مدیر گروه علوم و فنون قرائات مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، اظهار کرد: همچنین مقطع کارشناسی حفظ و معارف قرآن هم از رشته‌هایی است که در وزارت علوم دنبال کرده‌ایم و در آستانه ابلاغ برای گرفتن دانش‌پژوه است؛ ضمن اینکه کارشناسی تربیت معلمی قرآن کریم را هم پیگیری می‌کنیم. این رشته‌ها صرفاً برای طلاب نیست و دانشجویان هم می‌توانند وارد این مقاطع طبق ضوابط جامعة المصطفی(ص) شوند و دریافت هزینه از دانشجو هم بستگی به شرایط داوطلب دارد. 

وی با بیان اینکه سه سال است که بنده مدیر گروه علوم و فنون قرائات هستم، گفت: در اینجا از فرصت استفاده کنم و از زحمات استاد ارجمند آقای شهیدی‌پور که هشت سال مدیریت گروه را بر عهده داشتند قدردانی کنم؛ ایشان به علت بیماری و مراقبت‌های پزشکی مجبور به کناره‌گیری شدند، ولی سرمایه علمی بزرگی برای المصطفی(ص) هستند و از وجود ایشان به صورت مجازی استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha