صدور حکم جایگزین حبس برای ۱۱۰۰۰ نفر در مازندران
کد خبر: 3979273
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

صدور حکم جایگزین حبس برای ۱۱۰۰۰ نفر در مازندران

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: در سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۷ نفر حکم جایگزین حبس صادر شده و تلاش شد از موارد جایگزین حبس همچون؛ فعالیت فرهنگی، خدمات شهری، آزادی مشروط، تعویق صدور حکم، جریمه، پابند الکترونیک و... بهره‌گیری شود.

صدور حکم جایگزین حبس برای ۱۱۰۰۰ نفر در مازندرانبه گزارش ایکنا از مازندران، حجت‌الاسلام اکبری، رئیس کل دادگستری مازندران، امروز، یکم تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه که در این اداره کل برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد همه شهدا و شهید بهشتی که معمار قوه قضائیه بود، گفت: حماسه درخشان و ارزشمند ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را به همه مردم و آحاد ملت تبریک می‌گوییم و برای رئیس قوه قضائیه که از طرف مردم به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شدند، ضمن تبریک و آرزوی موفقیت تأکید دارم مجموعه دستگاه قضائی به دولت منتخب مردم همکاری و همیاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سال گذشته دادگستری استان با مجاهدت فراوان همه قضات و کارمندان جهت سرعت‌بخشی به رسیدگی دعاوی و پرونده‌ها تلاش خوبی داشتند و توانستند ۳۴ درصد مانده پرونده‌ها را کاهش دهند.

اکبری تصریح کرد: حدود ۱۵۸ هزار و ۱۸۷ پرونده موجودی اول سال ۱۳۹۹ بوده که ۷۷۶ هزار و ۲۸۰ پرونده جدید آمده و از این تعداد ۸۲۹ هزار و ۲۸۸ پرونده رسیدگی و مختومه شده است. رسیدگی در هم شعب با یک سرعت قابل توجه همراه بوده و نشان از یک حرکت جهادی و بسیج‌وار دارد.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: سیاست کاهش پرونده وارده به دادسرا‌ها که در قالب برنامه‌های پیشگیرانه موفقت‌آمیز بوده و تا کنون ۱۱ درصد از ورود این پرونده‌ها به محاکم حقوقی کاهش یافته است. اما تعداد پرونده‌های یکتا در شورای حل اختلاف ۴۵ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و معوق تا قبل از سال ۱۳۸۸ در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: خوشبختانه پرونده‌های مسن (با قدمت یکسال به بالا) در سال ۱۳۹۹، ۱۵ هزار و ۴۶۴ پرونده بود که نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته ۷۷ درصد کاهش یافته است.

اکبری با بیان اینکه رسیدگی به پرونده تجدید نظر تقریباً بروز شده است، گفت: معتقدیم سرعت و دقت باید در تعیین تکلیف پرونده‌ها مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه در گذشته بیش از ۳۵۰ شعبه نامتعارف (داشتن بیش از ۲۰۰ پرونده) داشتیم، افزود: با تلاش‌هایی که انجام شد تا کنون شعب نامتعارف به کمتر از ۵۰ شعبه رسیده است.

رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه در نظام حقوقی اسلام زندانی کردن و حبس افراد منکر است، گفت: ما معتقدیم زندان برای آن دسته از مجرمینی است که اگر آزاد شوند افراد جامعه از وجود آن‌ها متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۷ نفر حکم جایگزین حبس صادر شده است، ادامه داد: تلاش شد برای حبس‌زدایی از موارد جایگزین حبس همچون؛ فعالیت فرهنگی، خدمات شهری، آزادی مشروط، تعویق صدور حکم، جریمه، پابند الکترونیک و... بهره‌گیری شود.

اکبری گفت: در این دوره از ظرفیت عفو نسبت به همه سال‌ها بیشتر استفاده شد و ۲۰۹ درصد میزان بهره‌مندی را از عفو مقام معظم رهبری داشتیم. در سال ۹۹ بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال از معوقات بانکی وصول شده است و رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: سال ۹۹ نسبت به سال گذشته به جز در سرقت با کاهش جرائم مواجه هستیم و خوشبختانه در برخی جرائم مانند سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف و... به صفر رسیده است.

انتهای پیام
captcha