رأی‌دادن انجام وظیفه است / چرا برخی مسئولان گرفتار انحراف شدند؟
کد خبر: 3976528
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
پاسخ رحیم‌پور ازغدی:

رأی‌دادن انجام وظیفه است / چرا برخی مسئولان گرفتار انحراف شدند؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر رأی بدهیم، ولی به نتیجه مدنظر ما نرسد، ما انجام وظیفه کرده‌ایم؛ وظیفه ما نهایت تلاش برای مبارزه با فساد و انحرافات است؛ دشمنی و توطئه هیچ وقت تمام نمی‌شود و از خلقت آدم بوده و تا قیامت هم خواهد بود.

ارسال/ رای‌دادن انجام وظیفه است/ چرا برخی مسئولان گرفتار انحراف شدند؟به گزارش ایکنا، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، 19 خردادماه در نشست انتخاب اصلح که به همت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، گفت: سؤالی که وجود دارد، این است که کسانی مدتی مثلاً در سپاه بوده و حتی رئیس جمهور بوده‌اند، ولی بعد از مدتی مبانی آنها تغییر و رویکردشان عوض می‌شود، آیا ساختار در تغییر این افراد مؤثر نیست؟ برخی فکر می‌کنند این مشکلات صرفاً ناشی از ساختار است. منکر تأثیرگذاری تشکیلات و جناح‌ها نیستم، گاهی عدم گفت‌و‌گوی سالم اخلاقی منطقی و برادرانه میان اشخاص و جناح‌ها و مسئولان کشور سبب ایجاد لجاجت و کینه می‌شود و افراد را به سمت انحراف هل می‌دهد؛ برخی افراد با حسن نیت و با قصد خدمت می‌آیند، ولی به تدریج بعد از چند سال مسئولیت، فرد کم می‌آورد و نمی‌تواند توقعات را برآورده کند و مسیر خود را تغییر می‌دهد.

وی با بیان اینکه نقش اصلی در انحراف افراد نهایتاً با خود آنان است، افزود: کار به جایی می‌رسد که برخی در انتخابات شعارهای ضد مبانی و مخالف با نظام می‌دهند، از طرفی از خانواده شهدا گفته و از طرف دیگر هم در مورد حجاب نظرات هنجارشکنانه می‌دهند؛ گرچه این رأی جمع کردن، حرام و غیرصادقانه و مبتنی بر خیانت است.

رحیم‌پور افزود: البته فارغ از اینها انسان‌ها دائما در حال تغییر هستند؛ کسانی در صف اول انقلاب بودند، ولی به دلیل جاه‌طلبی، بی‌صبری، جهل، سطحی‌نگری و شهوت و قدرت ابتدا بی‌تفاوت شده و بعداً همراه با دشمنان می‌شوند و برای انتقام به اصل نظام و امام و انقلاب ناسزا می‌گویند، بنابراین وقتی خود ما صبر و تحمل نداریم، منشأ اصلی این رویکردها خودمان هستیم.

نقش لجبازی‌ و نبود گفت‌وگوهای سالم حزبی در انحراف برخی مسئولان

رحیم‌پور اضافه کرد: کسانی را می‌بینیم که در دهه 60 و 70 مسئولیت بالا داشتند، ولی به دلایلی که به خواسته‌هایشان نرسیدند شروع به لگدزدن به مبانی و همه چیز کرده‌اند که این مشکل، درونی ما هست که هدفمان را فراموش می‌کنیم. به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی، گاهی انسان ضربه اول را برای خدا می‌زند، ولی ضربه دوم برای خدا نمی‌زنیم، بلکه برای انتقام از شخص و سیستم و گروه است؛ یعنی مسئله خدایی، شخصی می‌شود. کسانی به تدریج با امام و انقلاب درگیر شدند که سوابق سیاسی خوبی هم داشتند. بازرگان، قطب زاده و منتظری و ... دچار وساوس مختلف مانند استبداد رأی، بازی خوردن و قدرت‌طلبی شدند.

عبرت بلعم باعورا

وی افزود: قرآن کریم به کسانی مانند بلعم باعورا اشاره کرده که به شدت معنوی و عرفانی و متقی و خدا آیاتش را به او نشان داده بود و از بزرگان خط موسی(ع) است، ولی چون قدر این نعمات را ندانست، زمین‌گیر شد؛ او نفهمید که خدامحوری و اخلاص با مقام و زور و قدرت و شهوت‌طلبی قابل جمع نیست؛ کارش به جایی رسید که خدا او را به سگ تشبیه کرده است که سیری‌ناپذیر است. در برخی روایات بیان شده که وی آنقدر تقرب داشت که مستجاب الدعوده بود؛ پس ممکن است کسی تا این حد اوج بگیرد، ولی سقوط کند، بنابراین اینکه شاگردان خاصی از امام مجتهد بودند، ولی بعدا در رادیو صدام علیه امام و انقلاب تبلیغ کردند و گفتند خمینی دین ندارد، روند غیرمنتظره نیست؛ این فرایند و روند بوده و هست و خواهد بود؛ البته من همه چیز را سیاه و سفید نمی‌بینم و قصورها و لجبازی‌ها، عدم تفاهم و تحمل در طرف‌های مختلف قضایا را هم اثرگذار می‌دانم، ولی تصمیم نهایی بر عهده خود فرد است. هیچ کسی نمی‌تواند ما را بی‌دین و خائن و ضد‌انقلاب کند و در نهایت خود فرد تصمیم می‌گیرد خیانت کند یا خدمت.

وی افزود: گاهی این پرسش مطرح است که ما در دوره‌های قبل رأی دادیم ولی به آنها که رأی دادیم، خلاف مسیر انقلاب رفتند و اتفاق مثبتی برای کشور نیفتاد؛ پاسخ می‌دهم که این مسئله رفع تکلیف از ما نمی‌کند، کسی که از نظراتش برگشت و خیانت کرد و به مبانی پشت کرد، خودش مسئول عمل خودش هست.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: همچنین پرسیده می‌شود که ما رأی می‌دهیم ولی مانند دوره فعلی کسی روی کار آمده که مدنظر ما نبوده است؛ پاسخ این است که قرآن فرموده شما مسئول عمل خود هستید و نه دیگری البته یکی از این اعمال که ما مسئول آن هستیم، مبارزه و افشاگری با انحرافات و رفتارهای خلاف دین است.

هر کسی مسئول عمل خویش است

عضو شورای عالی انقلاب فرهگی تصریح کرد: البته توقع اینکه همه در مسیر حق باشند، درست نیست حتی در دوره ظهور هم اختلاف دیدگاه و سلیقه و اختلاف تقواها وجود دارد و همه چیز یکدست نمی‌شود. در این دوره هم نه اینکه ظلم و فسادی نباشد، اما رژیم واحد انقلابی مردمی در دنیا ایجاد می‌شود. قرآن فرموده اگر می‌خواستیم همه شما را یک امت واحده در جهان قرار می‌دادیم، ولی این طور نخواستیم.

وی با آیه 112 انعام «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ»، تأکید کرد: قرآن فرموده نظام عالم طوری طراحی شده است که حتی همه مردم گوش به اوامر پیامبران هم نمی‌دهند؛ دو راه عدالت خواهی و ستم‌پیشگی فراروی انسان است تا آزمایش شود. همواره جبهه دشمن باید فعال باشد وگرنه اگر سراسر جبهه حق باشد که پیروان حق هنری نکرده‌اند.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: آیه شریفه فوق فرموده است که بدون استثنا برای هر پیامبری دشمنی از جن و انس و شیطان قرار دادیم که این دشمنان خودشان پنهانی به همدیگر خط می‌دهند و یکدیگر را تقویت می‌کنند، تقسیم کار در داخل و خارج می‌کنند و جنگ روانی، دروغگویی، شایعه‌پراکنی و به تعبیر قرآن، زخرف القول غرورا را در دستور کار قرار می‌دهند و هدفشان بازی دادن و فریب مردم است. خدا تأکید کرده «وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ»، اگر ما می‌خواستیم هرگز به چنین قدرت و امکاناتی نمی‌رسیدند.

رأی دادن، انجام وظیفه است

وی گفت: بنابراین اگر رأی بدهیم ولی به نتیجه مدنظر ما نرسد، ما انجام وظیفه کرده‌ایم، وظیفه ما نهایت تلاش برای مبارزه با فساد و انحرافات است؛ دشمنی و توطئه هیچ وقت تمام نمی‌شود و از خلقت آدم بوده و تا قیامت هم خواهد بود و ما نباید به دامان شیاطین بیفتیم؛ تکامل انسان بدون تضاد ممکن نیست و عالم تکوین اینطور آفریده شده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: نامزدها در انتخابات و در بحث‌ها شروع به تهمت و حرف‌های خلاف قانون اساسی و حتی اسلام می‌زنند، برخی قومیت‌ها و شیعه و سنی را تحریک می‌کنند یا حجاب را زیر سؤال می‌برند، سالها قبل رئیس جمهوری داشتیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی حجاب را زیر سؤال برد؛ یعنی در نظر اینها، امنیت و عفت اخلاقی و دین بود و نبود فرقی ندارد. مهم این است که ما حکومت بکنیم، کسانی داشتیم که له‌له دارند تا با آمریکایی‌ها عکس یادگاری بگیرند. کسانی که تهذیب نفس کافی ندارند به دشمن اعتماد می‌کنند، ولی به مردم خودشان اعتماد ندارند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: نگوییم ما این همه مقاومت کرده‌ایم و می‌کنیم و در انتخابات‌ها شرکت می‌کنیم، ولی چرا وضع این طور است؟ فساد و بی‌اخلاقی و دزدی و دروغ هست؟ این سنت الهی است و تا قیامت هم خواهد بود، فرصت دنیا محدود به چند دهه عمر است که انسان بتواند انسان بیاید و انسان بیرون برود؛ البته ما وظیفه امر به معروف و نهی از منکر داریم، باید کسانی را انتخاب کنیم که مشکلات را کاهش دهند، ولی تصور نکنیم اختلافات و فسادها تمام خواهند شد.

انتهای پیام
captcha