تجلیل از نام‌آوران تاریخ، فرهنگ و هنر مازندران در بابلسر
کد خبر: 3973116
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰

تجلیل از نام‌آوران تاریخ، فرهنگ و هنر مازندران در بابلسر

اختتامیه همایش ملی «مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» عصر دیروز، اول خردادماه با تجلیل از ۶ چهره نام‌آور تاریخ، فرهنگ و هنر مازندران به کار خود پایان داد.

تجلیل از ۶ چهره نام‌آور تاریخ، فرهنگ و هنر مازندران در بابلسربه گزارش ایکنا از مازندران، به نقل از روابط عمومی دانشگاه مازندران، اختتامیه همایش ملی مازندران شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عصر دیروز، 1 خرداد با تجلیل از 6 چهره نام‌آور تاریخ، فرهنگ و هنر مازندران به کار خود پایان داد.

بر اساس این گزارش، این مراسم که با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد، از استاد سیدمحمدعلی کاظمی و محمدرضا اسحاقی در بخش موسیقی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد شفیعی مازندرانی در بخش خوشنویسی تجلیل به عمل آمد.

همچنین از استاد حسن فاضلی، مرحوم قاسملی ایرانمنش و استاد جهانگیز نصر اشرفی به واسطه سرپرستی گروه تدوین دانشنامه پنج جلدی مازندران نیز تقدیر شد.

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام محمود دیانی، دبیر همایش ملی مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این مراسم با تقدیر از حامیان این رویداد مهم علمی و فرهنگی، بر ضرورت حمایت بیشتر مسئولان از برگزاری چنین رویداد‌های فاخری در جامعه تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه مازندران در طول تاریخ مهد فرهیختگان و شخصیت‌های بنام علمی، فرهنگی و دینی بوده است، افزود: نسبت به این میراث ارزشمند مسئولیت داریم و باید در معرفی آن‌ها به جامعه بیشتر تلاش صورت پذیرد.

رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری با بیان اینکه مازندران در حوزه فرهنگی، فلسفی و فقهی دارای چهره‌های فاخر و برجسته‌ای است که باید از آن‌ها تکریم و تجلیل شود، تصریح کرد: امروز باید الگو‌های فاخر فرهنگی، علمی و دینی بیش از پیش به جامعه معرفی شوند.

حجت‌الاسلام دیانی با اشاره به اینکه مازندران در ۳۵۰ سال اخیر میراث‌دار تفکر عقلانی بوده است، اظهار کرد: بی‌توجهی به میراث ارزشمند مازندران در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و دینی زیبنده نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در طول برگزاری همایش ملی مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از ظرفیت اساتید و فرهیختگان علمی، فرهنگی و دینی بسیاری بهره گرفته شده است، تصریح کرد: تلاش کردیم در این رویداد فاخر علمی و فرهنگی، دستاورد مناسبی برای رشد و توسعه استان در عرصه‌های مختلف داشته باشیم.

همچنین در بخش پایانی این رویداد مهم علمی و فرهنگی از مقالات برگزیده همایش ملی مازندران شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور مسئولان تجلیل به عمل آمد.

بر اساس این گزارش نوبت صبح همایش ملی مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با ارائه هشت مقاله برگزیده در دانشگاه مازندران برگزار شد.

در این بخش، مقاله «حکما و متعلمان مازندران در گذر تاریخ» توسط حجت‌الاسلام عبدالرحمن باقرزاده و مقاله «باغ‌های ایرانی مازندران، الگویی در طراحی بوستان‌ها و فضا‌های شهری در منظر شهری معاصر» از سوی وحید حیدرنتاج از استادان دانشگاه ارائه شد.

همچنین مقاله برگزیده «تحلیل گفتمان شمایل‌نگاری بنا‌های مذهبی مازندران در دوره قاجار» توسط فتانه محمودی و هامون مهدوی و همچنین مقاله برگزیده «ارزیابی نقش جغرافیا در تداوم حیات باوندیان اسپهبدیه» از سوی رضا شجری قاسم خیلی و زمانه حسن نژاد ارائه شد.

در ادامه همایش، مقاله برگزیده «جلوه‌های هنر اسلامی در کاروان سرا‌های مازندران با تأکید بر کاروانسرای گدوک و کمبوج» از سوی مصطفی رستمی و خورشید مهدوی و همچنین مقاله «مطالعه جغرافیای تاریخی پنج رود بزرگ شرق مازندران» و «پیشنهادی برای وجه تسمیه نام دریای کاسپین» از سوی مهدی خلیلی و ایرج رضایی ارائه شد.

علاوه بر این، مقاله برگزیده «ویژگی‌های تاریخ نگاری مرعشی از سوی عباس پناهی» و همچنین مقاله «دورنمای آثار سیاست‌ها و برنامه‌های گردشگری هوشمند بر تاب آوری اقتصادی استان مازندران» از سوی محمد قربانی ارائه شد.

گفتنی است؛ در پایان این همایش از کتاب و لوح فشرده مجموعه مقالات همایش مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha