پژوهش‌هایی مرتبط با سلامت معنوی و عرفان در حال انجام است
کد خبر: 3973076
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
عباسعلی براتی:

پژوهش‌هایی مرتبط با سلامت معنوی و عرفان در حال انجام است

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) گفت: ارتباط بین سلامت معنوی و عرفان یکی از ساحت‌های مهم علوم اسلامی و انسانی دانست که در سال‌های اخیر و به تازگی پژوهش‌ها درباره آن در حال گسترش است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی براتی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در نشست مجازی «ابعاد عرفان اسلامی و تأثیر آن بر سلامت جامعه» که به همت معاونت پژوهش و تولید دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد، مفهوم‌شناسی عرفانی، تعریف عرفان اسلامی، عرفان اسلامی خاص و اخص در معارف اهل‌بیت (ع) و پرهیز از عرفان‌های کاذب و انحرافی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با اشاره به تأثیر مثبت خداشناسی واقعی (عرفان حقیقی)، افعال و صفات خدا و تأثیر مثبت آن در جامعه اسلامی و اوج آن در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: عرفان حقیقی انسان را به نوع دوستی و محبت ورزیدن به کل جهان و مخلوقات خدا سوق می‌دهد، هوس‌ها و تمایلات بشر در جهت صحیح هدایت می‌کند و او را به سوی کمال سوق داده و از زندگی حیوانی رهایی می‌بخشد.

براتی ادامه داد: عرفان حقیقی با زشتی‌ها، ستمکاری و آزار انسان‌ها مخالف است و خود را برای دیگران، به ویژه مستضعفان و نیازمندان، به زحمت می‌اندازد و فقط در پی راحتی و لذت خویشتن نیست. ارتباط بین سلامت معنوی و عرفان یکی از ساحت‌های مهمی است که در سال‌های اخیر، پژوهش درباره آن در حال گسترش است و با توجه به میراث غنی مسلمانان در این عرصه، مطالعه و پژوهش در این عرصه بیش از پیش مهم است و ما را در رسیدن به زندگی معنوی و سالم بیش از پیش کمک می‌کند.

وی اظهارکرد: یافته‌ها نشان می‌دهد با توجه به اینکه بحث انسان کامل، محور مباحث عرفان اسلامی است و عُرفا با پرورش روحی و جسمی، در پی رسیدن به مقام انسان کامل هستند، می‌توان با ارائه این مبانی در کنار بحث‌های جدید سلامت معنوی به همراه پرورش روحی انسان، به کمک مذاهب، در بازسازی مبانی عرفانی و سلامت معنوی گام برداشت.

براتی با اشاره به مواردی از سنت و میراث عرفانی اظهار کرد: نکاتی که گفته شد، می‌تواند تلاشی برای تأسیس و بنیان نهادن آموزه‌های عرفانی برای سلامت معنوی باشد. مفهوم سلامت معنوی در اواخر قرن ۲۰ به صورت جدی مطرح شده و اصول و مبانی طرح شده در آن براساس نظرگاه‌های سکولاریستی تدوین شده است.

انتهای پیام
captcha