امر به معروف و نهی از منکر؛ رویکرد حوزه علمیه در انتخابات 1400
کد خبر: 3963168
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

امر به معروف و نهی از منکر؛ رویکرد حوزه علمیه در انتخابات 1400

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور گفت: حوزه‌های علمیه در رابطه با انتخابات پیش رو، در حوزه روشنگری مسئولیت دارد در عین حال هرگز درگیر سهم خواهی سیاسی نخواهد شد و آنچه مصلحت بداند را بیان و امر به معروف و نهی از منکر خواهد کرد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام محمدرضا برته، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور، عصر روز گذشته، 18 فروردین‌ماه، در  سفر خود به هرمزگان در نشستی خبری، اظهار کرد: حوزه علمیه، نهاد تربیت روحانی یا طلبه است و روحانی و طلبه کسی است که رسالت شناخت دقیق دین به معنای مرام زندگی و راه  و رسم سعادت و خوشبختی، تبیین درست آنچه فهمیده و به دست آورده متناسب با اقتضائات و نیازهای جامعه مخاطب و کمک به تحقق هر دو را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: روحانی صرفاً یک بلندگو و بیانگر معارف اسلامی نیست، بلکه کسی است که خود را نسبت به سعادت و خوشبختی مردم مسئول می‌داند و پیمانی با حضرت ولی‌عصر می‌بندد که جان، آبرو و داشته‌های خود را فدای ملتش کند.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه علمیه در مجموعه خواهران طلبه و دانش‌آموخته 120 هزار فارغ‌التحصیل از بیش از 57 ملیت، پس از انقلاب اسلامی داشته وهم اکنون بیش از 80 هزار طلبه خواهر فعال دارد. جامعه المصطفی نیز بیش از 50 هزار دانش‌آموخته غیر ایرانی داشته که به کشور خود بازگشته‌اند و بیش از 100 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل از 136 ملیت دارد. حوزه برادران بیش از 500 مرکز آموزشی تخصصی در عرصه‌های مدارس علمیه عمومی، مراکز تخصصی، و دروس خارج دارد.

برته عنوان کرد: در حوزه علمیه مقدمات، سطوح شامل سطح یک تا 4 و پس از آن درس خارج را داریم که گاهی نسبت به یکدیگر هم‌پوشانی دارند. طلبه‌هایی که دروس خارج را ادامه می‌دهند، به اجتهاد می‌رسند یعنی کسی که در 17 شاخه دانشی صاحب رأی است. مجتهدی که مورد مراجعه مکلفین قرار می‌گیرد، مرجع تقلید است. مجتهد یک نابغه علمی است و ما به برکت معارف اهل بیت(ع) امروز بیش از 400 مجتهد در حوزه‌های علمیه کشور داریم.

جدیدترین شیوه‌های آموزشی جهان، برگرفته از حوزه‌های علمیه شیعی است

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه بیش از 70 نشریه علمی - پژوهشی و بیش از 400 رشته در 12 شاخه دانشی دارد، افزود: جدیدترین شیوه‌های آموزشی جهان که آن را به سبک دانشگاه می‌شناسیم، متعلق به حوزه‌های علمیه شیعی بوده است و کهن‌ترین نمونه آن جامعه الازهر در مصر است و قدمت حوزه‌های علمیه شیعه به عصر صادقین یعنی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با بیش از هزار و 300 سال سابقه برمی‌گردد. نظام بورسیه تحصیلی از حوزه‌های علمیه نشأت گرفته و حتی نوع پوشش فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های خارجی، مانند عبا و عمامه طلبه‌های حوزه‌های علمیه شیعی بوده و مدرک تحصیلی آنان از اجازه‌نامه این حوزه‌ها برگرفته است.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نظام آموزشی حوزه‌های علمیه تفاوت‌های ویژه و ملموسی با سایر نظام‌های آموزشی دارد، گفت: نظام‌های آموزشی دیگر معمولاً استاد محور یا درس محور هستند اما نظام آموزشی حوزه‌های علمیه دانشجو محور است. یعنی گاهی برای یک درس چندین کتاب و بیش از 100 استاد معرفی می‌شود و حق انتخاب کتاب‌ها و اساتید با طلبه است. همچنین حق انتخاب جغرافیای تحصیل نیز با طلبه است. از این رو حوزه علمیه، یک نظام آموزشی بین‌المللی منسجم بوده که در آن تبادل دانشجو بسیار سهل است.

برته ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های نظام آموزشی حوزه، مسئولیت‌پذیری استاد نسبت به دانشجو است و استاد در حوزه علمیه مربی است نه انتقال‌دهنده محفوظات و خود را نسبت به تحصیل، زندگی، معیشت، ازدواج و ... دانشجویش مسئول می‌داند و رابطه عاطفی و تربیتی پیونده خورده‌ای بین استاد و دانشجو برقرار است. از دیگر ویژگی‌های حوزه، وجود دروس آزاد و اقتضائی است.

تحقق انقلاب اسلامی؛ روشن‌ترین مصداق مبارزه با بی‌عدالتی

وی در پاسخ به اینکه حوزه علمیه در باب تحقق عدالت اجتماعی و آیه شریفه «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» چه رویکردی داشته است، اظهار کرد:  قسط و عدالت اجتماعی فرایندی است که باید از قلوب مؤمنین برخیزد و محقق شود. آنچه در حوزه باید انجام شود، آگاهی بخشی و روشن کردن چراغ هدایت و جان‌فشانی در این مسیر است. تحقق انقلاب اسلامی یکی از روشن‌ترین مصادیق مبارزه با ظلم، نابرابری و بی‌عدالتی است. آمار شهدای روحانی در برابر متجاوزین بیرونی، نسبت به همه اقشار و به نسبت جمعیت اقشار، حتی در بین شهدای مدافع حرم در رتبه اول قرار دارد.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: دشمن گاهی جهل، گاهی تاریک فکری و گاهی بیرونی و استکبار است و باید با همه این‌ها جنگید. تا دشمن و نظام‌های استثماری وجود دارند، ظلم نیز وجود دارد و باید بر علیهش قیام کرد، لذا جهاد پایان ندارد. یک مؤمن هیچ‌گاه روزی را تجربه نمی‌کند که احساس مسئولیت نداشته باشد و حداقل در جهاد با نفس خود خواهد بود.

برته در خصوص فعالیت‌های حوزه علمیه در فضای مجازی، بیان کرد: حوزه بیش از 600 نرم‌افزار مجازی تولید کرده و قوی‌ترین نرم‌افزارهای پژوهشی در کشور، مولود حوزه علمیه است. امروز پروژه‌های ابر هوش مصنوعی را در حوزه داریم که در مرز دانش حرکت می‌کنند و ما در زمینه جریان سازی نخبگانی بسیار فعال هستیم اما در حوزه اطلاع‌رسانی عمومی، جریان سازی و جریان شناسی فضای مجازی، فاصله بسیاری تا موفقیت داریم. در چند ماه گذشته، مرکز رسانه حوزه علمیه با 4 مأموریت رصد و شناسایی، تحلیل، افکار سنجی و شناسایی مسائل کشور در عرصه فضای مجازی، انجام مطالعات بنیادین نسبت به آینده‌پژوهی، تولید محتوا، ایجاد گفتمان سازی و جریان سازی خبری، راه‌اندازی شده است.

حوزه علمیه درگیر سهم‌خواهی سیاسی در انتخابات نخواهد شد

وی در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص رویکرد حوزه‌های علمیه کشور در انتخابات پیش رو، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه مانند همه نهادهای مسئول در حوزه روشنگری مسئولیت دارد در عین حال هرگز درگیر طیف‌بندی نازل سیاسی و سهم خواهی سیاسی نخواهد شد. حوزه علمیه آنچه مصلحت بداند بیان و امر به معروف و نهی از منکر خواهد کرد. در صورت لزوم به مصادیق نیز اشاره می‌کنیم همان‌طور که در انتخابات خبرگان، جامعه مدرسین به بیان مصادیق پرداختند.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه ادامه داد: در خصوص شاخص‌ها نیز مقام معظم رهبری فارغ از امام امت بودن به عنوان یک عالم، مرجع تقلید و فقیه نظرات کارشناسی و فقهی خود را بیان کرده‌اند و جامعه مدرسین و حوزه علمیه نیز به تشریح آن می‌پردازند. شجاعت، عدم وابستگی به غرب و شرق، عدم سو سابقه، استقامت، شناخت درست از اسلام، مسئولیت‌پذیری خستگی‌ناپذیری و اعتقاد به توان داخلی و جوانان نکاتی است که در صدر این شاخص‌ها قرار دارند.

ستاد کرونا به پرسش‌های مؤمنین، پاسخ عاقلانه دهد

برته در خصوص رویکرد حوزه علمیه در ماه مبارک رمضان نسبت به برگزاری مراسمات با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیان کرد: ما مطالبه جدی در خصوص ارزیابی‌ها نسبت به رنگ‌بندی و اعمال محدودیت درباره مراسم مذهبی با کارشناسی و دقت بیشتر داریم. نظرات کارشناسی مختلف باید به درستی شنیده و سنجیده شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های اتخاذ شده، بدنه عمومی مردم را دچار احساس دوگانگی کرده است. تقاضا داریم که مسئولین امر ما را روشن کنند و به پرسش‌های مؤمنین پاسخ دهند. چرا جایی با منع کامل رو به رو می‌شویم و در جایی هیچ محدودیتی ایجاد نمی‌شود. اگر مسئله سوء مدیریت است باید اصلاح صورت بگیرد و اگر این تصمیمات قابل دفاع است، ما تصمیمات عاقلانه را می‌شنویم و از آن‌ها استقبال می‌کنیم.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه بیان کرد: با سخت‌گیرانه‌ترین معیارهایی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تجربه کردیم می‌شود مراسم مذهبی را در فضاهای باز با استانداردهایی مشخص اجرا کرد. اینکه با یک تصمیم کلی به محدودیت عام در کشور برسیم، پذیرفتنی نیست.

برته در پایان یادآور شد: همان‌طور که حیات زیستی جسمانی ما مهم است، حیات معنوی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در سکولارترین جوامع نیز به بهداشت معنوی توجه می‌شود. نباید در نظام دینی که مردمش مطالباتی در این زمینه دارند، اهمیتی برای این مسئله قائل نباشیم. از این رو حوزه علمیه قاطعانه و تمام‌قد از تصمیمات عاقلانه و کارشناسی نهادهای متولی دفاع کرده اما در برابر استانداردهای دوگانه، حرف‌هایی دارد.

انتهای پیام
captcha