مصوبه‌ای که همچنان خاک می‌خورد / کارگروه توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی تشکیل می‌شود
کد خبر: 3960364
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸

مصوبه‌ای که همچنان خاک می‌خورد / کارگروه توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی تشکیل می‌شود

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات مردمی فرهنگی قرآن و عترت استان مرکزی با اشاره به بند لام ماده 136، اظهار کرد: طبق این مصوبه مؤسسات قرآنی از مالیات معاف هستند، اما عملاً این اصل اجرا نشده و اداره مالیات به بهانه‌های مختلف مؤسسات را جریمه می‌کند.

پیمان عین‌القضاتی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات مردمی فرهنگی قرآن و عترت استان مرکزی، امروز، 27 اسفند، در حاشیه دیدار با علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: اتحادیه قرآنی استان گسترش تعاملات و هم‌افزایی با مدیران را در دستور کار قرار داده و پیرو این امر مهم دیدارهایی را با نمایندگان مجلس و مدیران برگزار می‌کند.

 وی در خصوص نکات مطرح شده در دیدار با علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس، بیان کرد: صندوق توسعه فعالیت‌های قرآنی از جمله مباحث مطروحه در این دیدار بود که اعتبارات فعالیت‌های قرآنی در کشور به این صندوق اختصاص پیدا کند و این امر نیازمند قانون است.

عین‌القضات ادامه داد: بیمه فعالان قرآنی از دیگر مباحثی بود که در رابطه با آن بحث شد تا شاهد استقلال در بیمه فعالان قرآنی و رفع مشکلات در این حوزه باشیم. همچنین حذف و اصلاح قانون مالیات از دیگر مواردی بود که مورد بحث قرار گرفته و هیئت مدیره اتحادیه نقطه نظرات خود را در این خصوص بیان کردند.

حذف و اصلاح قانون مالیات

وی در تشریح حذف و یا اصلاح قانون مالیات مؤسسات و خانه‌های قرآنی، اظهار کرد: مؤسسات بنگاه اقتصادی نیستند که قرار باشد طبق قانون بنگاه‌های اقتصادی با آنان برخورد شود. اکثریت مؤسسات و خانه‌های قرآنی غیرانتفاعی و غیردولتی هستند و نفع مالی در این خصوص ندارند، اما قانون‌گذار مانند سایر مؤسسات اقتصادی رفتار کرده و با توجه به اینکه مؤسسات مردم‌نهاد بوده و نیروهای متخصص مالی نیز ندارند مالیات به معضل بزرگی برای آنان تبدیل شده است و گاه جریمه‌های بسیاری نیز در این راستا برای آنان در نظر گرفته می‌شود و زمینه دلسردی و کم‌فروغ شدن این فعالیت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. البته پیرو بند لام ماده 136، مؤسسات از مالیات معاف هستند، اما عملاً این اصل اجرا نشده و اداره مالیات به بهانه‌های مختلف مؤسسات را جریمه می‌کنند.

عین‌القضات پیشنهاد جهت دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی را از دیگر نکات مطروحه در این دیدار بیان کرد و افزود: همچنین از آقای کریمی درخواست کردیم که از فراکسیون قرآن و عترت نماز مجلس بخواهد که به‌صورت جدی‌تر به موضوعات قرآنی بپردازد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات مردمی فرهنگی قرآن و عترت استان مرکزی اضافه کرد: کریمی پس از گفت‌و‌شنود حمایت خود برای تقویت فعالیت‌های قرآنی استان را اعلام و برای پیگیری موارد مطروحه در این نشست و اعلام نتیجه پیگیری‌ها قول مساعد داد.

ضرورت ایجاد گفتمان قرآنی در استان مرکزی

عین‌القضات در بخش دیگر از سخنان خود به دیدار اعضای هیئت مدیره اتحادیه با حجت‌الاسلام مهدی عباسی، مدیرکل تبلیغات اسلامی که روز گذشته، 26 اسفند انجام شد نیز اشاره کرد و افزود: سیاست‌گذاری فعالیت‌های قرآنی در استان از جمله موردی است که در این دیدار مطرح شد. تقاضای اتحادیه این است که توسعه فعالیت‌های قرآنی با سیاست‌گذاری مناسب در استان پیگیری شود. در حال حاضر سیاست‌گذاری فعالیت‌های قرآنی با توجه به تغییرات رویکردها در عرصه فرهنگی قرآنی پس از کرونا در استان واضح نیست و نیازست در این حوزه بازنگری شود.

مصوبه‌ای که همچنان خاک می‌خورد / کارگروه توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی تشکیل می‌شود

وی گفتمان قرآنی استان را از دیگر نکات مورد توجه در این دیدار بیان و تشریح کرد: استان مرکزی، زادگاه حضرت امام(ره) است و فعالیت‌های قرآنی در این استان باید از رونق و گستردگی خاصی برخوردار باشد. استان با واسطه تربیت عالمان، پشتوانه خوبی در حوزه قرآن دارد، اما گفتمان قرآنی استان واضح نبوده و مشخص نیست در کدام حوزه قرار است فعالیت صورت گیرد.

عین‌القضاتی ضرورت پرداختن به داشته‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: متأسفانه به داشته‌های استان کمتر پرداخته شده است. استان دارای داشته‌های قرآنی بسیار مناسبی است که ظرفیت‌ساز هستند و قادرند به صنعتی هویت‌ساز تبدیل شوند. تقویت بازتولید و تقویت داشته‌های قرآنی از دیگر نکاتی است که در دیدار با مدیرکل تبلیغات اسلامی مطرح شد.

وی از رویش‌های خوب قرآنی بین نوجوانان و جوانان قرآنی به عنوان دستاورد انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: رویش‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و معرفی شوند. باید از ظرفیت‌ها برای تقویت رویش‌ها در رشته‌های مختلف قرآنی و تثبیت آنان استفاده کرد.

رویکرد تبلیغات اسلامی مردم نهاد بودن مؤسسات قرآنی باشد

عین‌القضات بیان کرد: درخواست اتحادیه از مدیرکل تبلیغات اسلامی این است که رویکرد این سازمان در خصوص مؤسسات قرآن مرم نهاد باشد و از حالت دولتی و نگاه حداکثری سازمانی خارج شود و این سازمان در نقش تسهیل‌گری، نظارت بر اجرای سیاست‌ها و حمایت وارد شوند. رفع مشکل مکان مؤسسات نیز در قالب عقد تفاهم‌نامه بین اتحادیه و شورای هیئات مذهبی انجام گرفت که نیازهای موجود مؤسسات از سوی اتحادیه به شورای هیئات مذهبی استان ابلاغ شده است که با انجام این طرح بازگشت مؤسسات به مساجد و حسینیه‌ها سامان می‌یابد.

وی با اشاره اینکه درآمد مؤسسات قرآن پایدار نیست، اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی می‌توانند در این حوزه نقش حمایتی ایفا کنند و با واسپاری طرح‌های فرهنگی و قرآنی خود به مؤسسات دارای ظرفیت آنان را مورد حمایت قرار دهند. همچنین مدیرکل تبلیغات اسلامی استان نیز رویکرد فرهنگی و قرآنی اداره کل را در قالب سه موضوع مهم تأسیس، تثبیت و ارتقا عنوان کرد.

عین‌القضات ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی مطرح شد که قرار بر این شد که در کارگروه مفاخر بحث قرآنی‌ها وهیئتی‌ها مطرح شده و آمادگی‌دارند مباحث قرآنی را به صورت دسته‌بندی شده در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود و از ظرفیت این شورا برای پیشبرد اهداف قرآنی استفاده شود.

وی در پایان از تشکیل کارگروه توسعه فعالیت‌های قرآنی استان با مشارکت اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده اوقاف، دو نفر از جامعه قرآنی و دو نفر از بانوان قرآنی استان هر دو هفته یکبار خبر داد و افزود: سیاست‌ها از طریق اتحادیه، ارشاد اسلامی، اوقاف و تبلیغات اسلامی بروز و ظهور پیدا می‌کند.

انتهای پیام
captcha