جامعه منتظر باید قرآن‌خوان باشد / دلایل راه‌اندازی شورای عالی قرآن در فارس
کد خبر: 3953909
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
آیت‌الله دژكام:

جامعه منتظر باید قرآن‌خوان باشد / دلایل راه‌اندازی شورای عالی قرآن در فارس

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه جامعه‌ای كه می‌خواهد برای ظهور آماده شود باید قرآن‌خوان باشد و هیچ نسخه دیگری هم برای این كار نیست، به تبیین دلایل راه‌اندازی شورای عالی قرآن در این استان پرداخت.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، امروز، 26 بهمن‌ماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان كه با دو دستور جلسه راه‌اندازی شورای عالی قرآن و بررسی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی برگزار شده بود، به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای راه‌اندازی شورای عالی قرآن اشاره كرد و گفت: در این رابطه به دنبال ایجاد تشكیلات و كاغذبازی نیستیم بلكه می‌خواهیم برای سال آینده كار قرآنی انجام دهیم.

وی افزود: در سال 1400 دو مرتبه بحث سالروز ولادت امام زمان(عج) را در پیش‌ داریم كه البته برای آن برنامه‌های متنوعی هم از سوی مردم و هم مسئولان اجرا می‌شود اما باید برای این قضیه بیانیه گام دوم انقلاب را مدنظر قرار دهیم كه رهبر معظم انقلاب در آن فرمودند باید جایگاه را برای ظهور حضرت آماده كنید. جامعه‌ای كه می‌خواهد برای ظهور آماده شود باید قرآن‌خوان باشد و هیچ نسخه دیگری هم برای این كار نیست.


بيشتر بخوانيد:


آیت‌الله دژكام با بیان اینكه وضعیت ما به لحاظ قرآن‌خوانی اصلاً خوب نیست، گفت: اگر می‌خواهیم آماده ظهور شویم باید قرآن‌خوان باشیم و برای آن برنامه مناسبی داشته باشیم. سال آینده هم فرصت مناسبی است كه قرآن خواندن را یاد بگیریم و این مسئله مقدمه ظهور و دستور رهبر معظم انقلاب است البته خودمان هم می‌دانیم كه باید این‌گونه باشد اما برنامه‌ای برای آن نداریم.

امام جمعه شیراز بر ضرورت هماهنگی نهادهای مختلف قرآنی با نهادهای مردمی قرآنی و اهل بیتی در قالب یك چارچوب تأكید كرد و گفت: باید مدیریت‌ها با فعالیت‌های نهادهای مردمی قرآنی و اهل بیتی در یك چارچوب هماهنگ كنیم تا دچار مشكل نشویم.

وی با بیان اینكه تمام فعالیت‌های را در یك قالب و چارچوب قرار دهیم، گفت: اگر این كار راه‌اندازی شورای عالی قرآن در استان فارس درست سامان دهیم، قطعاً فعالیت‌های قرآنی هم رشد خواهد كرد و برای این كار هم نیاز به هماهنگ‌سازی میان فعالیت‌ها داریم.

آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه برای انجام فعالیت‌ها نیاز به بودجه داریم كه برای فعالیت‌های قرآنی هم عددی تعریف شده است، گفت: با این حال همیشه یك سؤال برای گروه‌های مردمی وجود دارد كه این بودجه‌ها چگونه هزینه می‌شوند و ما هم باید به آن‌ها به‌صورت شفاف و رسمی پاسخ دهیم و فعالیت‌ها و زحمات انجام شده را نشان دهیم وگرنه مبلغی كه در وضعیت فعلی هزینه می‌كنیم نسبت به آن چیزی كه مردم در بحث‌های فرهنگی انجام می‌دهند، عدد قابل توجهی نیست اما انگیزه‌بخش است و می‌گویند نظام و دولت قرآن و عترت را مدنظر قرار داده است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه باید همه فعالیت‌ها و نهادهای قرآنی را با یكدیگر در قالب این شورا هماهنگ كنیم، از اعضای شورای فرهنگ عمومی خواست تا برای سال 1400 فكر كنند كه برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت چه قدم‌هایی برداریم.

وی با ذكر این نكته كه نام این شورا را شورای قرآن و عترت استان فارس گذاشته‌ایم و بخش عترت را هم به آن اضافه كردیم، گفت: نوع كار ما در این شورا هماهنگ كردن این دو ثقل است به خصوص برای سال آینده كه دو مرتبه میلاد امام زمان(عج) در پیش داریم لذا باید كلیات این شورا را مصوب كنیم.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید فعالیت‌های قرآنی را تسهیل كرده و در چارچوب ساختارها نمانیم و اقدامات عملیاتی خود را انجام دهیم، گفت: اخیراً جلسه‌ای با حضور تولیت‌های عتبات ایران در مشهد مقدس برگزار شد كه در آنجا طرحی برای آموزش و ترویج قرآن كریم مطرح شد كه به یاری خدا از ابتدای سال 1400 اجرا خواهد شد و ما هم در اجرای آن‌ها مشاركت خواهیم داشت و نگاه این طرح دقیقاً به تشكیلات مردمی است.

امام جمعه شیراز به سخنان استاندار در خصوص اضافه شدن تشكیلات اشاره كرد و گفت:‌ ما نمی‌خواهیم یك تشكیلات زیادی اضافه كنیم كه ندانیم با آن چه كار كنیم اما در این شورایی كه شكل می‌گیرد، باید فرصت و مجالی برای تشكل‌های مردمی ایجاد شود تا عرض اندامی كنند و حرفی زنند و این فرصت ایجاد ارتباط تشكل‌های مردمی با مسئولان ادارات مختلف اعم از تبلیغات اسلامی، ارشاد و اوقاف را شورای قرآن و عترت استان راحت‌تر فراهم می‌كند یعنی به نوعی كار این شورا تسهیل ارتباطات میان تشكل‌های مردمی با مدیران است.

وی تأكید كرد: هدف راه‌اندازی شورای قرآن و عترت در استان فارس توسعه فرهنگ قرآنی به خصوص آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن كریم و همچنین عترت است كه باید برای سال آینده به‌صورت ویژه در اولویت قرار گیرد و همه دستگاه‌ها و اعضا هم كمك دهند تا بتوانیم مشكلات قرآنی استان را شناسایی كرده و با همكاری استاندار فارس آن‌ها را برطرف كنیم.

آیت‌الله دژكام در بخش دیگری از سخنان خود به بحث تدوین برش استانی مهندسی فرهنگی استان اشاره كرد و گفت: در یك زمان‌بندی مشخص این سند را باید نهایی كرده و به صحن شورا آوریم تا مصوبه نهایی شود و بعد از آن به دنبال اجرایی‌سازی آن باشیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تصریح اینكه برخی از استا‌ها در تهیه این سند نسبت به استان ما بسیار عقب هستند، گفت: در جلسه‌ای كه به‌صورت وبیناری با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اعلام كردیم كه نوع همكاری‌های شكل گرفته در استان فارس در این رابطه بسیار خوب است و ما مشكلی نداریم به جز اینكه تأمین اعتبارات باید این سند به شورای برنامه‌ریزی استان هم بیاید و مصوب شود.

وی با بیان اینكه جهت‌گیری فرهنگی را مدیران استانداری هم قبول دارند كه باید در جای دیگری این جهت‌گیری‌ها هماهنگ شود، گفت: بحمد الهی در استان فارس با عنایت استاندار و مجموعه مدیران این نهاد، چنین مسئله‌ای با هماهنگی به پیش رفته است و باید تلاش كنیم تا این سند را به‌عنوان سند پیشران و سند اصلی برای برنامه‌های فرهنگی استان در سال 1400 داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha